ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Σεπτέμβρη 2013
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ανθρωποι και ποντίκια

1.Στο γνωστό γραφείο στοιχημάτων του «Σκάι» ο μπουκμέικερ Μπάμπης Παπαδημητρίου κατευθύνει εδώ και μέρες όλα τα στοιχήματα των αλογομούρηδων και πάσης φύσεως δημοσιογράφων - τζογαδόρων υπέρ των ποντικών της Χρυσής Αυγής. Ο ίδιος διαδίδει κάθε στιγμή πως υπάρχει ένας άλλος εαυτός μέσα στα ποντίκια, ότι η συμπεριφορά τους δεν είναι εντελώς καταστροφική και ως εκ τούτου αξίζουν να σταθούν ισότιμα πλάι στα λείψανα της κυβέρνησης. Εχει δίκιο ο κύριος Μπάμπης. Αν η Δεξιά επιθυμεί την πλήρη συγχώνευσή της με τα νεοναζιστικά μορφώματα και την άφεση των αμαρτιών της, πρέπει μόνη της να κάνει το πρώτο βήμα και να πλησιάσει τον Μιχαλολιάκο.

2.Δεν υπάρχουν κανόνες. Αυτό δεν μας τρομάζει. Αντίθετα, εμείς πρώτοι νιώσαμε τους τριγμούς και φροντίσαμε να επισημάνουμε τον κίνδυνο, και πρώτοι εμείς θα πάρουμε μέρος στην αποδόμηση της Χρυσής Αυγής.

3.Ψυχή τε και σώματι οδεύουν προς τη Χρυσή Αυγή πολλοί αστυνομικοί, καθιστώντας τον Δένδια οικοδεσπότη σ' ένα χώρο που δεν ορίζει. Οι αστυνομία είναι παντού, εκτός από τους χώρους όπου οι νεοναζί αναπτύσσουν τη δράση τους, η οποία δημιουργεί νοσταλγία στο «σώμα» και το βάζει σε δοκιμασία διολίσθησης, αφού μετά βίας κρατιέται να μην πάρει μέρος στη μαύρη σκηνή. Οι αστυνομικοί, μετέωροι στο κενό, αναζητούν με λαχτάρα κάποια διέγερση όμοια μ' αυτή που βλέπουν στις αστυνομικές ταινίες. Αν υπήρχε ελάχιστη φαντασία μέσα στο κεφάλι της εξουσίας, θα επέβαλλε στον Δένδια να βγάλει την αστυνομία από τα όρια της ίδιας της ιστορίας της, η οποία μόνο με φόβο και θάνατο είναι γεμάτη. Κάθε αστυνομικός είναι παραμυθιασμένος, δεν έχει καμία αμφιβολία για τον εαυτό του, δεν κατανοεί το περιβάλλον του, πράττει χωρίς να εξηγεί, προκαλεί τους πάντες, θεωρεί καθετί ιδιοκτησία του και φορτώνει με δόλο όλα τα ελαττώματα και τις αδυναμίες του τους άλλους. Οσο ο Δένδιας, σε μια επίδειξη ζήλου, κλείνει τα μάτια του στα ηλίθια στρατιωτάκια (τα δικά του και της Χρυσής Αυγής) και επιμένει να καταστέλλει τους υπαίτιους των ταραχών -όπως αποκαλεί τους διαδηλωτές- δεν κάνει τίποτε άλλο από το να χειροτονεί το ένα νευρωτικό λαγωνικό πίσω από τ' άλλο που δηλώνει πίστη στη μία, αγία και μοναδική «θεωρία των άκρων». Η επιτυχία του Δένδια στην απρόσκοπτη συνέχεια της πνευματικής παρακμής του υπουργείου του πρέπει να τιμηθεί με ανάλογη πλακέτα επί της οποίας θα μνημονεύεται η μεγαλοπρέπειά του χωρίς πολλά λόγια, λόγω σεμνότητας.

