Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
Το 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ θα πραγματοποιηθεί στις 15 - 17 Φλεβάρη 2019, με σύνθημα «Πιο πολλοί και πιο ικανοί ανοίγουμε τον δρόμο για το πραγματικά σύγχρονο και νέο, για έναν κόσμο "στο μπόι των ονείρων και των ανθρώπων", τον Σοσιαλισμό!». Με τη δημοσίευση των Θέσεων με τον «Οδηγητή» που κυκλοφόρησε το περασμένο Σάββατο, ξεκινά ουσιαστικά η προσυνεδριακή διαδικασία, η οποία θα περιλαμβάνει και προσυνεδριακό διάλογο μέσα από τις σελίδες του «Οδηγητή» τους επόμενους μήνες.
Από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του «Οδηγητή», ο πήχης για τη διακίνησή του μπήκε πολύ ψηλά, με στόχο να φτάσει στη μεγαλύτερη διακίνηση των τελευταίων χρόνων.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της εξόρμησης στη Νέα Ιωνία, όπου τα μέλη της ΚΝΕ αποφάσισαν να αυξήσουν τα προσωπικά τους πλάνα βάζοντας στόχο μέχρι τη Δευτέρα να έχουν δώσει το 50% του πλάνου τους, αλλά τελικά ο στόχος αυτός αποδείχτηκε μικρός, καθώς ήδη από το Σάββατο στην πρώτη εξόρμηση στους πεζόδρομους, τα μαγαζιά και τις καφετέριες της Νέας Ιωνίας έδωσαν το 40% του πλάνου τους!
Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη, στα γραφεία της Οργάνωσης Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας, μόλις έφτασε το πρωί του Σαββάτου ο «Οδηγητής» με τις Θέσεις, μέλη και στελέχη της ΚΝΕ με τις «μηχανές αναμμένες στο κόκκινο» ξεχύθηκαν σε όλη την πόλη, σε κεντρικά σημεία και στις συνοικίες, για να διαδώσουν το φύλλο πλατιά. Είχαν έτσι τη δυνατότητα να συζητήσουν με χιλιάδες νέους εργαζόμενους, φοιτητές, σπουδαστές, μαθητές. Τις επόμενες μέρες οργάνωσαν περιοδείες στα: 3ο - 4ο ΓΕΛ Σταυρούπολης, ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, 18ο ΓΕΛ, 1ο - 2ο ΕΠΑΛ (Γιαννιτσών), Εργοστάσιο ΕΕΣΣΤΥ, Εσπερινό Λύκειο Ευκλείδη, Εσπερινό Λύκειο (Μοναστηρίου).
Με όρους μάχης, αξιοποιώντας κάθε ώρα, οργάνωσε τη διακίνηση του «Οδηγητή» με τις Θέσεις και η Οργάνωση Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας της ΚΝΕ, από τη Χαλκίδα μέχρι το Καρπενήσι, σε πόλεις και χωριά όλης της περιοχής. Οπως αναφέρει η Οργάνωση σε ανακοίνωσή της: «Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στο Μαντούδι, που δέχθηκε πλήγμα από τις πλημμύρες και θα συναντηθούμε με τη νεολαία και τους μαθητές της περιοχής για να εκφράσουμε και πρακτικά την αλληλεγγύη μας, τη στήριξη στον αγώνα που οργανώνεται για τα ζητήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα (πόσιμο νερό στα χωριά, καθαριότητα και άνοιγμα σχολείων, αποζημιώσεις για τις μεγάλες καταστροφές, επισκευή οδικού δικτύου κ.λπ.)».
Επίσης έγιναν περιοδείες με τον «Οδηγητή» στο χέρι: Στο κέντρο της Χαλκίδας, στην περιοχή της Λοκρίδας, στην ευρύτερη περιοχή των Ψαχνών, στο κέντρο της Θήβας, στο κέντρο της Λιβαδειάς, σε σχολεία της Χαλκίδας και το Λαϊκό Φροντιστήριο, στο ΤΕΙ Χαλκίδας, στο ΔΙΕΚ της Χαλκίδας, στα σχολεία των Ψαχνών, στο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ στη Λαμία, στο ΔΙΕΚ της Λαμίας, στα σχολεία του Σχηματαρίου, στα σχολεία της Λιβαδειάς. Ανεβάζοντας τη μαχητικότητα των Οργανώσεων Στερεάς και Εύβοιας, η Τομεακή Οργάνωση Φθιώτιδας της ΚΝΕ κάλεσε σε άμιλλα τις υπόλοιπες Τομεακές της περιοχής.
