Ενοχος κρίθηκε την Παρασκευή 9/2, από το Δ' Μονομελές Πλημμελειοδικείο, ο αρχηγός της Χρυσής Αυγής και υπόδικος για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, Νίκος Μιχαλολιάκος, για το αδίκημα της «διέγερσης σε διάπραξη εγκλημάτων, βιαιοπραγίες ή διχόνοια». Το δικαστήριο του επέβαλε ποινή φυλάκισης 8 μηνών με αναστολή.
Η υπόθεση αφορούσε δημόσια ομιλία του Ν. Μιχαλολιάκου στις 3/9/2011, όπου αναφερόμενος σε πολιτικούς του αντιπάλους έλεγε ότι «θα τους σπάγαμε τα κεφάλια (...) Ναι! Με φασίστες, ναζιστές, εγκληματίες, μαχαιροβγάλτες, ό,τι θέλουν. Αλλά όχι με προδότες και διπρόσωπους».
Το περιεχόμενο αυτής της ομιλίας, από το οποίο, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις τέλεσης του αδικήματος της παράβασης του άρθρου 184 του ΠΚ («Διέγερση σε διάπραξη εγκλημάτων, βιαιοπραγίες ή διχόνοια»), είχε δει τη δημοσιότητα στις 11/10/2014.
Η τελευταία αναβολή δόθηκε από το δικαστήριο μετά από αίτημα των συνηγόρων υπεράσπισης του Μιχαλολιάκου να προσκομιστεί η ομιλία από το υλικό της μεγάλης δίκης που διεξάγεται με κατηγορούμενο τον ίδιο τον αρχηγό της Χρυσής Αυγής και δεκάδες στελέχη της οργάνωσής του.
Ομόφωνα καταδικάστηκε την Παρασκευή 9/2, από το Α' Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Γ. Σαχινίδης, με ποινή φυλάκισης 12 μηνών με αναστολή, για συκοφαντική δυσφήμηση σε βάρος της βουλευτή του ΚΚΕ Λιάνας Κανέλλη.
Η καταδίκη ήταν και πρόταση του εισαγγελέα, που είχε εισηγηθεί 20 μήνες φυλάκιση. Ειδικότερα, στις 3/12/2015, σε ομιλία του στη Βουλή, ο Σαχινίδης κατηγόρησε την Λ. Κανέλλη για ηθική αυτουργία στη δολοφονία των δύο μελών της Χρυσής Αυγής το 2013 στο Νέο Ηράκλειο. Η ακριβής φράση που είχε χρησιμοποιήσει ήταν η εξής: «Την καταγγέλλω ως ηθικό αυτουργό για τη δολοφονία των δύο συντρόφων μας».
Σε ένα χρόνο φυλάκιση καταδικάστηκε ο δημοσιογράφος Ανδ. Παπαδόπουλος, έπειτα από μήνυση που κατέθεσε η Χρυσή Αυγή εναντίον του για συκοφαντική δυσφήμιση, επειδή παλιότερα, με την ιδιότητα του εκπροσώπου Τύπου της ΔΗΜΑΡ, είχε καταγγείλει τον εγκληματικό χαρακτήρα του μορφώματος, κάνοντας λόγο για «ανθρώπους του κοινού ποινικού δικαίου, ανθρώπους της νύχτας και κουμπουροφόρους».
Σε σχόλιό του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει: «Η καταδίκη του δημοσιογράφου Ανδρέα Παπαδόπουλου για συκοφαντική δυσφήμηση της ναζιστικής εγκληματικής Χρυσής Αυγής αποτελεί πρόκληση, ιδιαίτερα την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η δίκη της και τα στελέχη της είναι υπόδικοι για δολοφονίες, επιθέσεις, ξυλοδαρμούς σε βάρος εργαζομένων, νέων και μεταναστών. Η ναζιστική εγκληματική Χρυσή Αυγή είναι καταδικασμένη στη συνείδηση της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού και αυτό δεν αλλάζει με τη συγκεκριμένη δικαστική απόφαση».
