Τετάρτη 4 Γενάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Την Κυριακή 15 Γενάρη, στο ΤΕΙ Πειραιά, θα γίνει η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

-- Ρεπορτάζ από το πλούσιο και πετυχημένο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ για παιδιά, των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη.

-- Το πρόγραμμα στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ για το μήνα Γενάρη.

-- Στη θεατρική παράσταση «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ, σε διασκευή για παιδιά, καλούν οι Οργανώσεις Αττικής του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Κόβει την πίτα της την Κυριακή

Στην κοπή της πίτας της, που θα συνδυαστεί με λαϊκό γλέντι, καλεί η Οργάνωση Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ, την Κυριακή 8 Γενάρη, στις 12.30 μ.μ., στο κλειστό γήπεδο μπάσκετ του Μετς (Μουσούρη Μάρκου 70, Παγκράτι).

«Παίρνουμε θέση μάχης ενάντια σε κυβέρνηση - ΕΕ - μονοπώλια!»

Στις 15 Γενάρη η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών

Από την 6η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ
Από την 6η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ
Με κεντρικό σύνθημα «Οργανώνουμε το δικό μας σχέδιο αντεπίθεσης! Παίρνουμε θέση μάχης ενάντια σε κυβέρνηση - ΕΕ - μονοπώλια! Διεκδικούμε τις σύγχρονες ανάγκες μας!» πραγματοποιείται την Κυριακή 15 Γενάρη, στο ΤΕΙ Πειραιά, η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

Πρόκειται, όπως επισημαίνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ, για μια «αγωνιστική διεργασία μέσα στο φοιτητικό κίνημα, διεργασία από την οποία οι φοιτητές και σπουδαστές παίρνουμε δύναμη, χτίζουμε τη δική μας ενότητα στη βάση των κοινών μας προβλημάτων, κόντρα σε όσους τσακίζουν τις σπουδές και το μέλλον μας! Μπορεί να δώσει νέα ώθηση, ώστε από καλύτερες θέσεις το φοιτητικό κίνημα να περάσει στην αντεπίθεση διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας».

Η Συνάντηση γίνεται σε μία περίοδο που η συγκυβέρνηση έχει ανοίξει μια σειρά ζητήματα και στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ενώ ξεδιπλώνεται η επίθεση στα δικαιώματα της νεολαίας στις σπουδές, στη δουλειά, στη ζωή. Εχει αποκαλύψει και μέσα από τα πορίσματα του διαλόγου τις προθέσεις της για την αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με ανοιχτό το ζήτημα της θέσης των ΤΕΙ σε αυτόν, ξαναζεσταίνονται ζητήματα όπως η παιδαγωγική επάρκεια κ.ά., ετοιμάζεται νέο πλαίσιο για μεταπτυχιακά με δίδακτρα, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017 που πρόσφατα ψηφίστηκε, προαναγγέλλει συνέχιση μιας σειράς ελλείψεων και προβλημάτων στα ιδρύματα και στις σπουδές.


Οπως επισημαίνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ στο κάλεσμά της, «η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς πραγματοποιείται μέσα στην περίοδο όπου εντείνεται η επίθεση από κυβέρνηση, κεφάλαιο, ΕΕ στο δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη δουλειά! Αυτό φαίνεται και από το νέο κρατικό προϋπολογισμό που συνεχίζει την υποχρηματοδότηση στις σχολές μας. Τα τελευταία μόνο χρόνια, έχουν κλαπεί από τις σχολές μας 100.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα οι σπουδές μας να υποβαθμίζονται λόγω τεράστιων ελλείψεων σε καθηγητές και υποδομές. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προχωράει σε νέο γύρο επίθεσης στις σπουδές μας, σχεδιάζοντας την προώθηση του λεγόμενου Ενιαίου Χάρτη Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στόχος τους είναι να προετοιμαστεί το κατάλληλο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό που έχει ανάγκη η αγορά. Να είναι έτοιμο να πάει από δουλειά σε δουλειά χωρίς δικαιώματα, να δέχεται χωρίς αντίσταση την εκμετάλλευση, διατεθειμένο να πάει από χώρα σε χώρα, από ίδρυμα σε ίδρυμα και να αγοράζει πανάκριβα πιστοποιητικά και μεταπτυχιακά. Η αγωνία για το μέλλον μας ως απόφοιτοι μεγαλώνει, τη στιγμή που 1 στους 3 νέους επιστήμονες είναι άνεργος, 2 στις 3 νέες θέσεις εργασίας είναι μερικής απασχόλησης!».