Με ενθουσιασμό και σχέδιο συνεχίζεται η εξόρμηση με τις Θέσεις και στην Κρήτη, όπου το Σάββατο μέλη και φίλοι της ΚΝΕ όργωσαν τους δρόμους των μεγάλων πόλεων και τα κεφαλοχώρια των νομών του νησιού, τα στέκια νεολαίας, τις κεντρικές πλατείες, τους χώρους δουλειάς.
Το Στέκι, μέσα στα τρία χρόνια λειτουργίας του, αποτελεί τη στέγη για τις πολιτιστικές ομάδες της ΚΝΕ, τη θεατρική ομάδα και το συγκρότημα.
Ο κάθε νέος και η κάθε νέα μπορεί να δηλώσει συμμετοχή στα μαθήματα που διοργανώνονται στο Στέκι κάθε χρόνο. Εμπειροι καλλιτέχνες, μέλη και φίλοι του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, προσφέρουν εθελοντικά τις γνώσεις τους, με μεράκι και ευθύνη, σε κάθε νέο που θέλει να καταπιαστεί με τη μουσική, το θέατρο, το χορό, αποδεικνύοντας πως δεν πρέπει η Τέχνη να είναι πολυτέλεια, καθώς αποτελεί ανάγκη.
Τα μαθήματα που διοργανώνονται φέτος, θα ξεκινήσουν αρχές Νοέμβρη και αφορούν: Κλασική κιθάρα, Πιάνο, Φωνητική, Θεωρία της μουσικής, Φλαμένγκο, Latin, Drums, Ελεύθερο σχέδιο, Φωτογραφία, Photoshop.
Για δηλώσεις συμμετοχής στις πολιτιστικές ομάδες της ΚΝΕ καθώς και τα μαθήματα που διοργανώνονται στο Στέκι στο email steki@kne.gr και στο τηλέφωνο 210.8823.674, τις ώρες 12.00 - 21.00.
«Η κυβέρνηση», επισημαίνει, «συνεχίζει την πολιτική "συμμαζέματος" των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης και τη σύνδεσή τους με τους αναπτυξιακούς στόχους του μεγάλου κεφαλαίου» και «ακολουθεί την ίδια, ενιαία κατεύθυνση με τους ήδη ψηφισμένους νόμους για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και τη συγχώνευση των ΤΕΙ Ηπείρου και Ιονίων Νήσων με τα Πανεπιστήμια Ηπείρου και το Ιόνιο, αντίστοιχα».
Σε ό,τι αφορά τον θόρυβο που σηκώνεται και τις αντιπαραθέσεις που καλλιεργούνται, η ΕΠ Θεσσαλίας του ΚΚΕ σημειώνει ότι η ουσία βρίσκεται στα εξής:
Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Για όλα τα παραπάνω προβλήματα που διογκώνονται, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, τα άλλα κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ κ.τ.λ.), οι παράγοντες της Τοπικής Διοίκησης, οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων κουβέντα δεν λένε...
Αντίθετα, όλοι αυτοί εκμεταλλεύονται την αγωνία των σπουδαστών αδιαφορώντας ουσιαστικά για τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματά τους και αντιπαρατίθενται όχι για την ουσία των αλλαγών, αλλά για την έδρα των Τμημάτων (αν είναι στον Βόλο, τη Λάρισα ή αλλού).
