Τετάρτη 25 Γενάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Συζήτηση μπροστά στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ Αττικής, που θα γίνει στις 28 Γενάρη.

-- Πρωτοβουλίες και δράσεις των Συντονιστικών Επιτροπών Μαθητών Αθήνας και Πειραιά.

-- Εκδηλώσεις στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ.

-- Αρθρο για το νέο σχέδιο της κυβέρνησης για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών.

-- Ειδήσεις από το χώρο της Παιδείας και της Νεολαίας.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ ΑΤΤΙΚΗΣ
Η συμμετοχή στο Σύλλογο δυναμώνει τον αγώνα

Στις 28 Γενάρη πραγματοποιείται η εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση των σπουδαστών. Μιλά στον «Ριζοσπάστη» ο Παναγιώτης Τρουλινός, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου

Τα ζητήματα που απασχολούν τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ, ο απολογισμός της δράσης του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ (ΣΥΣΔΙΕΚ) Αττικής και τα επόμενα βήματα στη δράση του, βρίσκονται στο επίκεντρο της εκλογοαπολογιστικής συνέλευσης που πραγματοποιεί ο Σύλλογος Αττικής το Σάββατο 28 Γενάρη στις 6 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Συνδικάτου Επισιτισμού (Γλάδστωνος 3, πλ. Κάνιγγος).

Σε αυτήν τη διαδικασία, ο Σύλλογος καλεί τους σπουδαστές από τα Δημόσια ΙΕΚ στην Αττική που υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας, το υπουργείο Υγείας, τον ΟΑΕΔ και το υπουργείο Τουρισμού, να συμμετάσχουν μαζικά. Τους καλεί «να πάρουν ενεργά μέρος, να δυναμώσουν το Σύλλογό τους, τη φωνή τους μέσα σε κάθε ΙΕΚ, τμήμα και ειδικότητα. Η δράση και λειτουργία του Συλλόγου είναι υπόθεση κάθε σπουδαστή, είτε νέου είτε παλιού, που δεν το βάζει κάτω, δεν σκύβει το κεφάλι, που η φωνή του και το δίκιο του, θέλει να δυναμώνει μέρα με τη μέρα».

Για τη δράση του Συλλόγου μιλά στον «Ριζοσπάστη» ο Παναγιώτης Τρουλινός, μέλος του ΔΣ του ΣΥΣΔΙΕΚ Αττικής. Παραθέτουμε τη συνέντευξη:

-- Σήμερα, στα δημόσια ΙΕΚ φοιτούν χιλιάδες νέοι. Ποια η κατάσταση που καταγράφεται σε ό,τι αφορά τους όρους σπουδών;

-- Η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει βαριές ευθύνες για την κατάσταση που επικρατεί στα ΙΕΚ. Εχουν το θράσος να λένε πως τα ΙΕΚ αναβαθμίζονται. Καλούμε να αναρωτηθεί κάθε συνάδελφος:


Είναι αναβάθμιση οι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ να κάνουν την πρακτική τους άσκηση τζάμπα, η πρακτική άσκηση να γίνεται σε άσχετες ειδικότητες, τα εργαστήρια - αν υπάρχουν - να είναι χρόνια πίσω από τις εξελίξεις στην τεχνολογία;

Είναι αναβάθμιση για τις λαϊκές ανάγκες να δίνονται δεξιότητες με ημερομηνία λήξης, να παίρνεις ένα πτυχίο και μετά να εξετάζεσαι και να επανεξετάζεσαι, να πιστοποιείσαι από μια σειρά εργοδοτικές ενώσεις, βάζοντας και από την τσέπη σου;

Είναι αναβάθμιση στα ΙΕΚ οι σπουδαστές να χρυσοπληρώνουν για αναλώσιμα, εργαλεία, να κάνουν μαθήματα σε διαδρόμους, να λείπουν καθηγητές;

Είναι αναβάθμιση, όταν για τους μαθητές, για τους σπουδαστές και τους καταρτιζόμενους του υπουργείου Τουρισμού το ωράριο πρακτικής άσκησης καθορίζεται «με αποκλειστική ευθύνη των υπεύθυνων επιχειρήσεων», δηλαδή ο εργοδότης να αποφασίζει για την απασχόλησή τους ανάλογα με το πόσες ώρες χρειάζεται εργατικά χέρια;

Είναι αναβάθμιση, οι σπουδαστές στα μαγειρεία να φεύγουν με εγκαύματα, γιατί κάποιο καζάνι τρύπησε και τους έκαψε με το καυτό νερό ή με λάδι;

Κατά τη διάρκεια εξετάσεων στο ΙΕΚ Πειραιά στο τμήμα μαγειρικής οι σπουδαστές αναγκάζονταν να μαγειρεύουν σπίτι τους διάφορα φαγητά, εξαιτίας έλλειψης παροχής από τα εργαστήρια, και για αυτό το ζήτημα ο Σύλλογός μας παρενέβη άμεσα.


Επίσης, κατά τη διάρκεια του ισχυρού παγετού των προηγούμενων ημερών, οι σχολές μας ήταν... «ψυγεία», καθώς δεν υπήρχε πετρέλαιο για να λειτουργήσουν τα καλοριφέρ...

