Τετάρτη 26 Απρίλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Ανακοίνωση της ΚΝΕ για την Εργατική Πρωτομαγιά.

-- Εμπειρία από την προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Αττική και ο χάρτης των δεκάδων Μαθητικών Φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα.

-- Αρθρο: Η ερμηνεία και εξήγηση της Ιστορίας απέναντι στα Νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

-- Στοιχεία από την ετήσια έκθεση της ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για τα βασικά μεγέθη της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ανακοίνωση για την Εργατική Πρωτομαγιά

«

Τιμάμε την Εργατική Πρωτομαγιά - Παλεύουμε ενάντια στο σύστημα της εκμετάλλευσης και του πολέμου - για τον σοσιαλισμό!», διακηρύσσει η Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας στην ανακοίνωσή της για τη φετινή Εργατική Πρωτομαγιά.

Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Νέα, νέε,

Η 1η Μάη είναι μέρα - σύμβολο για τους εργαζόμενους όλου του κόσμου, σύμβολο του αγώνα των λαών ενάντια στην καπιταλιστική εκμετάλλευση και τη βαρβαρότητα.

...από το Σικάγο την 1η Μάη του 1886, τη ματωμένη απεργία των εργατών στις ΗΠΑ με σκοπό την καθιέρωση του 8ωρου. Η εργατική τάξη ύψωσε το ανάστημά της και επέβαλε με τους ηρωικούς αγώνες της το 8ωρο, ως αφετηρία για μια σειρά από κατακτήσεις τον 20ό αιώνα, που σήμερα τσακίζονται.

...από τους καπνεργάτες τον Μάη του 1936 στη Θεσσαλονίκη και τους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές της Καισαριανής το Μάη του 1944.

Η Ιστορία της εργατικής τάξης είναι χαραγμένη από τη σύγκρουση ανάμεσα στις δυνατότητες που δημιουργούν η δουλειά της, η δουλειά των πολλών, η ανάπτυξη των επιστημών και της τεχνολογίας για να ζουν οι λαοί καλύτερα, και στην καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής που μπαίνει εμπόδιο.

Σήμερα, όπου υπάρχουν οι δυνατότητες να έχουν όλοι δουλειά, με αξιοπρεπείς μισθούς και δικαιώματα, να εργάζονται λιγότερες ώρες, να αυξηθεί ο ελεύθερος χρόνος με δωρεάν πρόσβαση στον Αθλητισμό και τον Πολιτισμό, να ζουν χωρίς τον εφιάλτη της ανεργίας, να απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου αποκλειστικά δημόσια δωρεάν Παιδεία, σύγχρονες υπηρεσίες δωρεάν Υγείας...

...το ίδιο αυτό σύστημα δείχνει καθημερινά τι μπορεί να "προσφέρει" στη νεολαία:

  • Ανεργία στους νέους στο 40%. Κακοπληρωμένη δουλειά με συμβάσεις μιας μέρας κι ενός μήνα. Απλήρωτη δουλειά μέσω της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης χιλιάδων νέων. "Διαλείμματα εργασίας" και δουλειά - λάστιχο μέσω των προγραμμάτων απασχόλησης με μισθούς χαρτζιλίκι. Επιδότηση των εργοδοτών με τζάμπα εργαζόμενους.
  • Ζωή με τσακισμένα δικαιώματα. Ανάγκες όπως η μόρφωση και η Υγεία έχουν μετατραπεί σε εμπόρευμα. Η πρόσβαση στον Αθλητισμό και τον Πολιτισμό είναι για πολλούς νέους πολυτέλεια.
  • Βομβαρδισμοί άλλων χωρών, ξερίζωμα λαών που στέλνονται στην προσφυγιά, εξαιτίας των ανταγωνισμών και τις κόντρες των μονοπωλίων. Μπλέκοντας καθημερινά ολοένα και περισσότερο τη νεολαία της πατρίδας μας στον κίνδυνο ενός πολέμου, για τα κέρδη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Αυτή θα είναι η "ανάπτυξη" την οποία θέλουν από κοινού οι επιχειρηματικοί όμιλοι, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και τα άλλα κόμματα του συστήματος, για τη ζωή των νέων εργαζομένων. Χτίζεται πάνω στην άγρια εκμετάλλευση, με τη δουλειά χωρίς δικαιώματα, με την καταστολή στους εργατικούς - λαϊκούς αγώνες, με το αιματηρό ξαναμοίρασμα των πηγών, των αγορών, των δρόμων μεταφοράς της Ενέργειας. Αυτό εξυπηρετούν άλλωστε η παρουσία της δολοφονικής μηχανής του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο μετά από πρόσκληση της σημερινής κυβέρνησης και η επέκταση της συμφωνίας με τις ΗΠΑ για τη βάση της Σούδας, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της ως ορμητηρίου για πολέμους ενάντια στους λαούς της περιοχής. Αυτό εξυπηρετούν και οι αποστολές σε 17 χώρες εκτός συνόρων των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτός είναι ο "εθνικός στόχος" κάτω από τον οποίο πρέπει "να ενωθούν όλοι οι Ελληνες". Σ' αυτόν τον σκοπό καλούν τη νεολαία να "ελπίζει" και να περιμένει για το μέλλον της.