Δήθεν αντιδρούν ενάντια στις συγχωνεύσεις, είτε γιατί θέλουν στην ουσία να υποδείξουν οι ίδιοι το σχέδιο συγχωνεύσεων για να εξασφαλίσουν τις μπίζνες και τις θεσούλες τους στα όργανα διοίκησης των νέων Τμημάτων, αφού μαζί με διάφορα μέλη ΔΕΠ όλο το προηγούμενο διάστημα επεξεργάζονταν τέτοιου είδους προτάσεις στο πλαίσιο της κυβερνητικής κατεύθυνσης για ενίσχυση του πανεπιστημίου της αγοράς, είτε ζητάνε να "εξαιρεθούν" συγκεκριμένα Τμήματα γιατί βλέπουν τους φοιτητές και τους σπουδαστές ως πελάτες για τις τοπικές επιχειρήσεις
Για άλλη μια φορά φορτώνουν στις πλάτες των φοιτητών τους σχεδιασμούς του κεφαλαίου, προθυμοποιούμενες μάλιστα να παίξουν το ρόλο του διαμεσολαβητή που θα στέλνει στις επιχειρήσεις της Περιφέρειας φτηνό εργατικό δυναμικό εν είδει μαθητείας και πρακτικής...».
Η ΕΠ Θεσσαλίας του ΚΚΕ καλεί όλους τους σπουδαστές, τους εργαζόμενους και τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του ΤΕΙ Θεσσαλίας να οργανώσουν την πάλη τους. Να απαιτήσουν:
-- Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο.
-- Να μην κλείσουν Τμήματα και σχολές. Οχι στις συγχωνεύσεις που γίνονται με κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων και οδηγούν σε συγκολλήσεις τμημάτων που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
-- Σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου. Ενιαία προγράμματα σπουδών/επιστημονικό αντικείμενο, που να υπηρετούν τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού και όχι των μονοπωλίων.
-- Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος.
-- Οχι στην κατηγοριοποίηση Ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων, που διευρύνεται σήμερα με τα διετή και μονοετή προγράμματα σπουδών.
-- Να παρθούν μέτρα για να μην πληρώσουν οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι τις αλλαγές που θα γίνουν. Να μην κλείσουν Τμήματα, να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους, να μην ανεχτούν την υποβάθμιση των σχολών τους.
-- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών. Αποκλειστικά δωρεάν σπουδές. Δωρεάν σίτιση - στέγαση - μετακίνηση - αναλώσιμα - υλικά. Κατασκευή φοιτητικής εστίας για το νέο Πανεπιστήμιο.
-- Προσλήψεις μόνιμου διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού ώστε να καλύπτονται με επάρκεια όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες και οι υπηρεσίες του Ιδρύματος.
-- Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του Ιδρύματος.
-- Πλήρη και σταθερή εργασία με δικαιώματα για όλους τους αποφοίτους. Κανένας απόφοιτος με μισθό κάτω από 751 ευρώ.
«Σε αυτήν τη βάση», καταλήγει η ανακοίνωση, «μπορεί να δυναμώσει η ενότητα και η κοινή πάλη όλων, ανεξαρτήτως Τμήματος και Σχολής, κόντρα στη λογική "ο καθένας να κοιτάει την πάρτη του" που καλλιεργούν διάφοροι. Να συμπορευτούν οι φοιτητές, οι καθηγητές, οι εργαζόμενοι με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ που διαχρονικά παλεύουν για ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, προς όφελος των κοινωνικών αναγκών και όχι του κεφαλαίου».
Με αιχμή το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο, που κάνει ακόμα χειρότερο το σχολείο, και αίτημα να μην κατατεθεί σχετικό νομοσχέδιο, οι μαθητές βγαίνουν στους δρόμους τη Δευτέρα 29 Οκτώβρη.
«Καλούμε τα σχολεία, τα 15μελή και 5μελή, τις Συντονιστικές Επιτροπές όλης της χώρας να πάρουν αποφάσεις συμμετοχής. Στις 29 Οκτώβρη θα πλημμυρίσουμε τους δρόμους σε κάθε πόλη και χωριό! Θα είμαστε χιλιάδες! Η φωνή μας θα ακουστεί δυνατά παντού!». Αυτό το κάλεσμα απευθύνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, που δίνει αγωνιστικό ραντεβού στους μαθητές της Αττικής, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Στην ανακοίνωση σχολιάζει το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο, που πολλαπλασιάζει τις εξετάσεις, το άγχος, το τρέξιμο, την παπαγαλία, την ώρα που στερεί γνώσεις, σε ένα σχολείο που όπως λένε «θα μας κοιτάει περισσότερο στην τσέπη».