-- Στο διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση του ΣΥΣΔΙΕΚ Αττικής, ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που χαρακτήρισαν τη δράση του Συλλόγου;

-- Ο ΣΥΣΔΙΕΚ μέσα στο χρόνο που πέρασε οργάνωσε και συντόνισε την πάλη εκατοντάδων σπουδαστών για κάθε πλευρά της ζωής μας μέσα και έξω από τα ΙΕΚ.

Συνέβαλε στην αποκάλυψη του αντιλαϊκού χαρακτήρα των αλλαγών στα Δημόσια ΙΕΚ, στη σταθερή οργάνωση αγώνων και αντιστάσεων ενάντια στην πολιτική, που τσακίζει τις ζωές μας. Αποκάλυψε την άθλια κατάσταση που επικρατεί στις σχολές, στις πρακτικές. Δώσαμε μάχη ενάντια στην απόφαση του ΟΑΕΔ να διαγράψει όσους σπουδάζουν σε ΙΕΚ, από τα μητρώα ανέργων. Καταφέραμε με τη συμπαράσταση σωματείων, και των άλλων Συλλόγων ΙΕΚ στην Ελλάδα να πάρουν πίσω αυτήν την απαράδεκτη απόφαση.

Ο Σύλλογός μας έχει συμβάλει στο να δυναμώσει η σύνδεση των σπουδαστών με το εργατικό - λαϊκό κίνημα, με τα ταξικά σωματεία που στέκονται στο πλευρό μας, μας ενημερώνουν για τα δικαιώματά μας, αλλά και για το τι μας περιμένει στους χώρους δουλειάς. Οι μάχες των πανεργατικών απεργιών που δώσαμε πλάι στο ΠΑΜΕ, ενάντια στο νόμο - λαιμητόμο για το Ασφαλιστικό τον Μάη, αλλά και η απεργία του Δεκέμβρη, ήταν πραγματικό σχολείο ζωής για εμάς. Βροντοφωνάξαμε τα συνθήματά μας, αναδεικνύοντας το πλαίσιο πάλης και τα αιτήματά μας πλάι στους εργάτες και τον υπόλοιπο λαό.

-- Απευθύνετε πλατύ κάλεσμα συμμετοχής σπουδαστών στην εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση του Συλλόγου το Σάββατο. Ποια είναι η ιδιαίτερη σημασία που δίνετε σε αυτήν τη διαδικασία;

-- Εχει ιδιαίτερη σημασία η πλατιά συμμετοχή όλων των σπουδαστών σ' αυτήν τη διαδικασία. Και αυτό γιατί η μεγαλύτερη συμμετοχή σπουδαστών από περισσότερες σχολές θα ανοίξει την παρέμβαση του Συλλόγου, σε περισσότερους χώρους. Στην εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση, πέρα από την παρουσία του κάθε συναδέλφου, ουσιαστικά κρίνεται και η συμβολή του στις αποφάσεις και τα συμπεράσματα από τις μάχες που δώσαμε, στις ελλείψεις που πρέπει να καλύψει το Διοικητικό Συμβούλιο στις δύσκολες συνθήκες που έρχονται. Παράλληλα, ιδιαίτερα για τα νέα μέλη του Συλλόγου, είναι σημαντική η παρουσία τους στη συνέλευση για την εξαγωγή συμπερασμάτων, πολύτιμης πείρας από τους αγώνες που δώσαμε σε μια σειρά σχολές. Γι' αυτούς τους λόγους, η εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση είναι από τις κορυφαίες συλλογικές διαδικασίες του Συλλόγου μας.

Σχετικά με τη νέα πρόταση του υπουργείου Παιδείας για τα μεταπτυχιακά

Το φως της δημοσιότητας είδε τις προηγούμενες μέρες η νέα πρόταση του υπουργείου Παιδείας για τα μεταπτυχιακά, όπως αυτή παρουσιάστηκε στην πρόσφατη σύνοδο των πρυτάνεων και αναμένεται να κατατεθεί ως νομοσχέδιο στη Βουλή.

Προτού εξετάσουμε επιμέρους πτυχές αυτής της πρότασης, αξίζει να σταθούμε λίγο στο τι προηγήθηκε. Οπως οι περισσότεροι θα θυμούνται, τον Οκτώβρη είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο ένα σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά. Η διαβούλευση τελείωσε και όλοι περίμεναν να κατατεθεί το νομοσχέδιο. Μετά τον αχό που σηκώθηκε τότε, η κυβέρνηση αποφάσισε να παρατείνει τις διαδικασίες, καθυστερώντας την κατάθεση του νομοσχεδίου.

Μήπως η παράταση αυτή δόθηκε εξαιτίας της πίεσης που άσκησε στην κυβέρνηση το κίνημα; Φευ! Η συζήτηση τότε είχε περιστραφεί γύρω από το ζήτημα των διδάκτρων, με την κυβέρνηση να διατείνεται ότι πασχίζει να τα περιορίσει ή και να τα καταργήσει, ενώ τα υπόλοιπα αστικά κόμματα, μαζί με αρκετές διοικήσεις Ιδρυμάτων αντιδρούσαν έντονα, έχοντας πρωτίστως κατά νου το πώς θα προστατευτεί η «μεγάλη χύτρα» των εσόδων από τα δίδακτρα.