Οργανώνουμε το δικό μας σχέδιο αντεπίθεσης, στο δρόμο της ανατροπής του σάπιου συστήματος

Νέα, νέε,

Οργανώσου στο Σωματείο σου, δυνάμωσε το ΠΑΜΕ. Για την ανάπτυξη εστιών αντίστασης σε παλιά και νέα μέτρα και αντεπίθεσης για μόρφωση, δουλειά, ζωή με δικαιώματα.

Απέναντι στο "μονόδρομο" των καπιταλιστών και των κομμάτων τους, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ σε καλούν να οργανώσουμε τον δικό μας αγώνα αντεπίθεσης για τις σύγχρονες ανάγκες μας στα σχολεία, στις σχολές, στη δουλειά, για τη ζωή που μας αξίζει!

Σε σύγκρουση με τον καπιταλισμό, που το μόνο που έχει να δώσει στη νεολαία όλων των χωρών είναι εκμετάλλευση, κρίσεις, πολέμους, προσφυγιά. Να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος με την εργαζόμενη νεολαία μπροστάρη, σε συμμαχία με τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης και της υπαίθρου, με τους φοιτητές και τις νέες γυναίκες από εργατικές οικογένειες. Με αποδέσμευση από την ΕΕ, το ΝΑΤΟ, που μπορεί γίνει προς όφελος του λαού μόνο όταν συνδεθεί με την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου.

Οργανώνουμε την πάλη μας ενάντια στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και τις επεμβάσεις. Ενάντια στη συμμετοχή της χώρας μας σε αυτούς τους σχεδιασμούς, που σήμερα γίνεται με υπογραφή και ευθύνη της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων, ενάντια στις αποστολές των Ενόπλων Δυνάμεων εκτός συνόρων. Παλεύοντας για την απομάκρυνση των ξένων στρατιωτικών βάσεων, την έξοδο από το ΝΑΤΟ. Στήνοντας μπλόκο στη ναζιστική Χρυσή Αυγή, στο ρατσιστικό δηλητήριο που χύνει, στο μίσος σε βάρος πρωτοπόρων εργατών, κομμουνιστών, των προσφύγων - θυμάτων του πολέμου.

Διδασκόμαστε - Εμπνεόμαστε - Συνεχίζουμε... Πιο Δυνατοί!

Αντλούμε δύναμη από την ιστορική πείρα, από όλους όσοι πάλεψαν και από αυτούς που στάθηκαν περήφανα δίνοντας και τη ζωή τους για τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, την απελευθέρωση από τη μισθωτή σκλαβιά, την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.

Η Μεγάλη Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, πριν από 100 χρόνια, το 1917, σήμανε τη νίκη της εργατικής τάξης ενάντια στους εκμεταλλευτές της. Επιβεβαίωσε ότι η εργατική τάξη δεν είναι μόνο ο δημιουργός του κοινωνικού πλούτου, αλλά και η πρωτοπόρα κοινωνική τάξη που μπορεί να τον κάνει δικό της, σε μια ριζικά διαφορετική εξουσία και οικονομία, που θα έχει στο επίκεντρο την κάλυψη των αναγκών του λαού και της νεολαίας.

Με αυτό το περιεχόμενο οι αγώνες μας μπορούν να έχουν αποτέλεσμα. Αυτός ο δρόμος διασφαλίζει σε όλες τις συνθήκες την ετοιμότητα να παλέψουμε για τα δικά μας συμφέροντα. Για τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό.

Ζήτω η Εργατική Πρωτομαγιά 2017!».