Στη Βουλή διαβιβάστηκε χτες η δικογραφία για τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Π. Καμμένο, η οποία αφορά στη συμφωνία πώλησης στρατιωτικού υλικού στη Σαουδική Αραβία.
Η διαβίβαση της δικογραφίας ανακοινώθηκε στην Ολομέλεια από το προεδρείο της Βουλής. Σύμφωνα με το διαβιβαστικό, αφορά «ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες» του υπουργού.
Κατά τη σχετική ενημέρωση, χτες, του προέδρου της Βουλής, Ν. Βούτση, προς τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο Π. Καμμένος ζήτησε και επίσημα να καταθέσει χωρίς την προστασία που του παρέχει το άρθρο για την ευθύνη υπουργών, δηλαδή χωρίς ασυλία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, αν δεν υπάρχουν άλλες διαδικαστικού τύπου εξελίξεις, μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή θα έχει ξεκαθαριστεί ποια θα είναι η «τύχη» της, δηλαδή αν θα πάει σε εξεταστική ή προανακριτική επιτροπή.
«Ναι» είπε η αρμόδια επιτροπή του ΣτΕ, για να δικαστεί στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο ως ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος η υπόθεση του ασύλου ενός εκ των 8 Τούρκων αξιωματικών, στον οποίο έχει μεν χορηγηθεί άσυλο, αλλά ανακλήθηκε προσωρινά μετά την παρέμβαση της κυβέρνησης. Τις επόμενες μέρες θα οριστεί η ημερομηνία εκδίκασης και θα οριστεί ο εισηγητής της υπόθεσης. Η όποια απόφαση του ΣτΕ εκδοθεί για τον Τούρκο συγκυβερνήτη του ελικοπτέρου θα ισχύσει και για τους υπόλοιπους 7 αξιωματικούς, καθώς η απόφαση εισήχθη στο ΣτΕ ως «πρότυπη δίκη», σύμφωνα με σχετικές διατάξεις.
Eurokinissi |
Προδιαγράφοντας και από το βήμα του Κοινοβουλίου τις θυσίες χωρίς τέλος σε βάρος του λαού για την κερδοφορία του κεφαλαίου, έδωσε και αυτή τη φορά έμφαση στα «τελευταία μέτρα» πριν την «έξοδο από το τούνελ» των μνημονίων, διευκρινίζοντας βέβαια ότι και μετά το μνημόνιο η επιτήρηση θα συνεχιστεί. Παράλληλα, τόσο ο Π. Μοσκοβισί όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γ. Κατρούγκαλος, αλλά και οι εκπρόσωποι της ΝΔ και των άλλων αστικών κομμάτων, από κοινού επιδίωξαν να καλύψουν τον εχθρικό για τους λαούς χαρακτήρα της ιμπεριαλιστικής ένωσης, κάνοντας λόγο για τις προσπάθειες που θα πρέπει να γίνουν για την ΕΕ «της δημοκρατίας, της αλληλεγγύης και της λογοδοσίας».
Οι δηλώσεις Μοσκοβισί ότι «φτάσαμε στο τέλος του δρόμου, διανύουμε την τελευταία ευθεία», αλλά και του Γ. Κατρούγκαλου ότι «μπαίνουμε σε μία νέα περίοδο», δεν αλλάζουν καθόλου την άσχημη κατάσταση που ζει ο λαός μας και οι εργαζόμενοι στη χώρα, επισήμανε μεταξύ άλλων ο Νίκος Καραθανασόπουλος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση.
Τόνισε πως οι μνημονιακοί νόμοι, τα ματωμένα πρωτογενή πλεονάσματα, που σηματοδοτούν την επίθεση σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, θα συνεχίσουν στο διηνεκές, όπως και η αυξημένη εποπτεία των ευρωπαϊκών οργάνων, στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας στην ΕΕ.