4.Ο αγώνας μας ενάντια στους καραγκιόζηδες της Χρυσής Αυγής δεν έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Αυτή τη δουλειά την αφήνουμε στους ιερείς και στις ανώτερες και εκλεπτυσμένες συνειδήσεις της αστικής Δεξιάς, που προσπαθούν λόγω των υψηλών ποσοστών να στήσουν τους «σοβαρούς» Χρυσαυγίτες στο κέντρο της ζωής μας. Η κοινωνία δε θ' αργήσει ν' απαντήσει. Και η απάντηση θα είναι μεγάλη και επώδυνη.


Του Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Γνωριμία με τη χαρακτική του Παναγιώτη Τέτση

Μαυρόασπρη χαλκογραφία. Γιαπί με οικοδόμους
Μαυρόασπρη χαλκογραφία. Γιαπί με οικοδόμους
Στο Πολιτιστικό Κέντρο του, στη Θεσσαλονίκη (βίλα Καπατζή, Βασ. Ολγας 108) το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) εγκαινιάζει τον εικαστικό «χειμώνα» του με αναδρομική έκθεση χαρακτικής του -γνωστού κυρίως ως ζωγράφου- Παναγιώτη Τέτση, με τίτλο «Χαλκογραφίες». Η έκθεση (διάρκειας από 1/10-17/11) περιλαμβάνει 61 χαρακτικά έργα του σημαντικού αυτού εικαστικού καλλιτέχνη, που ανήκουν στη συλλογή του ιδρύματος. Τα έργα της έκθεσης δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της χαρακτικής δημιουργίας του Π. Τέτση, από την πρώτη καλλιτεχνική περίοδο έως και τη δεκαετία του 1980.

«Δε θα 'πρεπε να θεωρηθεί η χαρακτική, ανεξάρτητα από την προηγούμενη ζωγραφική εργασία μου, ότι είναι κομμάτι της ή συνέχειά της (...). Αλλάζει μόνον το μέσον ... και από αυτό το μέσον θέλησα να αντλήσω ζωγραφικές δυνατότητες που προσφέρονται, αγνοώντας τη γραφική αντίληψη της παλιάς παραδόσεως(...)», έγραφε ο Παναγιώτης Τέτσης, για το χαρακτικό έργο στον κατάλογο της πρώτης έκθεσης χαρακτικής του, το 1958 στην γκαλερί «Αρμός».

Γέννημα - θρέμμα Υδραίος, ο 88χρονος σήμερα Π. Τέτσης, πρωτοδιδάχθηκε ζωγραφική από τον Κλάους Βρισλάντερ, αλλά καθοριστική για την πορεία του ήταν η γνωριμία του με τους Δημήτρη Πικιώνη και τον Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1943-1949), με δασκάλους τους Δ. Μπισκίνη, Π. Μαθιόπουλο και Κ. Παρθένη. Το 1951 διορίζεται επιμελητής -με καθηγητή τον Ν. Χατζηκυριάκο-Γκίκα- στην έδρα του ελεύθερου σχεδίου στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Ακολουθούν (1953-1956) σπουδές, με υποτροφία, στο Παρίσι. Το 1960, με υποτροφία της ιταλικής κυβέρνησης, επισκέφθηκε την Ιταλία και μελέτησε τα μουσεία της. Στο διάστημα 1958-1976 διδάσκει στο Ελεύθερο Σπουδαστήριο Καλών Τεχνών (μετέπειτα Σχολή Βακαλό), του οποίου υπήρξε ιδρυτικό μέλος και στη Σχολή Σχεδιαστών του Αθηναϊκού Τεχνολογικού Ομίλου (1958-1962). Το 1976 εξελέγη καθηγητής στο Γ' Εργαστήριο Ζωγραφικής στην ΑΣΚΤ, στην οποία διετέλεσε πρύτανης (1989-1991) και καθηγητής έως το 1992. Το 1993 εκλέχτηκε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Εγχρωμη χαλκογραφία
Εγχρωμη χαλκογραφία
H χαρακτική δουλειά του Π. Τέτση ξεκινά στα χρόνια των σπουδών του στην Ecole des Beaux-Arts, κοντά στον χαράκτη E.J. Goerg. Παρότι άριστος χειριστής του χρώματος, επιδίδεται, ταυτόχρονα, στην ασπρόμαυρη ζωγραφική και στη χαρακτική, πιστεύοντας ότι «στο ασπρόμαυρο βλέπεις περισσότερα από όσα με το χρώμα. Οταν βλέπεις το ασπρόμαυρο μετέχεις περισσότερο, γίνεσαι πιο ενεργός, ανοίγουν τα φτερά της φαντασίας σου».