Πίσω από τις ανάγκες η πραγματικότητα της Εκπαίδευσης

Παρουσιάστηκε χτες η ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για την Εκπαίδευση

Υποχρηματοδότηση, ανισότητες, ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό δείχνει η ετήσια έκθεση του 2016, που δημοσιοποίησε χτες το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για «τα βασικά μεγέθη της Εκπαίδευσης». Μερικά από τα στοιχεία που αυτή περιλαμβάνει, είναι:

  • Διαπιστώνεται, μεταξύ άλλων, ότι με βάση τη συνολική δαπάνη του κράτους και των νοικοκυριών, η Εκπαίδευση χρηματοδοτείται και από τις δύο πηγές χρηματοδότησης με μια αναλογία 60 - 40. Το 2014 οι συνολικές (δημόσιες και ιδιωτικές) δαπάνες για εκπαίδευση ανήλθαν στο ποσό των 9.387,4 εκατ. ευρώ (5,3% του ΑΕΠ), εκ των οποίων το 59,8% (5.614,8 εκατ. ευρώ) αφορούν στις δημόσιες δαπάνες για εκπαίδευση, ενώ το 40,2% (3.772,6 εκατ. ευρώ) αφορούν στις ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση. Και από αυτή την αναλογία φαίνεται ότι οι λαϊκές οικογένειες εξακολουθούν να πληρώνουν από το λεηλατημένο εισόδημά τους για ένα πολύ μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης των παιδιών τους.
  • Το 2014, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί του δημόσιου τομέα που υπηρετούσαν στα Δημοτικά Σχολεία, αντιστοιχούσαν στο 11,4% του συνόλου του προσωπικού των Δημοτικών Σχολείων, ποσοστό που αποτελεί και την υψηλότερη τιμή του συγκεκριμένου δείκτη μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη συγκεκριμένη χρονιά. Αντίστοιχα, κατά φθίνουσα σειρά, τα ποσοστά των αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε σχέση με το σύνολο των εκπαιδευτικών στις άλλες βαθμίδες είχαν για το 2014 ως εξής: Στο Νηπιαγωγείο αναπληρωτές σε ποσοστό 11,3%, στο Γυμνάσιο 5,3%, στο Επαγγελματικό Λύκειο 4,1% και στο Γενικό Λύκειο 2,7%.
  • Μεταξύ άλλων προκύπτει ότι αυξάνεται ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών, εξαιτίας της αύξησης των ορίων συνταξιοδότησης και των μηδενικών νέων διορισμών. Το 2014, η υψηλότερη μέση ηλικία του διδακτικού προσωπικού καταγράφεται στο Γενικό Λύκειο (47,5 έτη) και κατά φθίνουσα σειρά μέσης τιμής ακολουθεί το Γυμνάσιο (46,3 έτη), το Επαγγελματικό Λύκειο και ΕΠΑΣ αρμοδιότητας ΥΠΕΘ (45,7 έτη), το Δημοτικό (42,2 έτη) και το Νηπιαγωγείο (41,4 έτη).
  • Η επάρκεια των υποδομών σε όλες τις επιμέρους βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγράφεται από το ΚΑΝΕΠ ως κατώτερη των απαιτούμενων. Κατά την περίοδο που εξετάζει η έρευνα και κατά μέση τιμή επάρκειας μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την υψηλότερη επάρκεια υποδομών παρουσιάζουν το Γυμνάσιο (72,4%) και το Γενικό Λύκειο (70,4%), ενώ τη χαμηλότερη μέση επάρκεια καταγράφει το Επαγγελματικό Λύκειο και οι ΕΠΑΣ αρμοδιότητας ΥΠΕΘ (54,2%). Στο δείκτη επάρκειας υποδομών μιας σχολικής μονάδας, ανά βαθμίδα Εκπαίδευσης, λαμβάνεται υπόψη: η επάρκεια αιθουσών ως προς τα τμήματα, η επάρκεια σε εργαστήρια (που αντιστοιχούν σε μαθησιακά αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών κάθε βαθμίδας) και η επάρκεια σε λοιπές υποδομές (υποστηρικτικές).
  • Μεταξύ των ευρημάτων της μελέτης, καταγράφεται μια μικρή τάση αύξησης του δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού στα Δημοτικά Σχολεία. Μεγαλύτερη είναι η αύξηση των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια), όπου καταγράφεται μια σαφής αύξηση του αντίστοιχου δείκτη, ο οποίος αυξάνει σταθερά και στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση έως και το 2009, ενώ από το 2010 κι έπειτα παρουσιάζει κάμψη. Οι Περιφερειακές Ενότητες εμφανίζονται σημαντικά διαφοροποιημένες ως προς το δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού, με παράλληλη τάση διεύρυνσης των διαφοροποιήσεων μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων κατά την περίοδο αναφοράς 2002 - 2014.