Και η Συντονιστική προσθέτει μεταξύ άλλων: «Συζητάμε και οργανώνουμε τον αγώνα μας παντού! Κάνουμε συνελεύσεις, μαζεύουμε υπογραφές, παίρνουμε αποφάσεις και ετοιμαζόμαστε για την πρώτη μεγάλη μαθητική μας πορεία! Εκλέγουμε άμεσα αγωνιστικά μαθητικά συμβούλια για να απαντήσουμε ακόμα πιο οργανωμένα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Οργανώνουμε κι άλλες δράσεις αγώνα στα σχολεία και πριν, ώστε στις 29 Οκτώβρη να βουλιάξουμε την Ελλάδα και να ετοιμάσουμε και τους επόμενους μεγάλους αγώνες μας, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να πάρει πίσω το απαράδεκτο νομοσχέδιό της!».
«Ολοι μαζί έχουμε τη δύναμη να τα καταφέρουμε! Με τους συλλόγους μας είμαστε πιο δυνατοί! Δυναμώνουμε τη συλλογική διεκδίκηση, την οργάνωση σε κάθε έτος και τμήμα, την αλληλεγγύη, το συντονισμό των συλλόγων μας, την ενότητα με τους εργαζόμενους. Μέσα από τους συλλόγους μας κερδίσαμε πέρσι να αυξηθούν οι μετεγγραφέντες, να πάρουμε βιβλία, να επανέλθει η σίτιση στις εστίες, να καθυστερήσουμε τη γενίκευση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, να "ζωντανέψουμε" τις σχολές μας, να γνωρίσουμε τι συμβαίνει στο επάγγελμά μας.
Μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που έχει κάνει την κοροϊδία επάγγελμα! Δεν περιμένουμε λύσεις από όσους ευθύνονται για τα προβλήματα στις σπουδές και το μέλλον μας! Τα "μνημόνια φεύγουν" αλλά όλοι οι μνημονιακοί νόμοι και οι "κόφτες δαπανών" στην Παιδεία παραμένουν εδώ!
Η κυβέρνηση βήμα βήμα αλλάζει το χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο τη μεγαλύτερη σύνδεση των σχολών με τα επιχειρηματικά συμφέροντα, οδηγώντας στην παραπέρα υποβάθμιση και εμπορευματοποίηση των σπουδών. Σειρά έχει η Θεσσαλία, η Στερεά, το ΕΚΠΑ και το Γεωπονικό Αθήνας. Με το νέο σχέδιο νόμου:
Η κατάσταση που βιώνουν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, όπου τα μαθήματα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, οι έκτακτοι καθηγητές μειώθηκαν στο 1/3, περικόπτονται μαθήματα και πρακτικές από το πρόγραμμα σπουδών, κάνει σκόνη την προπαγάνδα της κυβέρνησης για "αναβάθμιση" των σπουδών μας.
Με τη συμμετοχή μας στους συλλόγους, στις συνελεύσεις, στις κινητοποιήσεις παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας! Αυτήν τη δύναμη φοβούνται όσοι τσακίζουν τα δικαιώματά μας. Γι' αυτό καταστέλλουν, συκοφαντούν και διώκουν όποιον αγωνίζεται!
Με το πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου ανοίγουν το δρόμο στην ποινικοποίηση των φοιτητικών διεκδικήσεων. Οι κινητοποιήσεις και καταλήψεις που αποφασίζουν με μαζικές συλλογικές διαδικασίες οι φοιτητές βαφτίζονται ποινικό αδίκημα. Ενώ η πραγματική "ανομία" μέσα και έξω από τις σχολές, η διαπλοκή ιδρυμάτων - εταιρειών, οι ναρκέμποροι, τα ρουσφέτια μένουν στο απυρόβλητο.