Δηλαδή, σημείωσε, θα συνεχίσουν να υπάρχουν «τα συστατικά στοιχεία και να αποτελούν την πηγή της επίθεσης του κεφαλαίου και της ΕΕ απέναντι στους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα», ενώ οι θυσίες του λαού θα συνεχιστούν χωρίς ημερομηνία λήξης, και με νέο πρόσχημα αυτήν τη φορά ότι «δεν πρέπει να αμφισβητηθεί η καπιταλιστική ανάπτυξη».
Οσον αφορά τη συζήτηση που έχει ανοίξει για τις αλλαγές στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, τόνισε ότι «βεβαίως θα αλλάξει, θα γίνει πιο αντιδραστική, πιο αντιδημοκρατική, πιο εχθρική και επιθετική απέναντι στους λαούς της ΕΕ και όχι μόνο. Γιατί η περαιτέρω ενοποίηση της ΕΕ θα σημάνει ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση των κέντρων λήψεων των αποφάσεων, άρα οι πολυεθνικές θα καθορίζουν ακόμα περισσότερο τις αποφάσεις της ΕΕ», όπως επίσης θα σημάνει «μεγαλύτερο έλεγχο από το διευθυντήριο και εποπτεία για την υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων».
«Δεν πρόκειται να αλλάξει ο ιμπεριαλιστικός χαρακτήρας της ΕΕ και οι αρχές και οι αξίες που πηγάζουν από αυτόν», τόνισε. «Συμμετείχε στην αλλαγή των αγορών, στο ματοκύλισμα των λαών, στην αλλαγή των συνόρων, και σήμερα αποκτά και νέα εργαλεία που ισχυροποιούν τον ιμπεριαλιστικό της χαρακτήρα, όπως ο ευρωστρατός».
Η διέξοδος, κατέληξε ο Ν. Καραθανασόπουλος, βρίσκεται στο σοσιαλισμό, απαλλαγμένο από λάθη και αδυναμίες του παρελθόντος, το μόνο σύστημα που μπορεί να προσφέρει φιλολαϊκή διέξοδο και πλήρη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Την απόφαση του πρωθυπουργού να προτείνει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, που συνεδριάζει τη Δευτέρα, τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής στη Βουλή για την υπόθεση «Novartis», γνωστοποίησε την Παρασκευή ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο Δ. Τζανακόπουλος αφού ανέφερε ότι πρόκειται για διεθνές σκάνδαλο πρόσθεσε πως «η βούληση του πρωθυπουργού και προέδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά τις διαβουλεύσεις των τελευταίων ημερών είναι να προτείνει στην ΚΟ τη συγκρότηση Προανακριτικής Επιτροπής στη Βουλή για όλα τα πολιτικά πρόσωπα που αναφέρονται στη δικογραφία», καλώντας τα άλλα κόμματα «να σταματήσουν άμεσα τις προσβολές στη Δικαιοσύνη, που αποτελούν ευθεία παρέμβαση στο έργο της».
Στο μεταξύ, εκ νέου καταγγελίες έκανε η εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, Μαρία Σπυράκη, ότι κυβέρνηση και φιλοκυβερνητικός Τύπος είχαν γνώση στοιχείων της δικογραφίας παρότι αυτή λόγω της αναφοράς ονομάτων υπουργών έπρεπε να διαβιβαστεί αμελητί, ενώ σημείωσε ότι «στις ίδιες περιόδους που αναφέρονται οι μάρτυρες κάποιοι πολιτικοί είναι στο κάδρο και κάποιοι άλλοι, που είναι ιδιαίτερα φιλικά προσκείμενοι προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή συμμετέχουν σε κυβερνήσεις του, εξαιρούνται».
