Κυριακή 2 Νοέμβρη 2014 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ενας από τους μεγαλύτερους μαέστρους

Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους μαέστρους της Iστορίας. Ο Δημήτρης Μητρόπουλος θαυμάστηκε για τη δύναμη και πρωτοτυπία των ερμηνειών του, διευθύνοντας τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου, ενώ παράλληλα υπήρξε συνθέτης και πιανίστας. Απόλυτα δοσμένος στη μουσική, την οποία υπηρέτησε εξαντλητικά, με ακούραστο πάθος, ο Δ. Μητρόπουλος διηύθυνε πάνω από δύο χιλιάδες συναυλίες, τις περισσότερες χωρίς χρήση μπαγκέτας... Φημισμένος για τη μοναδική του μνήμη, διηύθυνε πάντοτε - ακόμη και στις δοκιμές - χωρίς παρτιτούρα. Το ρεπερτόριό του υπήρξε ευρύτατο, ενώ σε πάνω από ογδόντα ανέρχονται τα έργα που παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση. Ηταν από τους λίγους μουσικούς, που μπορούν να παίζουν πιάνο διευθύνοντας ταυτόχρονα την ορχήστρα - ίσως ο μοναδικός που έπαιζε και, ταυτόχρονα, διηύθυνε τόσο δύσκολα έργα, όπως το «3ο Κοντσέρτο για πιάνο» του Προκόφιεφ, που σήμανε την απαρχή της λαμπρής διεθνούς πορείας του.

Αφιέρωμα στην πολύπλευρη προσωπικότητα του «ιεροφάντη» της μουσικής, του Δημήτρη Μητρόπουλου, μέσα από τη σύμπραξη ήχου, λόγου και εικόνας, φιλοξενείται αύριο, Δευτέρα 3 Νοέμβρη (ώρα 19.00) στο Μέγαρο Μουσικής. Την επιμέλεια της εκδήλωσης έχει αναλάβει η Αιμιλία Βλαχογιάννη, σχολική σύμβουλος Φιλολόγων (PhD), η οποία έχει επίσης επιφορτιστεί με την παρουσίαση των αφηγηματικών μερών της βραδιάς. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, ακόμη, μουσικολογική εισήγηση από τον Νικόλαο Μαλιάρα, καθηγητή Ιστορικής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (PhD). Στο καλλιτεχνικό μέρος του αφιερώματος λαμβάνουν μέρος ο ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός, ο οποίος θα διαβάσει επιλεγμένα αποσπάσματα από επιστολές και συνεντεύξεις του Δημήτρη Μητρόπουλου, και η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη. Στο πιάνο θα συνοδεύει ο Διονύσης Μαλλούχος. Πολύτιμη υπήρξε για τη διοργάνωση του αφιερώματος η συμβολή του Απόστολου Κώστιου, καθηγητή Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ph.D («Ρrofessor») και επιστημονικού συμβούλου της εκδήλωσης, ο οποίος πρόσφερε το μουσικό υλικό.


Η επιλογή των διασωζόμενων επιστολών και απόψεων - συνεντεύξεων του θρυλικού μαέστρου και συνθέτη είναι ιδεολογικά σημαίνουσα, διότι μέσω αυτών ο Μητρόπουλος αυτοπροσδιορίζεται. Μέσω αυτών επίσης επιδιώκεται να δημιουργηθεί στον θεατή - ακροατή μια αίσθηση ομαλής ροής του χωροχρόνου αλλά και των αναδρομών, έτσι ώστε το κοινό να μπορέσει να προσλάβει σφαιρικά τις συνιστώσες της πολυσύνθετης προσωπικότητας του καλλιτέχνη. Στο μουσικό μέρος της βραδιάς θα ακουστούν οι Τέσσερις Κυθηραϊκοί χοροί για σόλο πιάνο, δύο από τις δέκα Inventions του Μητρόπουλου για φωνή και πιάνο σε ποίηση Κωνσταντίνου Καβάφη, καθώς και οι συνθέσεις για φωνή και πιάνο Ελπίδες χαμένες (σε στίχους άγνωστου ποιητή) και Η καρδιά της μάνας (σε ποίηση Ζαν Ρισεπέν και στιχουργική απόδοση στα ελληνικά του Αγγελου Βλάχου).