Τότε, είχαμε επισημάνει ότι η μεταξύ τους αντιπαράθεση ήταν κίβδηλη, αφού και οι μεν και οι δε δεν παρέκκλιναν κατ' ελάχιστο από τους βασικούς άξονες της ευρωενωσιακής πολιτικής και της στρατηγικής του κεφαλαίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, παρά μόνο αντιπαρατίθενται για το ποιο μείγμα πολιτικής θα πετύχει καλύτερα τα από κοινού επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Εξ ου και υπογραμμίζαμε ότι από αυτήν την αντιπαράθεση απουσίαζαν εκκωφαντικά οι ανάγκες των σπουδαστών που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες και κατά χιλιάδες αναζητούν κάθε χρόνο την ένταξή τους σε ένα μεταπτυχιακό, καθώς και πανεπιστημιακών δασκάλων και των άλλων εργαζομένων στα Ιδρύματα που αποτελούν τα θύματα της επιχειρηματικοποίησης του πανεπιστημίου. Είχαμε κάνει, δε, και την πρόβλεψη ότι όποιες αλλαγές κι αν γίνουν τελικά στο σχέδιο νόμου μέχρι να κατατεθεί στη Βουλή, στόχο θα έχουν να συμβιβάσουν τις αντιπαρατιθέμενες πλευρές στο έδαφος των κοινών στόχων που μοιράζονται.

Οι νέες εξαγγελίες έρχονται να επιβεβαιώσουν αυτές τις εκτιμήσεις.

Η απλήρωτη εργασία των μεταπτυχιακών φοιτητών ενισχύει τη «ζούγκλα» των εργασιακών σχέσεων στα Ιδρύματα

Είναι πράγματι εντυπωσιακό, αν σκεφτεί κανείς πόσος ντόρος είχε γίνει για το θέμα, ότι στο νέο σχέδιο του υπουργείου απουσιάζουν παντελώς οι δήθεν «ριζοσπαστικές» προτάσεις που υποτίθεται ότι θα οδηγούσαν σε σημαντική περικοπή των διδάκτρων (μια κυβερνητική επιχειρηματολογία που βεβαίως ήταν έωλη, και απατηλή, όπως είχαμε αναδείξει ως ΚΚΕ).

Αντ' αυτών, όμως, ενεργοποιείται με τον πιο επίσημο τρόπο μια ακόμα αντιδραστική πρόβλεψη των νομοθετημάτων που είχαν περάσει επί προηγούμενων κυβερνήσεων για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση: Οι ανταποδοτικές υποτροφίες.

Την ώρα, λοιπόν, που τα ιδρύματα στενάζουν από τις ελλείψεις σε διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, την ώρα που η γενίκευση των άθλιων συμβασιουχικών σχέσεων εργασίας αποτελεί τον κανόνα για ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα των εργαζομένων στα ιδρύματα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έρχεται να προσφέρει στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο τζάμπα εργαζόμενους!

Συγκεκριμένα, φορώντας και πάλι το δήθεν κοινωνικά ευαίσθητο προσωπείο της, η κυβέρνηση σχεδιάζει την επίσημη θεσμοθέτηση αμισθί εβδομαδιαίας εργασίας 8 ωρών στο Ιδρυμα, ή στο Τμήμα φοίτησης, για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές που έχουν οικογενειακό και προσωπικό εισόδημα που να εμπίπτει στο 50% των φορολογικών δηλώσεων του συνολικού πληθυσμού και φοιτούν σε προγράμματα για τα οποία προβλέπονται «τέλη εγγραφής» (βλ. δίδακτρα), σύμφωνα με τη διατύπωση του υπουργείου.

Κανείς φυσικά δεν παραβλέπει ότι ήδη σήμερα μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να προσφέρουν «επικουρικό έργο» (sic), πέραν των προβλεπομένων. Αρα, μόνο βελτίωση της κατάστασης δε συνεπάγεται αυτή η αλλαγή. Ισα ίσα που, με δεδομένο ότι τα 8ωρα αυτά καταγράφονται και θα μπορούν να προϋπολογίζονται, είναι σίγουρο ότι θα επιτείνουν περαιτέρω το καθεστώς «ζούγκλας» στις εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν στα ιδρύματα.

Είναι πρόκληση να εμφανίζεται αυτή η ρύθμιση ως ενίσχυση των «οικονομικά ασθενέστερων» φοιτητών, την ώρα μάλιστα που ήδη σήμερα οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αντιμετωπίζουν, εκτός από τα δίδακτρα, μια σειρά ακόμα εμπόδια στις σπουδές τους, για τα οποία, φυσικά, καμία απολύτως μέριμνα δε λαμβάνεται.

Ωθηση στην επιχειρηματική δραστηριότητα και ένταση της κατηγοριοποίησης Ιδρυμάτων με όχημα την «αξιολόγηση»

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση όχι μόνο δεν προτίθεται να καταργήσει τα δίδακτρα, αλλά αφήνει διάπλατα ανοιχτό το πεδίο για τη γενίκευσή τους, αφού στο σχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας προβλέπεται ότι η θέσπιση ή μη «τελών εγγραφής», καθώς και το ύψος αυτών είναι στην ευχέρεια των ιδρυμάτων, στο πλαίσιο της αυτονομίας τους.