Στη μελέτη αποτυπώνονται μια σειρά στοιχεία που δείχνουν τη διαχρονικότητα μιας σειράς προβλημάτων που ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν φιλολαϊκά, ούτε πριν από τα χρόνια της κρίσης, αφού οι προτεραιότητες των κυβερνήσεων δεν καθορίζονταν από τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες. Τα τελευταία χρόνια, ακόμα περισσότερο βάρος δίνεται στην «καινοτομία», την επιχειρηματικότητα, τη σύνδεση της Εκπαίδευσης με την παραγωγή, γιατί αυτές είναι οι αξιώσεις των επιχειρήσεων προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης στρατηγικής την οποία υλοποιούν οι κυβερνήσεις στην Παιδεία. Μιλώντας στη χτεσινή εκδήλωση παρουσίασης της μελέτης, ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, στάθηκε μεταξύ άλλων στις αλλαγές που ετοιμάζει η κυβέρνηση στο Λύκειο, σημειώνοντας πως πρέπει να υπάρξει «δραματική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης», ενώ χαρακτήρισε εκτός ελέγχου προς το χειρότερο την κατάσταση στα σχολικά κτίρια. Ο υπουργός επανέλαβε την εξαγγελία για διορισμούς εκπαιδευτικών χωρίς να είναι σε θέση να πει ούτε πόσους, ούτε πώς, αλλά ούτε και το πότε. Στο χαιρετισμό της, η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, Ν. Κεραμέως, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο «συγκεντρωτικό» εκπαιδευτικό σύστημα, τονίζοντας ότι η λογική και επιλογή της ΝΔ για την Παιδεία συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο - αυτόνομο πανεπιστήμιο».

Τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Αττική ανοίγουν τις πύλες τους...

Μια ανάσα από τα Μαθητικά Φεστιβάλ στις γειτονιές της Αττικής και η συζήτηση, ο ενθουσιασμός, η μαθητική δημιουργία έχουν απογειωθεί! Δεκάδες ομάδες μαθητών δουλεύουν για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ στις γειτονιές τους. Οι KΝίτες μαθητές, μαζί με εκατοντάδες φίλους της ΚΝΕ, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για τη μεγαλύτερη μαθητική γιορτή που απλώνεται σε όλη την Ελλάδα, τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ.

«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος, δε θα πάψεις στιγμή να αγωνίζεσαι για το δίκιο...»

Ο στίχος του κομμουνιστή ποιητή Τάσου Λειβαδίτη, που δάνεισε το σύνθημα στα φετινά Μαθητικά Φεστιβάλ, αποτέλεσε την καλύτερη αφορμή για να «ανάψει» η συζήτηση για όσα απασχολούν τους μαθητές μέσα στο σχολείο, στη ζωή τους γενικότερα. Πλησιάζοντας στο τέλος μιας σχολικής χρονιάς που σημαδεύτηκε από μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις με τη μαχητική συμμετοχή χιλιάδων μαθητών, η συζήτηση για το «άδικο» που ζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους, αλλά και για το τι είναι «δίκαιο» για την πλειοψηφία των μαθητών, δεν θα μπορούσε παρά να είναι πλούσια.

Παρόλο που πολλοί προσπαθούν να πείσουν τους μαθητές ότι είναι «μικροί» για να ασχολούνται με αγώνες (βλέπε μερίδα καθηγητών, διευθυντές, υπουργείο κ.λπ.), ότι δεν αλλάζουν έτσι τα πράγματα, ότι δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από αυτό που ζούμε σήμερα, οι μαθητές βλέπουν και ζουν την αδικία στο σημερινό σάπιο σύστημα, τον καπιταλισμό, και καλά κάνουν και δεν συμβιβάζονται με αυτήν.

Πάνω από 45 Μαθητικά Φεστιβάλ γίνονται αυτή την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ενώ ακολουθούν πολλές δεκάδες ακόμα το επόμενο Σαββατοκύριακο, στις αρχές Μάη. Ο χάρτης δείχνει αναλυτικά πώς απλώνονται τα Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα και τις ημερομηνίες που αυτά έχουν γίνει και θα γίνουν σε κάθε πόλη
Πάνω από 45 Μαθητικά Φεστιβάλ γίνονται αυτή την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ενώ ακολουθούν πολλές δεκάδες ακόμα το επόμενο Σαββατοκύριακο, στις αρχές Μάη. Ο χάρτης δείχνει αναλυτικά πώς απλώνονται τα Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα και τις ημερομηνίες που αυτά έχουν γίνει και θα γίνουν σε κάθε πόλη
Γιατί είναι άδικο να μην μπορούν όλοι οι μαθητές να παίρνουν ολόπλευρη και σύγχρονη μόρφωση. Είναι άδικο να μην έχουν τη δυνατότητα να ασχοληθούν με τα ενδιαφέροντά τους, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και να αναπτύξουν τις κλίσεις τους, επειδή όλα αυτά αποτελούν πανάκριβο εμπόρευμα. Είναι άδικο να μην μπορούν όλοι οι νέοι να σπουδάσουν αυτό που τους ενδιαφέρει, επειδή δεν μπορούν οι οικογένειές τους να καλύψουν το μεγάλο κόστος. Είναι άδικο να παλεύουν από τόσο μικρή ηλικία να αποκτήσουν τα «εφόδια» για να βρουν μια δουλειά στο μέλλον, αλλά να ξέρουν ότι τους περιμένει μια ζωή με ανασφάλεια, ανεργία, κακοπληρωμένη δουλειά. Είναι άδικο οι εργαζόμενοι, που δημιουργούν ό,τι βλέπουμε γύρω μας, να μοιράζονται τη φτώχεια και τις δυσκολίες, ενώ τα αφεντικά, που δεν δουλεύουν καν, να απολαμβάνουν χλιδή από τα κέρδη που βγάζουν από την εκμετάλλευση των εργαζομένων.