Απαιτούμε:
Προχωράμε σε:
Ο υπουργός, καταρχάς, αμφισβήτησε τη χρησιμότητα των Λατινικών ως γνωστικού αντικειμένου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα Λατινικά ποτέ δεν ήταν ενταγμένα στη γενικότερη ύλη του Λυκείου, αλλά διδάσκονταν ως μάθημα μιας συγκεκριμένης Κατεύθυνσης και αφορούσαν ορισμένους μόνο μαθητές. Επομένως, η κατάργησή τους από το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων σημαίνει ουσιαστικά τον εξοβελισμό τους από το Λύκειο. Βέβαια, δεν είναι σωστό η αξία και η χρησιμότητα ενός μαθήματος να κρίνονται μονάχα από το αν εξετάζεται ή όχι στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η διδασκαλία των Λατινικών, όπως θα δείξουμε στη συνέχεια, μπορεί να συμβάλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της σκέψης και της προσωπικότητας του μαθητή. Αυτό θα πρέπει να είναι το κριτήριο για να συμπεριληφθεί σε ένα προοδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών.
Ας δούμε τώρα πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα της κατάργησης των Λατινικών. Εχουν θέση στο σύγχρονο σχολείο ή είναι μια νεκρή γλώσσα που ενδιαφέρει μόνο κάποιους ιδιόρρυθμους λόγιους; Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι εύκολο να καλύψει όλες τις διαστάσεις του προβλήματος σε ένα σύντομο κείμενο. Ωστόσο, μακριά από οποιαδήποτε ιδεαλιστική και μεταφυσική προσέγγιση, δύσκολα μπορούμε να αμφισβητήσουμε το γεγονός ότι η λατινική γλώσσα και γραμματεία είναι οι σημαντικότερες εκφάνσεις του ρωμαϊκού πολιτισμού, ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ιστορική και πολιτιστική εξέλιξη της Νεότερης Ευρώπης. Πέρα από το γεγονός ότι η λατινική γλώσσα είναι η βάση πάνω στην οποία θεμελιώθηκαν οι νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, η ρωμαϊκή Ιστορία, όπως αυτή αποτυπώθηκε στα κείμενα της λατινικής γραμματείας, υπήρξε σημαντική πηγή έμπνευσης για τη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Η σαιξπηρική τραγωδία είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τραγωδίες όπως ο «Ιούλιος Καίσαρας», ο «Κοριολανός», ο «Τίτος Ανδρόνικος», αναδεικνύοντας τις τραγικές συνέπειες της τυραννίας και της δίψας για την εξουσία, είναι ακόμη επίκαιρες και προβληματίζουν τον σύγχρονο θεατή.
Οσον αφορά την ίδια τη λατινική γλώσσα, είναι λάθος να πιστεύουμε ότι έχει περάσει στην ανυπαρξία. Επιβιώνει σε λέξεις και φράσεις που καθημερινά χρησιμοποιούμε, χωρίς να συνειδητοποιούμε τις περισσότερες φορές τι ακριβώς λέμε: Εκφράσεις όπως mea culpa, persona non grata, tabula rasa και πρόσφατα το περίφημο erga omnes. Από την άλλη, η σύγχρονη πολιτική ορολογία σε ένα μεγάλο βαθμό βασίζεται σε λέξεις λατινικές. Ο ιμπεριαλισμός, για παράδειγμα, παράγεται από το ουσιαστικό imperium που δηλώνει τον επεκτατικό χαρακτήρα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο κομμουνισμός από το επίθετο communis που σημαίνει κοινός, η δικτατορία από το ουσιαστικό dictator, που δηλώνει το αξίωμα που έδιναν οι Ρωμαίοι, σε δύσκολες περιστάσεις, σε έναν στρατηγό ο οποίος για έξι μήνες είχε απεριόριστη εξουσία και κυβερνούσε ως απόλυτος μονάρχης, κ.ά. Εχει επομένως μεγάλη σημασία να χρησιμοποιούμε τη γλώσσα ενσυνείδητα και να κατανοήσουμε ότι οι λέξεις δεν είναι απλώς ηχητικά σχήματα, αλλά πάνω απ' όλα είναι φορείς νοημάτων τα οποία προσδιορίζονται ιστορικά και κοινωνικά, ενώ ταυτόχρονα αποκαλύπτουν την πορεία της ανθρώπινης σκέψης και του πολιτισμού.