Αυτό που, όμως, ξεπερνά τα όρια της πρόκλησης είναι η δήθεν «φιλολαϊκή» θέση που διατυπώνει το υπουργείο, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια όχι μόνο να συνεχίσουν τη λειτουργία τους τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) που δεν έχουν τέλη εγγραφής αλλά και να αυξηθεί ο αριθμός τους σε κάθε Ιδρυμα, λες κι αυτό μπορεί να γίνει ως διά μαγείας, με δεδομένο τον προσανατολισμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης και το θεσμοθετημένο πλαίσιο για την επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων, που η κυβέρνηση πασχίζει να διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού! Ως κίνητρο, δήθεν, προς τα ιδρύματα για να διατηρήσουν στο σχεδιασμό τους μεταπτυχιακά χωρίς δίδακτρα, στο σχέδιο του υπουργείου αναφέρεται ότι η ύπαρξη δωρεάν ΠΜΣ θα συνυπολογίζεται «θετικά» στην κατανομή των κρατικών πιστώσεων από το υπουργείο στα Ιδρύματα.

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Οτι η ήδη κουτσουρεμένη κρατική χρηματοδότηση δε θα κατανέμεται βάσει των αναγκών των ιδρυμάτων, αλλά ουσιαστικά θα εξαρτάται από την «αξιολόγησή» τους, κριτήριο για την οποία θα είναι (μεταξύ άλλων, όσο κι αν αυτό προσπαθεί να το κρύψει το υπουργείο) το αν θα έχουν ή όχι δωρεάν μεταπτυχιακά. Κάτι τέτοιο, όμως, μόνο στα λόγια αποτελεί «θετική» διάκριση: Οταν όλα τα ιδρύματα στενάζουν οικονομικά (ως προς τις συνθήκες λειτουργίας και τις παροχές, βεβαίως, γιατί κατά τ' άλλα διακινούνται εκατομμύρια στα ιδρύματα, αλλά μόνο για επιχειρηματικούς σκοπούς), τα «κενά» που θα προκαλούνται από τις περικοπές της χρηματοδότησης κάπως θα πρέπει να καλύπτονται. Βλέπετε, ως γνωστόν, «η φύση απεχθάνεται το κενό»! Τι μένει λοιπόν; Να αναζητήσουν πόρους από αλλού. Από πού δηλαδή; Πουλώντας υπηρεσίες, αξιοποιώντας επιχειρηματικά τις υποδομές τους, εκχωρώντας τες σε επιχειρήσεις, παρέχοντας επί πληρωμή πιστοποιήσεις και προγράμματα σπουδών διαφόρων επιπέδων κ.λπ. Με όλους αυτούς τους τρόπους, δηλαδή, που ήδη προβλέπονται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διατηρεί και ενισχύει. Για όποιον, μάλιστα, διατηρεί επιφυλάξεις επ' αυτού, αρκεί να επισημάνουμε ότι το νέο σχέδιο του υπουργείου κάνει ιδιαίτερη αναφορά στα «εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά», χώρο που ανθεί τα τελευταία χρόνια, με πολλούς αποφοίτους να χρυσοπληρώνουν για έναν τίτλο σπουδών.

Ομως, έχει και συνέχεια. Τα ιδρύματα που θα «απολαύσουν» αυτήν τη «θετική» διάκριση μήπως βρεθούν σε καλύτερη θέση; Οχι βέβαια! Κι αυτό γιατί θα μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο οι πιεστικές οικονομικές τους ανάγκες, αφού δεδομένου ότι η πίτα της κρατικής χρηματοδότησης που κατευθύνεται για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών (κι όχι γενικά κι αόριστα) μικραίνει, το να σου τάζουν μεγαλύτερο κομμάτι είναι σκέτη κοροϊδία. Αρα, και σε αυτήν την περίπτωση τα ιδρύματα θα εξωθηθούν σε περαιτέρω ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Τέλος, δεδομένου ότι όλα τα παραπάνω σχετίζονται με την «αξιολόγηση», είναι δεδομένο ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ ιδρυμάτων και τμημάτων θα τα εξωθεί περαιτέρω σε ενίσχυση τέτοιων λειτουργιών, οι οποίες, άλλωστε, «δίνουν πόντους» στην «αξιολόγηση».

Πού καταλήγουν, λοιπόν, όλα αυτά; Σε ενίσχυση της ουσιαστικής διαφοροποίησης μεταξύ ιδρυμάτων και αποφοίτων, στο όνομα της δήθεν αυτονομίας και της «αξιολόγησής» τους.

Αντιπαλεύουμε τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς από τη σκοπιά των σύγχρονων αναγκών μας

Οι παλινωδίες και οι τακτικισμοί της κυβέρνησης στο θέμα των μεταπτυχιακών δεν μπορεί και δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίζουν από το κύριο. Οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ χρειάζεται να ενισχύσουμε τις προσπάθειές μας να παρέμβουμε μαζικά, συζητώντας πλατιά με τη μεγάλη πλειοψηφία των σπουδαστών που κατάγονται από την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα, τους εργαζόμενους στα ιδρύματα, τους ριζοσπάστες πανεπιστημιακούς δασκάλους, ενισχύοντας την οργάνωση και τον προσανατολισμό του κινήματος.