Οι μαθητές καλά κάνουν και δεν συμβιβάζονται με τις εικόνες φρίκης στο Αιγαίο και αλλού, όπου χιλιάδες πρόσφυγες θαλασσοπνίγονται, με τους πολέμους που εξαπολύουν οι καπιταλιστές για τα κέρδη και τους μεταξύ τους ανταγωνισμούς, αιματοκυλώντας τους λαούς, με τους φασίστες της Χρυσής Αυγής που προσπαθούν να ρίξουν το ρατσιστικό τους δηλητήριο ανάμεσα στους ίδιους τους μαθητές.

Η ΚΝΕ είναι η πρωτοπόρα Οργάνωση που παλεύει καθημερινά και παντού, στο σχολείο, στις σχολές, στις γειτονιές, ενάντια σε όλα τα παραπάνω που γεννά το άδικο καπιταλιστικό σύστημα. Παλεύει για τη σοσιαλιστική κοινωνία που έχει ως βασικό σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών του λαού και των παιδιών του, παλεύει για μια κοινωνία δίκαιη για τους «πολλούς», για να μπορούμε να ζούμε όπως μας αξίζει και δικαιούμαστε τον 21ο αιώνα, που η ανάπτυξη της επιστήμης, της τεχνολογίας, της παραγωγής δίνουν τεράστιες δυνατότητες...

Στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ συζητάμε και παλεύουμε για το δίκιο

Αυτό δείχνουν οι πρωτοβουλίες των μαθητικών ΟΒ και των ομάδων δουλειάς που έχουν στηθεί μέσα στα σχολεία και τις γειτονιές. Για άλλη μια χρονιά οι ιδέες, οι προτάσεις, οι δημιουργίες των μαθητών εκπλήσσουν. Για κάθε πτυχή της ζωής τους, για κάθε τι που τους απασχολεί, για ό,τι τους προβληματίζει, οι μαθητές βρίσκουν τον καλύτερο τρόπο κάθε φορά για να εκφραστούν!

Οργανώνουν συζητήσεις για το σχολείο που έχουν ανάγκη, βασισμένοι στην έκδοση της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ και αξιοποιώντας την πολύτιμη πείρα που απέκτησαν από τις μαθητικές κινητοποιήσεις που αναπτύχθηκαν όλη τη χρονιά. Αντίστοιχα προετοιμάζουν συζητήσεις για θέματα όπως το Προσφυγικό, η πάλη ενάντια στον πόλεμο, τον φασισμό. Ξεχωριστές συζητήσεις ετοιμάζονται και από τους μαθητές στα ΕΠΑΛ, με τη συμμετοχή και τη συμβολή σωματείων και εργαζομένων.

Ετοιμάζουν αφιερώματα, θεατρικά, για να αναδείξουν πλευρές από την ίδια τους τη ζωή στο σχολείο και στο σπίτι. Φτιάχνουν βίντεο ενάντια στους πολέμους, που γεννούν βάσανα και προσφυγιά για τους λαούς. Ετοιμάζουν παιχνίδια επιτραπέζια, γνώσεων και άλλα, όπως κυνήγι κρυμμένου θησαυρού. Χαρακτηριστικό είναι το παιχνίδι που ετοιμάζει η μαθητική ΟΒ «Νίκος Μπελογιάννης» στην Καλλιθέα. Μελετούν, ερευνούν και ετοιμάζουν εκθέσεις, όπως για παράδειγμα με αφορμή την επέτειο της Οχτωβριανής Επανάστασης στις γειτονιές των Δυτικών Συνοικιών, ή ενάντια στα ναρκωτικά στο Μαθητικό Φεστιβάλ της Καισαριανής. Προετοιμάζουν συναυλίες με μαθητικά και νεανικά συγκροτήματα, που κάθε χρόνο δίνουν τον τόνο στις σκηνές των Μαθητικών Φεστιβάλ και ξεσηκώνουν τους μαθητές!