Θυμίζουμε ότι το 1934, ο Δ. Μητρόπουλος, καλεσμένος των σοβιετικών μουσικών οργανώσεων, επισκέφθηκε τη νεαρή ακόμη ΕΣΣΔ και εντυπωσιάστηκε από τα επιτεύγματά της στον πολιτισμό. Αποκαλυπτική είναι η συνέντευξή του, μετά το ταξίδι: «Αν θα με ρωτήσετε πού θα προτιμούσα να εργάζομαι σαν καλλιτέχνης μουσικός, σας λέω απερίφραστα: Χίλιες φορές στη Ρωσία. Πρόκειται για ένα φαινόμενο ομαδικής καλλιτεχνικής ανόδου ενός λαού που θεωρούνταν ίσαμε προχθές μισοπολιτισμένος και κατάλληλος μόνο για βούρδουλα. Μη νομίσετε πως είμαι επηρεασμένος από την υποδοχή που μου κάνανε, και οφείλω να τονίσω επί τη ευκαιρία ότι δε μας έγινε καμιά ιδιαίτερη για λόγους προπαγάνδας ή διαφήμισης. Γι' αυτό και οι εξαιρετικές εντυπώσεις που απεκόμισα είναι η αληθινή πραγματικότητα (...) Γύριζα από τα μεγάλα κέντρα της Μεσευρώπης και στο αντίκρισμα της Πλατείας του Σταθμού της Μόσχας, είχα αμφιθεατρικά μπροστά μου ένα πλήθος κόσμου σαν να 'ταν πανηγύρι. Πλήθος εργάτες, απλά ντυμένοι, με ύφος γελαστό και ανέγνοιαστο. Είναι αυτό το ίδιο το κοινό που 'χει τη δίψα για το θέατρο και τη μάθηση. Μόλις πέρασα μερικές μέρες μέσα σ' αυτό τον κόσμο άρχισα να νιώθω πως αυτή η μάζα κρύβει μέσα της πολλά μυστικά και γίνεται από μέρα σε μέρα πιο ενδιαφέρουσα (...) Στη Μόσχα έπαιξα σε τρία Κοντσέρτα ως διευθυντής και ως πιανίστας σε κλασική ρωσική και δική μου μουσική. Στο Λένινγκραντ έπαιξα κλασική και νέα σοβιετική μουσική με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Οι νέοι καλλιτέχνες είναι αρκετά ανώτεροι από πολλούς μεγάλους καλλιτέχνες της Ευρώπης (...) Το ενδιαφέρον των εργατών για την τέχνη, το θέατρο, τον κινηματογράφο είναι ανεπτυγμένο περισσότερο από όλες τις χώρες. Το θέατρο και οι κινηματογράφοι είναι γεμάτοι κάθε βράδυ. Το κράτος ενδιαφέρεται εξίσου για την κατασκευή ενός εργοστασίου με την ανύψωση του καλλιτεχνικού επιπέδου του κόσμου. Διαθέτει, δε, αρκετά λεπτά. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ο πλούτος των σκηνικών των θεάτρων και τα τεράστια ποσά που διαθέτει γι' αυτόν το σκοπό. Μπορώ να πω ότι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με τα θέατρα του Παρισιού και του Βερολίνου (...) Τα Ωδεία Μόσχας και Λένινγκραντ είναι τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Στο Ωδείο του Λένινγκραντ γνώρισα τον Ελληνα Οδυσσέα Παπαδόπουλο, που σπουδάζει με έξοδα του κράτους και μου μιλούσε με μεγάλο ενθουσιασμό. Οι ορχήστρες και οι θίασοι κατεβαίνουν στα εργοστάσια και παίζουν από τις 2-4, οι δε εργάτες παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον, ιδίως θέατρο».

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Σύλλογο Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής. Η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας (έναρξη διανομής στις 17.00). Η εκδήλωση θα μεταδοθεί απευθείας μέσω Διαδικτύου από το Εθνικό Δίκτυο Ερευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ) και θα είναι ανοιχτή σε όλους. Η σύνδεση θα είναι εφικτή την ίδια μέρα της εκδήλωσης: https://webcast.grnet.gr/

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ταγμένος στη μουσική (2008-02-10 00:00:00.0)
Εμπνευσή του ο λαός και η εποχή του (2006-09-10 00:00:00.0)
Νότες μιας ζωής (2002-04-07 00:00:00.0)
Εβγκένι Μραβίνσκι και Σοστακόβιτς (2000-04-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org