Για τη στάση της ΝΔ στην πρόταση της κυβέρνησης ανέφερε: «Εμείς ζητάμε την πλήρη και άμεση διαλεύκανση της υπόθεσης, την ταχύτερη και την καλύτερη. Και θυμίζω ότι, με βάση το Σύνταγμα, 30 βουλευτές πρέπει να υπογράψουν την πρόταση για να ασκηθεί δίωξη με συγκεκριμένες κατηγορίες κατά πολιτικών προσώπων».
Μηνύσεις, προσφυγή στους ευρωπαϊκούς θεσμούς για παραβίαση του κράτους δικαίου και αίτημα στον Αρειο Πάγο να ανακαλέσει την ιδιότητα του προστατευόμενου μάρτυρα, προανήγγειλε ο Δ. Αβραμόπουλος σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χτες, επικαλούμενος και τον Κ. Καραμανλή ότι εν γνώσει του πάρθηκαν οι αποφάσεις για τον μοριακό έλεγχο του αίματος και τα εμβόλια γρίπης. Οι επισημάνσεις του Δ. Αβραμόπουλου ανταποκρίνονται πλήρως στην πραγματικότητα, σχολίαζαν πηγές απ' το περιβάλλον του πρώην πρωθυπουργού.
Πάντως, η αντιπαράθεση καλά κρατεί και στο εσωτερικό της ΝΔ, με τον Ευ. Αντώναρο να ζητάει την αποπομπή Γεωργιάδη λέγοντας: «Ο καθένας έχει το δικαίωμα να αυτοχαρακτηρίζεται και να αυτοπροσδιορίζεται με τη συμπεριφορά του. Ακόμη κι αν γίνεται "τσίρκολο", όπως λέγανε οι παλιότεροι. Αυτά όσο είναι μονάδα κι εκπροσωπεί τον εαυτό του. Οχι όμως όταν έχει θεσμικό ρόλο - και μάλιστα δοτό (...) Κάποιος πρέπει να του τραβήξει το αυτί. Τουλάχιστον. Χωρίς χάσιμο χρόνου». Ενώ σε ανάλογο πνεύμα ήταν και η παρέμβαση του Γ. Βλάχου στην ΕΡΤ.
Το ΠΑΣΟΚ με ανακοίνωσή του λέει «ναι» στην προανακριτική ως «μια μεγάλη ευκαιρία για να αποκαλυφθεί πλήρως η πολιτική σκευωρία τύπου 1989». Θετική εμφανίστηκε και η Ενωση Κεντρώων, ενώ το Ποτάμι προεξοφλεί πως «το έργο της προανακριτικής είναι εξαρχής υπονομευμένο» καταγγέλλοντας ότι «αυτός είναι και ο στόχος των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Να μην έχουμε ούτε ενόχους, ούτε αθώους, μόνο σκιές».
Απαντώντας στα όσα λέγονται με αφορμή την επίσκεψη του Δ. Τζανακόπουλου στον Αρειο Πάγο, η εισαγγελέας κατά της διαφθοράς, Ελένη Τουλουπάκη, και οι επίκουροι εισαγγελείς Χρήστος Ντζούρας και Στέλιος Μανώλης, που χειρίστηκαν την υπόθεση της NOVARTIS, δήλωσαν ότι «ουδέποτε συμμετείχαμε σε κοινή σύσκεψη με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο ή με οποιοδήποτε άλλο κυβερνητικό στέλεχος για την υπόθεση "Novartis"». Διευκρινίζουν επίσης ότι η έρευνα που διενεργείται στην Ελλάδα για τη «Novartis» είναι παράλληλη και όχι κοινή σε σχέση με ενδεχόμενες έρευνες που πιθανώς διενεργούνται από άλλα κράτη.
Συναυλίες στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων του ΚΚΕ θα αφιερώσει ο μεγάλος μας μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος. Με ανακοίνωσή του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:
«Στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων του ΚΚΕ, που συμπληρώνονται το Νοέμβρη του 2018, ο μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος θα αφιερώσει τρεις συναυλίες σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, όπου θα παρουσιάσει εμβληματικά έργα του.