Στην αιχμή της παρέμβασής μας είναι το αντιπάλεμα του κατακερματισμού της γνώσης, της κατηγοριοποίησης Ιδρυμάτων, σπουδών και αποφοίτων, συνολικά της στρατηγικής του κεφαλαίου. Δεν αποδεχόμαστε ούτε το πανεπιστήμιο - επιχείρηση ούτε τις επιχειρήσεις στα πανεπιστήμια.

Αντιπαλεύουμε την κυβερνητική πολιτική, αναδεικνύοντας μέσα από τους αγώνες μας την ανάγκη του λαού μας, που αντιστοιχεί στις δυνατότητες που υπάρχουν, για πανεπιστήμια και έρευνα που να υπηρετούν τις σύγχρονες διευρυμένες λαϊκές ανάγκες και την εξέλιξη της επιστήμης και όχι τα οικονομικά, πολιτικά και ιδεολογικά συμφέροντα του κεφαλαίου και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών.


Του
Δημήτρη ΚΟΙΛΑΚΟΥ*
*Ο Δημήτρης Κοιλάκος είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΘΗΝΑΣ - ΠΕΙΡΑΙΑ
Πολύμορφες πρωτοβουλίες αλληλεγγύης στα προσφυγόπουλα

Σε μια σειρά από πρωτοβουλίες αλληλεγγύης στα προσφυγόπουλα αποφάσισε να προχωρήσει το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Πειραιά, που συνεδρίασε το Σάββατο 21 Γενάρη μετά από κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής. Οπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Συντονιστικό, στη συνάντηση «μεταφέρθηκε πλούσια πείρα της κατάστασης στα σχολεία από τους μαθητές που παρευρέθηκαν και αποφασίσαμε αυτήν τη βδομάδα, μαχητικά, να καταθέσουμε σε όλα τα μαθητικά συμβούλια ψήφισμα καταδίκης της Χρυσής Αυγής και αλληλεγγύης στους πρόσφυγες». Οι μαθητές δηλώνουν τα εξής:

«Προχωράμε δυναμικά!

  • Ανοίγουμε κόντρα με τους διευθυντές που μπαίνουν εμπόδιο στη θέληση των μαθητών να καταδικάσουν τους φασίστες της Χρυσής Αυγής. Οι μαθητές δεν μασάμε! Σπάμε τον φόβο, δεν ανεχόμαστε τη δράση των φασιστών της Χρυσής Αυγής! Τους απομονώνουμε! Εξάλλου τους διευθυντές τους βρίσκαμε πάντα απέναντί μας κάθε φορά που θέλαμε να αγωνιστούμε και να κινητοποιηθούμε για το σχολείο και τη ζωή που μας αξίζει.
  • Φτιάχνουμε μεγάλο αντιφασιστικό γκράφιτι στην περιοχή του Περάματος.
  • Συλλέγουμε σχολικά είδη για τα προσφυγόπουλα.
  • Στηρίζουμε την πρωτοβουλία του Μουσικού Σχολείου Πειραιά για συναυλία αλληλεγγύης στους πρόσφυγες.


Καλούμε όλα τα σχολεία του Πειραιά να οργανώσουμε από κοινού τη δράση μας!

Να αγκαλιάσουμε τα προσφυγόπουλα, παιδιά θύματα πολέμου, που, όπως και εμείς, έχουν δικαίωμα να ζουν αξιοπρεπώς και να μορφώνονται!

Να γίνουμε ασπίδα προστασίας τους ειδικά εδώ, στις περιοχές του Πειραιά, που και στο παρελθόν ήταν προσφυγικές!»

Ψήφισμα αλληλεγγύης στα προσφυγόπουλα

Την αλληλεγγύη των μαθητών στα προσφυγόπουλα εκφράζει σε ψήφισμά της και η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας καταδικάζοντας τις φασιστικές επιθέσεις. Οπως αναφέρεται σε αυτό:

«Με αφορμή το γεγονός ότι σε διάφορες γειτονιές της Αττικής θα ξεκινήσουν μαθήματα προσφυγόπουλα, παιδιά - θύματα του πολέμου, διάφορα φασιστοειδή της Χρυσής Αυγής εμφανίστηκαν σε σχολεία στο Πέραμα και το Περιστέρι προσπαθώντας να τρομοκρατήσουν εκπαιδευτικούς και γονείς, ξυλοκοπώντας, προπηλακίζοντας, απειλώντας, βρίζοντας, με την ανοχή της αστυνομίας. Οι φασίστες πήραν όμως την απάντηση που τους αξίζει από γονείς και εκπαιδευτικούς που τους πέταξαν έξω από τα σχολεία. Πήραν άμεση απάντηση από Συλλόγους Εκπαιδευτικών και εργατικά σωματεία που καταδίκασαν τη δράση των Χρυσαυγιτών.

Οι φασίστες - κότες της Χρυσής Αυγής δεν έχουν καμία θέση στα σχολεία και τις γειτονιές μας!

Είναι μπράβοι των αφεντικών, των εφοπλιστών, χύνουν το φασιστικό τους δηλητήριο για να φοβίσουν, να τρομοκρατήσουν και κάθονται "σούζα" μπροστά στα αφεντικά, στήνουν δουλεμπορικά γραφεία για τους εργαζόμενους, διεκδικούν αφορολόγητο πετρέλαιο για τους εφοπλιστές, την ώρα που ο λαός το χρυσοπληρώνει, την ώρα που τα σπίτια και τα σχολεία μας δεν έχουν θέρμανση.