Ξεχωριστή θέση έχουν και φέτος οι διάφορες σχολικές ομάδες που ανταποκρίνονται στην πρόσκληση των μαθητικών ΟΒ για να συμμετάσχουν στα Μαθητικά Φεστιβάλ και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Αντίστοιχα και πολλοί μαθητές που θα συμμετάσχουν, παρουσιάζοντας projects ή άλλες εργασίες που ετοίμασαν στο πλαίσιο μαθημάτων στο σχολείο, π.χ. για τις κατακτήσεις του λαού στο σοσιαλισμό στη Σοβιετική Ενωση. Ομάδες στήθηκαν και από μαθητές σε διάφορα Λαϊκά Φροντιστήρια που θα παρουσιάσουν αφιερώματα, επιμελούνται διάφορες θεματικές εκθέσεις. Σημαντική συμβολή έχουν πολλοί Πολιτιστικοί και Αθλητικοί Σύλλογοι από διάφορες γειτονιές της Αττικής, που θα παρουσιάσουν χορευτικές, αθλητικές και άλλες επιδείξεις.

Ολες αυτές οι δραστηριότητες είναι τρόποι και μορφές μέσα από τις οποίες οι μαθητές εκφράζουν τα όνειρα, τις ανάγκες τους, την αντίθεσή τους σε όσα βιώνουν σήμερα. Τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ αποτελούν πάντα ένα βήμα για τη μαθητική δημιουργία, τη συλλογική δραστηριότητα.

Η πορεία μπροστά στα Μαθητικά Φεστιβάλ μάς δυναμώνει

Η πορεία μέχρι τα Μαθητικά Φεστιβάλ είναι μια πλούσια δραστηριότητα που αφήνει το «σημάδι» της σε κάθε μαθητή που αποτελεί μέρος της. Η συλλογική δουλειά, η συζήτηση για όσα ακούει και προβληματίζεται, αλλά και για όσα ονειρεύεται και έχει ανάγκη, το να μαθαίνει νέα πράγματα και να διασκεδάζει, βοηθάνε κάθε μαθητή να κατανοεί την αξία αυτής της πρωτοβουλίας. Ακόμα και τα «καθιερωμένα» αθλητικά τουρνουά στις γειτονιές, που γίνονται πλέον κάθε χρόνο πριν τα Μαθητικά Φεστιβάλ, παίζουν αυτό το ρόλο.

Συνολικότερα, όλη αυτή η δραστηριότητα μπορεί να συμβάλει ώστε περισσότεροι μαθητές να μάθουν τι λέει η ΚΝΕ, για ποια κοινωνία παλεύει, να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα και προβληματισμούς, να έρθουν σε επαφή με κάτι διαφορετικό από αυτό που πλασάρει το σημερινό σύστημα στους νέους, δηλαδή την υποταγή, τον ατομισμό, τη λογική του μικρότερου κακού, τον ανταγωνισμό.

Αυτό δείχνει η μέχρι στιγμής προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ. Σε αυτό συνέβαλε στην Αττική και το Μαθητικό Διήμερο της Οργάνωσης Περιοχής Αττικής, που πραγματοποιήθηκε στο Λαύριο στις 8 και 9 Απρίλη, όπου οι μαθητές που συμμετείχαν έμαθαν, έπαιξαν, διασκέδασαν, συζήτησαν τα διδάγματα από τους εργατικούς αγώνες στο Λαύριο, είδαν πώς μπορείς να στήσεις μια γιορτή, ένα Φεστιβάλ, μια δραστηριότητα με συλλογική προσπάθεια και μεράκι.

Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις, δεν χάνουμε λεπτό! Καλούμε κάθε μαθητή που βιώνει καθημερινά την αδικία, να μας ακολουθήσει στο όμορφο ταξίδι μέχρι τα Μαθητικά Φεστιβάλ, να πάρει μέρος σε αυτή τη γιορτή! Να γνωρίσει την ΚΝΕ από πρώτο χέρι για να βρεθούμε μαζί στους αγώνες, για να ανατρέψουμε τον σημερινό άδικο κόσμο και να παλέψουμε για τη σοσιαλιστική κοινωνία, που καταργεί την αδικία και την εκμετάλλευση.


Φωτεινή ΠΑΓΟΥΝΗ
μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ

Μια πρώτη ματιά για την ερμηνεία και εξήγηση της Ιστορίας απέναντι στα νέα Προγράμματα Σπουδών

Η Ιστορία είναι μια επιστήμη με αντικείμενο και μέθοδο, η οποία αναζητά την αντικειμενικότητα και αλήθεια των γεγονότων, φαινομένων και διαδικασιών του παρελθόντος με κριτήριο την αιτιακή εξήγηση και ερμηνεία. Για να φτάσει σ' αυτό το αποτέλεσμα, ερευνά τη γένεση και εξέλιξη των κοινωνιών, τις κινητήριες δυνάμεις της αλλαγής και τη μετάβαση από ένα στάδιο εξέλιξης στο επόμενο. Αξιοποιεί τις άμεσες και έμμεσες πηγές και προσανατολίζεται προς τις γενικεύσεις, αφαιρέσεις και ανακαλύψεις κανονικοτήτων, Νόμων και μορφές πρόβλεψης.