Οι συναυλίες αυτές, που διοργανώνονται από τις κατά τόπους Κομματικές Οργανώσεις, θα πραγματοποιηθούν:
Στο Α' μέρος της συναυλίας θα παρουσιαστούν τα έργα "Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη" και "Καντάτα για την Μακρόνησο", σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου.
Στο Β' μέρος θα παρουσιαστούν επιλογές πολιτικών τραγουδιών από τη μουσική του πορεία.
Ερμηνεύουν: Ρίτα Αντωνοπούλου, Κώστας Θωμαΐδης, Μίλτος Πασχαλίδης.
Η είσοδος θα γίνεται μόνο με προσκλήσεις από τις κατά τόπους Κομματικές Οργανώσεις».
Συζήτηση του «Ριζοσπάστη» με τον μεγάλο συνθέτη με αφορμή τις τρεις συναυλίες που είναι αφιερωμένες στα 100 χρόνια του ΚΚΕ
-- Τρεις συναυλίες αφιερωμένες στα 100 χρόνια του ΚΚΕ. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;
-- Τι σημαίνει αυτό για εμένα; Μεγάλη συγκίνηση και τιμή. Το ΚΚΕ είναι μακράν το πιο ιστορικό κόμμα στην Ελλάδα. Είναι ένα κόμμα που αποδεδειγμένα υπερασπίζεται τα δίκαια του λαού, τα δίκαια όσων είναι καταπιεσμένοι, τα δίκια της εργατικής τάξης. Το έχει αποδείξει μέσα σε αυτά τα 100 χρόνια. Εγώ τελεσίδικα ανήκω εδώ. Το είχα πει και το Σεπτέμβρη σε μια δήλωσή μου στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Αυτός είναι ο κόσμος μου.
Η συγκίνηση μεγαλώνει, όταν αυτές οι 3 συναυλίες έχουν να κάνουν και με δύο έργα μου, το «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη» σε μετάφραση του Ρίτσου και «Καντάτα για τη Μακρόνησο» σε ποίηση Γ. Ρίτσου. Δύο έργα που έχουν βάθος χρόνου, μιας και τα έγραψα πριν από 43 χρόνια, πριν κλείσω τα 28 μου χρόνια και εκδόθηκαν πριν από 42 χρόνια.
-- Οντως, στην Ελλάδα η «Καντάτα» ολοκληρωμένη είχε παρουσιαστεί μόνο 2 φορές, την ίδια μέρα, στο Σπόρτινγκ το 1976. Το έργο είχε παρουσιαστεί ολοκληρωμένο και στο εξωτερικό, στην Οπερα του Βερολίνου της Γερμανικής Λαοκρατικής Δημοκρατίας, στο Κόντσερτ Χάους της Βιέννης και στην Οπερα της Γλασκόβης.
Τώρα το τολμώ χάρη στο ΚΚΕ. Συνεπώς η συγκίνηση είναι πολλαπλή. Νομίζω ότι παρότι είχα σκεφτεί να το κάνω αυτό το έργο εδώ και κάποια χρόνια, κάτι με φρενάριζε, σαν κάτι να μου έλειπε. Είμαι πραγματικά ευτυχής που η «Καντάτα» ανεβαίνει για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ και με το ΚΚΕ δίπλα. Είναι η καλύτερη δυνατή συγκυρία.
Ενα έργο μελοποιημένης ποίησης έχει δύο υπογραφές. Αυτήν του συνθέτη και αυτήν του ποιητή, στιχουργού. Στην προκειμένη περίπτωση το έργο ανήκει, θα έλεγε κανείς, στον Γιάννη Ρίτσο και στον Θάνο Μικρούτσικο. Θεωρώ όμως ότι το έργο ανήκει και στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, που εξέφρασε, και ειδικότερα εκείνη την εποχή, όλο τον κόσμο που βρέθηκε στα ξερονήσια. Είναι από τις ελάχιστες φορές που ένα έργο ανήκει και σε κάποιον ακόμα, εκτός των δύο δημιουργών.