Είναι με το σύστημα, γι' αυτό δεν λένε μισή κουβέντα για τον πόλεμο και γι' αυτούς που τον προκαλούν. Γι' αυτό δεν λένε μισή κουβέντα για τα σχολεία μας που δεν έχουν βιβλία, καθηγητές, κατάλληλα κτίρια, πετρέλαιο και τα βάζουν με όσους πάνε να σηκώσουν κεφάλι.

Οποιος νοιάζεται για τα παιδιά στο Πέραμα και το Περιστέρι, νοιάζεται και για τα παιδιά όλου του κόσμου, δεν τα θέλει πνιγμένα στο Αιγαίο, δεν τα θέλει στις σκηνές, στα χιόνια και το κρύο, δεν τα θέλει αμόρφωτα, πεινασμένα και φοβισμένα.

Δεν ανεχόμαστε φασιστικές επιθέσεις στα σχολεία και στις γειτονιές μας!

Αντίπαλός μας δεν είναι οι πρόσφυγες, οι μετανάστες και τα παιδιά τους! Με όλους αυτούς μας ενώνουν τα όνειρα και οι αγωνίες για μια καλύτερη ζωή! Αντίπαλός μας είναι η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, της ΕΕ και του ΝΑΤΟ που κάνουν πολέμους με θύματα μόνο τους λαούς. Εγκλωβίζουν δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες στην Ελλάδα που ζουν κάτω από άθλιες συνθήκες, με σκηνές μέσα στα χιόνια, με άθλιο φαγητό. Είναι οι ίδιοι που ευθύνονται για την κατάσταση στα σχολεία και τις οικογένειές μας. Με την πολιτική τους στρώνουν το έδαφος στο φασισμό - ναζισμό.

Καλωσορίζουμε και αγκαλιάζουμε όλα τα προσφυγόπουλα που θα έρθουν στα σχολεία μας να κάνουν μάθημα!

Παίρνουμε πρωτοβουλίες, οργανώνουμε την αλληλεγγύη στα σχολεία μας!

-- Μαζεύουμε σχολικά είδη, τετράδια κλπ.

-- Διοργανώνουμε εκθέσεις σκίτσου, ζωγραφικής, καλλιτεχνικής δημιουργίας για την προσφυγιά, ενάντια στον πόλεμο και το φασισμό.

Διεκδικούμε μαζί με τους γονείς μας, τους εκπαιδευτικούς, τα εργατικά σωματεία της πόλης:

Αμεση κρατική παρέμβαση και αξιοποίηση δημόσιων δομών για:

-- Την υγειονομική περίθαλψη και τον εμβολιασμό ελληνόπουλων και προσφυγόπουλων.

-- Την εκπαίδευση, τη σίτιση, τη μεταφορά, τη διερμηνεία

-- Τη νομική βοήθεια των ανήλικων προσφύγων

-- Κατάλληλες προϋποθέσεις για μια ουσιαστική εκπαιδευτική διαδικασία τόσο στους χώρους φιλοξενίας όσο και στα σχολεία που θα υποδεχθούν προσφυγόπουλα».

Πολύμορφα διήμερα δράσης στις αρχές Φλεβάρη

Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας συνεδρίασε το Σάββατο και αποφάσισε παράλληλα μια σειρά πρωτοβουλίες συνέχισης του αγώνα «για το σχολείο και τη ζωή που αξίζει» στους μαθητές. Οι μαθητές βάζουν στο στόχαστρό τους το σχολείο της παπαγαλίας που τους εξοντώνει αντί να τους μορφώνει, το κόστος που σηκώνουν στις πλάτες τους οι γονείς για φροντιστήρια κ.ά., τις ελλείψεις που αντιμετωπίζουν στα σχολεία τους όπως την έλλειψη πετρελαίου και θέρμανσης μέσα στην παγωνιά, τις διαρκείς αλλαγές κάθε χρόνο στις ειδικότητες των ΕΠΑΛ κ.ά. Παράλληλα, εντοπίζουν και τα παιχνίδια της κυβέρνησης με την αντιστροφή της σειράς στις ενδοσχολικές και τις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και το ενδεχόμενο κατάργησης των επαναληπτικών για όσους αρρωσταίνουν και διεκδικούν «να μπορούμε να δίνουμε εισαγωγικές εξετάσεις όσες φορές θέλουμε, κρατώντας βαθμολογία στα μαθήματα που επιθυμούμε».

Στο πλαίσιο όλων των παραπάνω, δηλώνουν:

«1 - 2 Φλεβάρη οργανώνουμε πολύμορφα διήμερα δράσης στα σχολεία μας! Παίρνουμε πρωτοβουλίες και κάνουμε γνωστά τα αιτήματά μας, με κινητοποιήσεις, συναυλίες, εκδηλώσεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας στις Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις!

Προετοιμάζουμε την υποδοχή και την αλληλεγγύη μας στα προσφυγόπουλα που θα φιλοξενηθούν στα σχολεία και τις γειτονιές μας!