Η ιστορία δεν είναι ένα χαοτικό σύνολο τυχαιοτήτων, ματαιοτήτων και ηθικών στάσεων, αλλά βαθύτερες και πιο σύνθετες ερμηνείες και αποτελέσματα δράσης, προοπτική για το μέλλον.

Η νέα αντίληψη που υπάρχει στα Προγράμματα Σπουδών για την Ιστορία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όπου υπεύθυνος είναι ο κ. Πολυμέρης Βόγλης και μέλη, μεταξύ των άλλων, η κ. Χ. Κουλούρη, ο κ. Γ. Κόκκινος, ο κ. Αγγελος Παληκίδης, γίνεται φανερή από τα κείμενα στην εφημερίδα «Αυγή» και «Εφημερίδα των συντακτών», με τελευταία τη συνέντευξη της 18-4-2017. Σύμφωνα με αυτά τα κείμενα, η διδασκαλία της Ιστορίας είναι μια κατανόηση του παρόντος, αναζήτηση ταυτοτήτων και βιωματική στάση. Πριμοδοτείται η ρητορική, αισθητική και ηθική διάσταση της Ιστορίας, που καταλήγει σε μια ιδεολογική κατασκευή και σε υποκειμενικές σχετικιστικές αλήθειες. Είναι μια χρηστική, ιδεοληπτική ιστορία, σύμφωνα με την οποία δεν χρειαζόμαστε επιστημονικά κριτήρια.

Κατά την άποψή μας, ο νέος πρέπει να ερευνά την ιστορική αλήθεια με συγκριτικά στοιχεία και όχι να διατηρεί τη μυθοπλαστική διάσταση ατομικά. Πρέπει να μάθει να επικοινωνεί με βάση τα κριτήρια εγκυρότητας των σκέψεων, προτάσεων και νοημάτων και όχι με υποκειμενική συναισθηματική φόρτιση. Τα προβλήματα της παγκόσμιας κοινωνίας και Ιστορίας μπορούν να προσεγγιστούν από την άποψη των κοινωνικών συγκρούσεων, των εθνικών συγκρούσεων ομάδων, τάξεων, όπου εκεί κυριαρχούν και καταπιέζουν τα μεγάλα ισχυρά κράτη του πλανήτη. Η Ιστορία που θα μάθουν οι μαθητές, πρέπει να εξετάζει τα αίτια των πολέμων και εξεγέρσεων και των επαναστάσεων με αίτημα την κοινωνική απελευθέρωση. Να μάθουν πώς γεννιέται η βία, οι καταστροφές, η εξαθλίωση, από πού προέρχεται η πείνα, η φτώχεια. Να μάθουν πως οι ανακαλύψεις και θεωρίες της επιστήμης και τεχνολογίας ελάχιστα αξιοποιούνται προς το συμφέρον των εργαζόμενων - μισθωτών και κατευθύνονται προς τις εταιρείες, το κέρδος και την κερδοσκοπία των πλουσίων.

Να μάθουν οι μαθητές ότι οι ανάγκες των πρωτοπόρων κοινωνικών τάξεων κάθε ιστορικής εποχής, που συνιστούν απελευθέρωση των υλικών και πνευματικών δημιουργικών δυνάμεων, οδήγησαν στο αίτημα αλλαγής της κοινωνίας με μέσον την αυτοδιοίκηση, τις μεταρρυθμίσεις της κοινωνικής επανάστασης. Και η ιστορική πραγματικότητα δείχνει ότι η προσφυγιά, η μετανάστευση, οι γενοκτονίες, τα ολοκαυτώματα είναι κυρίως αποτελέσματα υλικής εκμετάλλευσης (οικονομικής) και βίαιων ισχυρών δυνάμεων με πολέμους αδίκους, όχι απελευθέρωσης και δευτερευόντως ιδεολογικής στρέβλωσης και αυταπάτης.

Το να κατανοήσουν σήμερα οι νέοι την παθολογία, την τραγωδία, το «τραύμα» του πολέμου και την προσωρινή ισορροπία με την αλληλεγγύη, είναι ένα μέρος της ιστορικής προσέγγισης και αν μείνουμε σ' αυτό είμαστε μονόπλευροι. Το ουσιαστικό μέρος είναι η αναζήτηση των αιτιών, των κινητήριων δυνάμεων και η άδικη πράξη και συμπεριφορά των ισχυρών.