-- Πείτε μας λίγα λόγια για το πρόγραμμα των συναυλιών.
-- Ξεκινάμε με τη «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη» που θα τα ερμηνεύσει ο Κώστας Θωμαΐδης, σε μετάφραση Ρίτσου. Γιατί επιμένω στη μετάφραση... Εχει γραφτεί από μεγάλους κριτικούς ότι ο Ρίτσος και κανένα ποίημα να μην είχε γράψει, μόνο η μετάφρασή του στον Μαγιακόφσκι και στον Χικμέτ θα αρκούσε να τον κατατάξει κανείς σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο της ελληνικής φιλολογίας.
Αν δει κανείς τη μετάφραση του Ρίτσου, θα διαπιστώσει ότι οι στίχοι έχουν διαφορετικό αριθμό συλλαβών. Μπορείς να δεις 13 συλλαβές και μετά 7... Γιατί το έκανε αυτό; Οπως μου είπε, προσπάθησε, σεβόμενος απολύτως την ουσία της ποίησης του Μαγιακόφσκι και μην αλλάζοντας ούτε τα τερτίπια του, να αποδώσει 100% πώς θα το έγραφε ο Μαγιακόφσκι, την εποχή που το μετέφρασε ο Ρίτσος, σε τούτη δω τη γλώσσα. Είναι, λοιπόν, πρωτοφανής ο τρόπος που απέδωσε τον Μαγιακόφσκι. Η ποίηση του Μαγιακόφσκι είναι σαν ένα βέλος που σκίζει τον χρόνο. Τόση δύναμη έχουν οι στίχοι του. Επρεπε, λοιπόν, εγώ, ακολουθώντας το κείμενο, που είναι πολύ δύσκολο ρυθμικά, να το κάνω να ρέει στον ακροατή σαν ποτάμι.
Θα ακολουθήσει η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», με βασική ερμηνεύτρια την Ρίτα Αντωνοπούλου. Ξέρεις, της πέφτει πολύ βαρύ φορτίο, γιατί η Μαρία Δημητριάδη, στην πρώτη εκτέλεση, είναι τόσο μοναδικά δραματική... Ομως, τα καταφέρνει πολύ καλά. Είναι σπουδαία τραγουδίστρια. Δευτερεύων τραγουδιστής θα είναι ο Κώστας Θωμαΐδης.
Πρόκειται για ένα έργο όπου εναλλάσσονται τα σύγχρονα - ατονικά μέρη με κάποιο τραγούδι. Αν πεις μόνο τα τραγούδια είναι σαν να χάνεις μια διάσταση του έργου. Στις συναυλίες τα ατονικά μέρη θα έχουν 3 επίπεδα. Θα υπάρχει το ηχογραφημένο μέρος. Παράλληλα, θα προστεθεί ζωντανή μουσική και ευχαριστώ πολύ την ΚΝΕ που βοηθά καθοριστικά με προβολές εικόνων, ώστε να δημιουργείται ένα θεαματικό μέρος που θα καταλήγει στο τραγούδι.
Στο τελευταίο μέρος μπαίνει στο παιχνίδι και ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο αγαπημένος μου τραγουδοποιός. Και οι τρεις θα ερμηνεύσουν, με προεξέχοντα όμως τον Μ. Πασχαλίδη, πολιτικά τραγούδια, από διάφορους κύκλους μου.
-- Η μουσική σας διαδρομή μετρά κοντά 50 χρόνια. Ποιες είναι οι συμβουλές που δίνετε στους νέους μουσικούς;
-- Το πρώτο πράγμα που έχει να κάνει είναι να διευρύνει συνεχώς τις γνώσεις του. Το καλύτερο ταλέντο του κόσμου να έχεις, και είναι αποδεδειγμένο ιστορικά, χωρίς γνώσεις κάποια στιγμή δεν δίνει έργο.