Παίρνουμε αποφάσεις καταδίκης των φασιστών της Χρυσής Αυγής που στοχοποιεί τα προσφυγόπουλα, παιδιά που είναι θύματα του πολέμου!

Συζητάμε σε κάθε τάξη και σχολείο, οργανώνουμε τη συνέχεια του αγώνα μας, συντονιζόμαστε στις γειτονιές μας!»

Παιδική γιορτή

Την Κυριακή 22 Γενάρη 2017 στο Στέκι Εργαζομένων και Νεολαίας των Περιοχών Πατησίων - Κυψέλης έγινε η Παιδική γιορτή «Καλωσορίζουμε τον καινούργιο χρόνο».

Η γιορτή περιελάμβανε παράσταση του θεάτρου αντικειμένων «Η Ντενεκεδούπολη πάει Κουρδιστάν», που την παρακολούθησαν παιδιά παιδικών σταθμών και μεγαλύτερης ηλικίας και έπαιξαν τα παιδιά της παιδικής θεατρικής ομάδας του Στεκιού. Ακολούθησαν οι κατασκευές και ζωγραφιές από τα ίδια τα παιδιά, που κέρδισαν την προσοχή και τις εντυπώσεις όλων. Ταυτόχρονα, σε διπλανή αίθουσα τα παιδιά παρέλαβαν δώρα και βιβλία.

Για τις μαθησιακές δυσκολίες

Ο Σύλλογος Δημοκρατικών Γυναικών Καισαριανής (μέλος της ΟΓΕ) διοργανώνει συζήτηση με θέμα «Μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, ο ρόλος των γονέων». Η εκδήλωση θα γίνει την Κυριακή 29 Γενάρη, στις 6 μ.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχείου Καισαριανής και θα μιλήσει η Μαρία Μπαλή, ψυχολόγος, ειδική παιδαγωγός, MSc στην Ψυχική Υγεία. Στο χώρο έχει προβλεφθεί να υπάρχει φύλαξη για μικρά παιδιά.

Εκδήλωση υποδοχής νέων μελών

Εκδήλωση για την υποδοχή νέων μελών και γνωριμίας με την ΚΝΕ, πραγματοποίησε την περασμένη Παρασκευή η Περιφερειακή Οργάνωση ΑΕΙ Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε ένα ζεστό συντροφικό κλίμα, όπου νέα μέλη και φίλοι της ΚΝΕ ήρθαν σε επαφή με τον τρόπο λειτουργίας της, τις αρχές της καθώς και τον σκοπό της πάλης της.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με προβολή βίντεο. Στη συνέχεια, μίλησε ο Γιάννης Βασιλειάδης, Γραμματέας της Περιφερειακής Οργάνωσης ΑΕΙ Θεσσαλονίκης. Στο τέλος της εκδήλωσης μοιράστηκε σε όλους τους νέους συντρόφους και τους φίλους της ΚΝΕ, αναμνηστικό που επιμελήθηκε το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΕΙ Θεσσαλονίκης.

Στο χώρο λειτούργησε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» με τα απαραίτητα βιβλία που χρειάζεται ένας νέος σύντροφος να ξεκινήσει τη βιβλιοθήκη του, καθώς και έκθεση που ετοίμασαν μέλη της Οργάνωσης, με θέμα «από την ΟΚΝΕ στην ΚΝΕ».

Παγώνουν στο ΤΕΙ Τρικάλων

Με ελάχιστη έως καθόλου θέρμανση γίνονται τα μαθήματα στο ΤΕΙ Τρικάλων σε μια περίοδο που, λόγω της σφοδρής κακοκαιρίας, η θερμοκρασία τη μέρα δεν ανεβαίνει πάνω από τους 5 βαθμούς Κελσίου.

Σε ανακοίνωση - καταγγελία, ο Σύλλογος φοιτητών του ΤΕΙ επισημαίνει ότι «ενώ η ακαδημαϊκή χρονιά ξεκίνησε μετά κόπων και βασάνων καθυστερημένα, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού, που μας αναγκάζει σε συνεχόμενες αναπληρώσεις κι ενώ συνεχίζονται οι ελλείψεις σε εργαστήρια, υποδομές και ανυπαρξία εστιών, τώρα ήρθαν και τα καιρικά φαινόμενα για να δείξουν πού οδηγεί η υποχρηματοδότηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ».

Και τονίζει: «Δεν συμβιβαζόμαστε με την εγκατάλειψη και την υποβάθμιση. Εμείς και οι γονείς μας έχουμε χρυσοπληρώσει για τη μόρφωση που τελικά μας στερούνε... Οι προτεραιότητες της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, βέβαια, δεν μπορούν να κρυφτούν. Την ώρα που έχουν ψηφίσει αφορολόγητο πετρέλαιο στους εφοπλιστές και φυσικό αέριο στους βιομήχανους εμείς σκάβουμε στο χιόνι για να καταφέρουμε να φτάσουμε στη σχολή - ιγκλού»!