Η ψυχαναλυτική θεραπεία ως κατανόηση της προσωρινής ισορροπίας, της τραυματικής εμπειρίας και της βιωματικής κατάστασης δεν είναι μάθημα της Ιστορίας με επιστημονικούς όρους. Ομως, αυτό γίνεται κυρίαρχο και το άλλο υποβαθμίζεται.

Η αγωνιώδης αναζήτηση των ταυτοτήτων είναι μια υποκειμενική περιοριστική και διαχειριστική τάση, όπου η κάθε ομάδα διεκδικεί για τον εαυτό της το μεγαλύτερο μερίδιο των δικαιωμάτων, της εργασίας, των συνθηκών ζωής και τείνει σ' έναν ηγεμονισμό, μια ελάχιστη εξήγηση των γεγονότων και παραγνώριση των καθολικών δικαιωμάτων απέναντι στην εκμετάλλευση, την απελευθέρωση.

Η Ιστορία είναι οριστική με την έννοια της επιστημονικής προσέγγισης και καταγραφής των ιστορικών γεγονότων που συνέβησαν πραγματικά και της αναζήτησης βαθύτερων πλευρών και διαστάσεων, ποικιλόμορφων, και όχι αναίρεσης των βασικών γραμμών. Ο κατακερματισμός και ο διαχωρισμός των ιστορικών υλικών, των πηγών, των γνώσεων και η άρνηση της ενοποιημένης σύνθεσης και εξήγησης οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση και ιδεολογική κατασκευή της Ιστορίας και κατά συνέπεια στη σύγχυση και τη μεγαλύτερη διάσπαση απ' αυτή που υπάρχει σήμερα και αδυναμία να εξηγήσουμε τα ιστορικά γεγονότα. Ο σκοπός πρέπει να είναι η εξήγηση και ερμηνεία και όχι η βίωση της τραγωδίας και η ματαιότητα.


Σπύρος ΤΟΥΛΙΑΤΟΣ
Ιστορικός, οργανωτικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων

Ανοίγει η συζήτηση σχετικά με το Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας

Eurokinissi

Κατατέθηκε στις αρχές Απρίλη στο υπουργείο Παιδείας το Σχέδιο Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Μάλιστα, η ομάδα εργασίας που επεξεργάστηκε το σχέδιο και ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Γ. Κουζέλης, συναντήθηκαν την περασμένη βδομάδα με τον υπουργό Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, γι' αυτό το θέμα και συζήτησαν τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της πρότασης, η οποία συμφωνήθηκε να είναι η βάση για την αλλαγή των Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο την επόμενη σχολική χρονιά.

Να σημειωθεί ότι η συζήτηση και τα σχέδια για την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων της Ιστορίας έχουν ξεκινήσει από το 2011 και συνεχίστηκαν μέχρι τώρα που συντάχθηκε η νέα πρόταση του ΙΕΠ, με πολλά μέλη της συντακτικής ομάδας να έχουν συμμετάσχει στα σχέδια από τότε μέχρι και σήμερα, διατηρώντας το νήμα του κεντρικού προβληματισμού, που όπως πάντα προβάλλεται με τους στόχους της πάταξης της παπαγαλίας και της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης. Γίνεται κατανοητό, δηλαδή, ότι πρόκειται για συνέχεια των μελετών που είχαν ξεκινήσει από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, και όχι για ένα ριζικά νέο σχέδιο που εκπονήθηκε τώρα. Διαπνέεται, εξάλλου, από τις κυρίαρχες αντιπαιδαγωγικές θεωρίες του κονστρουκτιβισμού, της γνωστικής μαθητείας κ.ο.κ.

Το ΙΕΠ ανακοίνωσε ότι ξεκινάει κύκλο «διαβούλευσης» πάνω στο Σχέδιο Προγραμμάτων Σπουδών για την Ιστορία, η οποία αρχίζει σήμερα με συνάντηση που θα γίνει στο υπουργείο Παιδείας με εκπροσώπους των αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων και θα συνεχιστεί με δεύτερη συνάντηση στις 15 Μάη με εκπροσώπους επιστημονικών ενώσεων και εταιρειών, συνδικαλιστικών φορέων και σχολικών συμβούλων. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει στον Τύπο και στο διαδίκτυο η παρουσίαση απόψεων και θέσεων γύρω από την πρόταση του ΙΕΠ.

Ο «Ριζοσπάστης» καταθέτει σήμερα μια πρώτη εισαγωγική ματιά με αφορμή τη φιλοσοφία της πρότασης του ΙΕΠ, δημοσιεύοντας το σχετικό άρθρο του Σπύρου Τουλιάτου, οργανωτικού γραμματέα της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων, και θα συνεχίσει με δημοσιεύματα το επόμενο διάστημα γύρω από το πρόγραμμα σπουδών και το πώς πρέπει να διδάσκεται η Ιστορία.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org