Πέμπτη 17 Γενάρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΑΣ
Το κεφάλαιο

Η μετά "Βαΐων και κλάδων" προϋπαντούμενη ταινία του Γαβρά, χαριστικά, βαθμολογείται με τη βάση. Από το δημιουργό του «Ζ» και του «MISSING» θα είχε κανείς πολύ περισσότερες προσδοκίες, τόσο ως προς το αιχμηρό κριτήριο των επιλογών του όσο το διεισδυτικό βλέμμα στις αντιφάσεις και φυσικά, την κριτική ματιά πάνω στο θέμα που πραγματεύεται. Μπανάλ και χιλιοειπωμένη η ιστορία, εμπνευσμένη από το βιβλίο του Ζαν Περλεβάντ «Total Capitalism», δεν ενέχει ίχνος πρωτοτυπίας και αυθεντικότητας κι ας δηλώνει επίκαιρη, λόγω κρίσης. Γιατί πίσω από τον βαρύγδουπο συνειρμικά τίτλο με ευθεία παραπομπή στο «Κεφάλαιο» του Μαρξ, κρύβεται ακόμα μία (αδιάφορη έως κακή) άκριτη ιλουστρασιόν πολυτελείας, κλεισμένη στους τέσσερις τοίχους του «κόσμου» που πρεσβεύει ότι «η πολυτέλεια συνιστά δικαίωμα»...

Κάθε «μόδα» καταλήγει παρωχημένη... έτσι και η ταινία του Γαβρά που έρχεται «καταϊδρωμένη» γιατί μας βρίσκει ήδη «μπουχτισμένους» από οπτικοακουστικά πονήματα για την κρίση, από πληθώρα κινηματογραφικών ταινιών που, μπορεί να εξιστορούν ιστορίες για αμαρτωλές χρηματοπιστωτικές αγορές, για σκληρές και εκμεταλλευτικές τράπεζες, για παιχνίδια ριξίματος και κέρδους ανάμεσα σε καπιταλιστικούς ομίλους και για κάθε είδους και κλίμακας υπηρέτες του κεφαλαίου, αλλά φροντίζουν να μη λένε τίποτα το ουσιαστικό και διεξοδικό για τους πραγματικά ενδιαφερόμενους... Το ίδιο κάνει και ο Γαβράς με το χλιαρό, μικρό του θρίλερ «ΚΕΦΑΛΑΙΟ» και τον «κόσμο» του που παρουσιάζει σαν καρικατούρα, αστεία και απλοϊκά όπως στο παιχνίδι «monopoly». Η ταινία αναφέρεται στηΝ αναπάντεχη και ραγδαία αναρρίχηση στα ύψιστα κλιμάκια της χρηματιστηριακής εξουσίας του Μαρκ Τουρνέιγ. Συμβατική ιστορία με συμβατική αφήγηση. Γραμμική και σε πρώτο πρόσωπο, από τον ανηλεή Τουρνέιγ, που τσακίζει οτιδήποτε στέκεται εμπόδιο στην προσωπική του πορεία που συνεπάγεται με κέρδη αμύθητα. Οσο περισσότερο χρήμα έχεις, τόσο περισσότερο σε σέβονται, λέει ο ίδιος. Κι εκείνος -από θέση- απολύει με μια του κίνηση χιλιάδες εργαζόμενους και ζητά από τους υπόλοιπους τυφλή υποταγή και ρουφιανιά, αλλά ... προσοχή, είναι και φύσει φιλάνθρωπος... στέλνει σε κάποιον που άφησε άνεργο, 10.000(!) ευρώ από προσωπικά του χρήματα. Και τι κακόγουστος και περιττός ο ρόλος της ναρκομανούς εξωτικής πόρνης/μανεκέν που τον τριγυρίζει, υπενθυμίζοντάς του συνεχώς με την παρουσία της ότι ζωή σημαίνει να μπορείς να ζεις τα βίτσια σου... Ο Τουρνέιγ, αφού ολοκληρώνει τον επαγγελματικό του κύκλο, εισέρχεται στον κύκλο της κάθαρσης και του εξαγνισμού και μόνο που δεν παρασημοφορείται από την άσπιλη πλευρά του ίδιου συστήματος, όταν εκδίδει αποκαλυπτικό βιβλίο -οποίος ηρωισμός!- για τη βέβηλη βρωμιά των αγορών, διεκδικώντας έτσι και την άμεση εξιλέωσή του από το θεατή, τον επιτόπιο καταναλωτή της ιστορίας...

Παίζουν: Γκαντ Ελμαλέχ, Μπερνάρ Λε Κοκ, Νατασά Ρενιέ, Ιπολίτ Ζιραρντό, Φιλίπ Ντικλό, Λίγια Κεμπέντε, Βενσάν Νεμέ, κ.ά.

Παραγωγή: ΓΑΛΛΙΑ (2012)


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org