Ο Σύλλογος διεκδικεί:

  • Αμεση και μόνιμη αποκατάσταση της θέρμανσης και αποχιονισμός της σχολής.
  • Ούτε ένα ακόμα ευρώ από την τσέπη των σπουδαστών για υλικά, αναλώσιμα.
  • Επαρκές διδακτικό προσωπικό και εξοπλισμό των εργαστηρίων.
ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Με επίκεντρο τον Μπρεχτ οι τελευταίες εκδηλώσεις του Γενάρη

Με τη βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ θα «κλείσουν» οι εκδηλώσεις του Γενάρη
Με τη βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ θα «κλείσουν» οι εκδηλώσεις του Γενάρη
Με πολλές αναφορές στο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ κύλησε ο μήνας Γενάρης στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, οι εκδηλώσεις του οποίου ολοκληρώνονται αυτές τις μέρες, έχοντας και πάλι τον Μπρεχτ στο επίκεντρο.

Ετσι, σήμερα Τετάρτη, στις 7 μ.μ., θα γίνει συναυλία με τίτλο «Η μουσική διάσταση του Μπρεχτ Ι».

Θα ακουστούν τραγούδια με θέμα την επανάσταση, το φασισμό, τον πόλεμο, όπως «Τραγούδι της Ενότητας» (Kurt Weill), «Το τραγούδι της Αλληλεγγύης», «Το τραγούδι του Μολδάβα» (Hans Eisler), «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου» (Θάνος Μικρούτσικος), «Η μπαλάντα του έμπορα» (Θάνος Μικρούτσικος) κ.ά.

Παίζουν οι μουσικοί: Ανδρονιάδης Δημήτρης (πιάνο), Βρυνιώτης Φαίφωνας (βιολί), Καράκογλου Πολυξένη (φωνή), Μαλακατές Περικλής (κιθάρα - φωνή).

Την Κυριακή 29 Γενάρη, στις 7 μ.μ., θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν» και θα ακολουθήσει συζήτηση γύρω από το έργο του Μπρεχτ.

Τα Πρακτικά του Συνεδρίου συγκροτούνται σε τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη ενότητα αφορά στο πρώιμο έργο του Μπρεχτ, στα χρόνια από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, την κατάπνιξη του επαναστατικού προλεταριακού κινήματος στη Γερμανία με τη συμβολή της σοσιαλδημοκρατίας, μέχρι την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Τότε, που ενώ άλλοι δείλιαζαν και οπισθοδρομούσαν, ο Μπρεχτ δεν ταλαντευόταν στα δύσκολα, τραβούσε μπροστά. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις φιλοσοφικές, αισθητικές, διαπαιδαγωγητικές αντιλήψεις του Μπρεχτ, βάσει όχι μόνο του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού, αλλά και της θεωρίας της επανάστασης, όπως την επεξεργάστηκε ο Λένιν, καθώς το έργο του δεν μας δείχνει απλά τη δυσάρεστη καπιταλιστική πραγματικότητα, αλλά αναπτύσσει και την ικανότητά μας για την αλλαγή της. Η τρίτη ενότητα αναδεικνύει τα άλλα είδη της τέχνης του Μπρεχτ (ποίηση, εφηβική και παιδική λογοτεχνία, διδακτικά έργα, θεατρικές διασκευές, θεωρητικά - μεθοδολογικά έργα).

ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ανακοίνωση με αφορμή τις ημερομηνίες των εξετάσεων

«Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μεταθέσει τις ενδοσχολικές εξετάσεις πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, έρχεται να προσθέσει ένα επιπλέον άγχος στα παιδιά μας και στις οικογένειές μας. Επί της ουσίας θα παραταθούν το κόστος των φροντιστηρίων, το άγχος των μαθητών και τα εξαντλητικά ωράρια». Τα παραπάνω τονίζει η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας σχολιάζοντας την απόφαση του υπουργείου να προηγηθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις των πανελλαδικών.

Η ΑΣΓΜΕ επισημαίνει πως «την ίδια στιγμή κανένα ουσιαστικό μέτρο στήριξης δεν έχει ληφθεί για τους μαθητές, η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί, ενώ τα κενά παραμένουν ακόμα και σε πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα» και τονίζει τα εξής:

«Για άλλη μία φορά, η κυβέρνηση σχεδιάζει πάνω στις ζωές των παιδιών μας, πειραματίζεται "στου κασίδη το κεφάλι", υποστηρίζοντας υποκριτικά ότι με αυτήν την απόφαση αποσυνδέεται το Λύκειο από τις εξετάσεις.

Το "σχολείο - εξεταστικό κέντρο" δεν χτυπιέται με τέτοια μέτρα, πόσο μάλλον που είναι γνωστό ότι στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς είναι η κατεύθυνση για ενίσχυση της βαρύτητας των βαθμών εντός σχολείου για την πρόσβαση στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, οδηγώντας άλλη μία φορά στην όξυνση νέων φραγμών στη μόρφωση.

Να αφήσει, λοιπόν, η κυβέρνηση την υποκρισία και τους πειραματισμούς της τελευταίας στιγμής και να μην αιφνιδιάσει κανέναν μαθητή και μαθήτρια και τις οικογένειές τους και να μην αλλάξει το έως τώρα δεδομένο για τους υποψηφίους.

Αν η κυβέρνηση ενδιαφερόταν πραγματικά για τον πόνο και το άγχος των παιδιών της λαϊκής οικογένειας μπροστά στις πανελλαδικές εξετάσεις, να ικανοποιήσει άμεσα το αίτημα για δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι, κυρίως για τη δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας μαθημάτων», σημειώνει η ΑΣΓΜΕ.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org