Η διδασκαλία της λατινικής γλώσσας, με τις πολιτισμικές και γλωσσικές της επιβιώσεις, μπορεί να συμβάλει στη γλωσσική ανάπτυξη και τη συγκρότηση της σκέψης των μαθητών, ενώ συγχρόνως μπορεί να διευρύνει τον γνωστικό τους ορίζοντα, υπό τον όρο ότι θα αναμορφωθεί η διδασκαλία της στη βάση μιας νέας διαλεκτικής διδακτικής, η οποία θα έχει ως κύριο στόχο να αναδείξει την ιστορική σημασία και τη δυναμική της λατινικής γλώσσας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ουσιαστική μελέτη της δομής και του λεξιλογίου της, τη σύνδεσή της με σημαντικά κείμενα της λατινικής γραμματείας τα οποία επέδρασαν στη διαμόρφωση της νεότερης ευρωπαϊκής σκέψης, και, το σημαντικότερο, την ένταξη της διδασκαλίας της στο ευρύτερο πλαίσιο της ρωμαϊκής Ιστορίας και του ρωμαϊκού πολιτισμού.
* Ας ακουστεί και η άλλη πλευρά
Η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που αφορά τις αλλαγές στα νέα Προγράμματα Σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας, παραδόθηκε χτες στον υπουργό Παιδείας. Οπως προκύπτει από τα περιεχόμενα και τους θεματικούς φακέλους ανά τάξη που δόθηκαν στη δημοσιότητα, δεν εγκαταλείπεται η αντίληψη που διέπει την αρχική πρόταση, η οποία - με βάση υπαρκτά προβλήματα στο πώς διδάσκεται η Ιστορία σήμερα - οδηγεί τελικά στον κατακερματισμό της ιστορικής γνώσης, δεν απαντά στην ανάγκη να αποκτήσει ο μαθητής ενιαίο κριτήριο ερμηνείας της Ιστορίας.
Με βάση τις αλλαγές που προωθούνται, ο μαθητής καλείται ουσιαστικά να χτίσει τη δική του υποκειμενική αλήθεια και σε αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει π.χ. η εισαγωγή της οικογενειακής - τοπικής ιστορίας, που γίνεται κύριο διδακτικό αντικείμενο στη Γ' και Δ' Δημοτικού και συμπληρωματικά και στις υπόλοιπες. Ετσι, στη Γ' Δημοτικού οι μαθητές θα διδάσκονται «Μυθολογία και οικογενειακή ιστορία» και στη Δ' τάξη «Τοπική και Αρχαία Ιστορία». Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του μαθήματος για τις υπόλοιπες τάξεις, έχει ως εξής: «Ρωμαϊκή, Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία» στην Ε' Δημοτικού, «Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία» στη Στ' Δημοτικού, «Αρχαία Ιστορία» (από την προϊστορική εποχή μέχρι την ύστερη αρχαιότητα) στην Α' Γυμνασίου, «Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία» στη Β' Γυμνασίου, «16ος - 19ος αιώνας» (ελληνική, βαλκανική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια) στη Γ' Γυμνασίου και «Τέλος 19ου και 20ός αιώνας» (ελληνική, βαλκανική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια) στην Α' Λυκείου.
Σύμφωνα με το υπουργείο, παραμένει η χρονολογική κατανομή στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, με το σχήμα Αρχαιότητα - Μεσαίωνας - Νεότερη Εποχή - Σύγχρονη Εποχή να επαναλαμβάνεται. Οπως ανακοινώθηκε, τα Προγράμματα Σπουδών θα συμπληρωθούν με εκπαιδευτικό υλικό (βιβλία και υπόλοιποι θεματικοί φάκελοι). Αυτό θα εκπονηθεί στο πλαίσιο προγράμματος που ξεκινάει άμεσα, στο οποίο θα συμπεριληφθούν προγράμματα και υλικά της Β' και της Γ' Λυκείου, ενώ τα βιβλία του Δημοτικού θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβρη του 2019.