Σε άρθρο του στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» (1971) έγραφε, μεταξύ άλλων, ότι η χαλκογραφία αποζητά μιαν άλλη έκφραση και ότι στη χαρακτική βρήκε λύσεις που δεν είχε στη ζωγραφική. «Λύσεις» που ανταποκρίνονται στην ιδιομορφία της χαρακτικής και στο ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να δημιουργήσει το έργο του με περιορισμένα «όρια» (λ.χ συνήθως απουσιάζει το χρώμα) και με λιτά μέσα. Και υπογράμμιζε:

«Το μαγικό του χρώματος που έχει η ζωγραφική, εδώ είναι ανύπαρκτο. Δεν υπάρχει παρά μόνο το μαύρο μελάνι και το άσπρο του χαρτιού. Και η λιτότητα είναι αποτέλεσμα μιας τεχνικής με εξαιρετικά πολύπλοκα προβλήματα κι επίπονη προπαρασκευαστική διαδικασία κατά τη χάραξη. Τεχνική, μ' έναν κόσμο γεμάτο μυστικά και ταυτόχρονα ανοιχτό για κάθε εξέλιξη. Μπορείς να ανακαλύψεις εκφραστικούς δρόμους καινούριους. Η εκτύπωση είναι χαρά, αισθάνεσαι ολοκλήρωση όταν κάθε ανάτυπο παίρνει τον προσωπικό του τόνο κι ένα ύφος από ευαισθησία της στιγμής.

Στη χαλκογραφία δοκιμάζεται ο καλλιτέχνης - εργάτης. Είναι πολύ δύσκολο, όταν σε κυνηγά συγχρόνως το όραμα του έργου και πρέπει να μην το προδώσεις (...) Δέχομαι την όραση σαν κύρια αίσθηση επικοινωνίας με το περιβάλλον κι έτσι οι αναζητήσεις μου απλώνονται στην ανακάλυψη του φωτός. Εκεί ζητάω τις λύσεις μου. Μένω σταθερός στο "πιστεύω" μου. Πρώτ' απ' όλα είναι τα μάτια! (...)». Τόσο στη ζωγραφική όσο και στη χαρακτική ο Π. Τέτσης αντλεί τα θέματά του, απ' αυτό που βλέπει. «Τα μάτια με τροφοδοτούν. Μια τυχαία ματιά μπορεί να μου αποκαλύψει το δρόμο για μια σειρά δουλειάς».

Τα χαρακτικά του Παναγιώτη Τέτση αφορούν πολλά και ποικίλα θέματα. Την ανθρώπινη μορφή, το τοπίο, τη νεκρή φύση, τη ζωή και τη δουλειά των εργατών (γιαπιά, ναυπηγεία, λαϊκές αγορές, κ.λπ.). Το χαρακτικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η έκθεση θα λειτουργεί: Τρίτη 9πμ-4μμ. Τετάρτη, Πέμπτη 2-9μμ. Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10πμ- 6μμ. (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο. Για ομαδικές επισκέψεις πρέπει να προηγείται συνεννόηση με το Πολιτιστικό Κέντρο του ΜΙΕΤ, τηλ. 2310.295.170-1.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org