Και μην πει κανείς, ναι αλλά ο Τσιτσάνης, ο Βαμβακάρης. Και ο Τσιτσάνης και ο Βαμβακάρης γνώση είχαν. Δεν μιλάω μόνο για τη γνώση του ωδείου. Οταν παίζεις το μπουζούκι δεξιοτεχνικά και ξεπερνάς τις δυνατότητές σου, αυτό είναι μια τρελή γνώση, που σου αρκεί για να γράφεις πράγματα. Η γνώση σου - η ωδειακή και η ακουστική και η γνώση που παίρνεις μόνος σου και τη διευρύνεις διαβάζοντας και η παιχτική - να διευρύνεται μέχρι το τέλος της ζωής σου.
Εγώ προσωπικά θεωρώ τον μεγαλύτερο πιανίστα του 20ού αιώνα τον Ρίχτερ. Τον άκουσα στη δεκαετία του '70 εδώ στην Ελλάδα. Είχε παίξει έναν Σούμαν τόσο δεξιοτεχνικά που είχα χάσει τα δάχτυλά του. Δεν μπορούσα να καταλάβω πώς το δεξί και το αριστερό του χέρι πήγαιναν τόσο αυτόματα. Και αυτοί οι πιανίστες δουλεύουν τα χέρια τους 10 - 12 ώρες τη μέρα, ακόμα κι ενώ μιλάνε... Εξι μήνες πριν πεθάνει είδα ένα βίντεο στο εξοχικό του στην ΕΣΣΔ και ο διάολος έπεσε να παίζει το ίδιο κομμάτι με αυτό που είχα ακούσει. Και το άκουσα στη μισή ταχύτητα. Με πολλές παύσεις ανάμεσα. Και δε θα ξεχάσω στη ζωή μου, αυτή τη μουσική που έβγαινε από τις παύσεις. Αυτό το βάθος των πραγμάτων. Είχε φτάσει στην αντίπερα όχθη και είχε περάσει στην αιωνιότητα.
Λοιπόν, η γνώση, παντού βέβαια, μιλώντας όμως τώρα για τη μουσική, είναι το Α και το Ω. Πάνω σε αυτήν τη γνώση θα πατήσει το όποιο ταλέντο, μακάρι το μεγάλο, για να εκφράσει αριστουργηματικά τον εαυτό του και την εποχή του.
-- Κρατάμε επομένως τη γνώση...
-- Γι' αυτό λέω και το υποστηρίζω ότι η τέχνη είναι μια μορφή εργασίας. Και ως εργασία εμπεριέχει και τη γνώση. Οι νεαροί καλλιτέχνες να διευρύνουν συνεχώς τις γνώσεις τους, με τρόπο δημιουργικό. Αυτό που τους παραδόθηκε να το σέβονται, να το μαθαίνουν, αλλά να παίρνουν και αμπάριζα, για να φτιάξουν το δικό τους τρόπο.
Βέβαια, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Βιώνουμε τη βαρβαρότητα του καπιταλισμού. Στο χώρο της τέχνης, ψάχνοντας να βρει τον τρόπο για να εμπεδώνει συνεχώς την κυριαρχία του, τον βρήκε μέσα από το Ιντερνετ και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, δημιουργώντας το τυποποιημένο προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο μπαίνει φραγμός στη δημιουργία των νέων ανθρώπων.
Και εδώ να πω κάτι: Παρότι το ΚΚΕ είναι πολιτικό κόμμα κι όχι πολιτιστικός οργανισμός, θεωρώ ότι τα τελευταία χρόνια το ΚΚΕ θα έπρεπε να το θεωρούμε σαν ένα φορέα, που και στον τομέα του πολιτισμού κάνει πραγματικά μια εξαιρετική δουλειά. Δίνει ανάσα! Και πέρα από εμάς τους παλιότερους και τους αναγνωρισμένους να δώσει ουσιαστικό χώρο και στους νεότερους, ξέρω ότι το κάνει, αλλά να δώσει ακόμα περισσότερο χώρο.