Ηδη, τη συμμετοχή τους στην 7η Πανελλαδική Συνάντηση έχουν αποφασίσει οι εξής φοιτητικοί - σπουδαστικοί σύλλογοι: Φιλοσοφικής - Ιστορικού/Αρχαιολογικού - ΠΤΔΕ - ΤΕΑΠΗ - Τουρκικών Σπουδών - ΦΕΑ - ΝΦΕΕΜΠ Αθήνας, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πειραιά, Νοσηλευτικής - ΣΓΤΚΣ - ΣΤΕΤΡΟΔ ΤΕΙ Αθήνας, Γεωλογικού ΑΠΘ, Χημικού - Νηπιαγωγών - Ιστορικού/Αρχαιολογικού Ιωαννίνων, Μαθηματικού - ΤΕΕΑΠΗ - Φαρμακευτικής Πάτρας, ΣΤΕΦ και ΣΕΥΠ ΤΕΙ Πάτρας, Οικοτρόφων Εστίας Πατρών, Μηχανολόγων Μηχανικών και Φυτικής Παραγωγής Βόλου, Κοινωνικής Διοίκησης Κομοτηνής, ΠΤΔΕ Ρεθύμνου, Φυσικού Ηρακλείου, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Ηρακλείου, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Ρεθύμνου, Σύλλογος Εστιών Πολυτεχνείου Κρήτης.

Στη συνάντηση, οι εκπρόσωποι συλλόγων και Επιτροπών Αγώνα θα συζητήσουν για τη δράση που ανέπτυξαν μέσα από τη συσπείρωση στο ΜΑΣ για ζητήματα που αφορούν τις σπουδές, για τη συμμετοχή στο πλευρό των εργαζομένων στις απεργιακές μάχες, τις διάφορες πρωτοβουλίες οργανωμένης αλληλεγγύης στους πρόσφυγες κ.ά. Οπως επισημαίνει το ΜΑΣ μπροστά στην Πανελλαδική Συνάντηση, «δεν ξεκινάμε από το μηδέν! Εχουμε νέα πείρα από τις πρόσφατες μεγάλες μάχες που δώσαμε, όπως το πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 3 Νοέμβρη, από τους αγώνες που δίνουν οι μετεγγραφέντες φοιτητές, από τις απεργιακές μάχες μαζί με το λαό, τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις σε κάθε σχολή! Μέσω της ανταλλαγής πείρας, εμπλουτίζουμε την αγωνιστική μας δράση, ανταλλάζουμε ιδέες και απόψεις για το πώς θα ζωντανέψουμε τους συλλόγους μας, πώς θα τους κάνουμε κάστρα αντίστασης ενάντια στην πολιτική που τα παίρνει από εμάς για να τα δώσει στους λίγους τσακίζοντας τα δικαιώματά μας», όπως σημειώνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ. Σ' αυτό το πλαίσιο, η Εκτελεστική Γραμματεία καλεί «κάθε φοιτητικό και σπουδαστικό σύλλογο, κάθε φοιτητή και σπουδαστή να πάρει θέση μάχης ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης - ΕΕ - μονοπωλίων που τσακίζει το δικαίωμά μας στη ζωή, τη μόρφωση και τη δουλειά».

ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΝΕ
Καλούν στη «Δωδέκατη Νύχτα» από το θίασο «Μοντέρνοι Καιροί»

Στη θεατρική παράσταση «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ, σε διασκευή για παιδιά, από το θίασο «Μοντέρνοι Καιροί», καλούν την Κυριακή 8 Γενάρη οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Αττική. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό ταξίδι στο μαγικό κόσμο του Σαίξπηρ, με αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατό του. Μια παράσταση που την απολαμβάνουν και ενθουσιάζει τόσο τα παιδιά όσο και τους γονείς και έχει συμπεριληφθεί στις 10 καλύτερες φετινές παραστάσεις παιδικού θεάτρου.

Το έργο θα παιχτεί για τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στις 11 π.μ. στο θέατρο «Χυτήριο» (Ιερά Οδός 44) και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται για κρατήσεις θέσεων στις τοπικές Οργανώσεις ή στο τηλέφωνο: 694.2693.007.

Ο Σαίξπηρ με τη «Δωδέκατη Νύχτα» έφτιαξε μια κωμωδία αμφίσημη, που μιλά και για τις πίκρες της ζωής, αλλά προκρίνει τις χαρές της, με θέμα τον έρωτα, μέσα από ένα παιχνίδι μεταμφιέσεων, τοποθετημένο στη φανταστική Ιλλύρια - «καθρέφτη» της ελισαβετιανής κοινωνίας και της ταξικής σύνθεσής της, με αριστοκράτες, παράσιτα και υπηρέτες.

Ενα απρόσμενο ναυάγιο, δύο αδέρφια που χωρίζονται και προσπαθούν να ξαναβρεθούν, η εξωτική χώρα της Ιλλυρίας, η τόλμη μιας νεαρής κοπέλας να πάρει την τύχη της στα χέρια της, η δύναμη της αγάπης, η ικανότητα να αντιμετωπίζει κανείς τα εμπόδια και τις ατυχίες που φέρνει η ζωή.

Αυτοπεποίθηση, τόλμη, εφευρετικότητα, αισιοδοξία, χιούμορ. Με αυτές τις αρετές μπολιάζει τους μικρούς θεατές το έργο του Σαίξπηρ που σφύζει από τη χαρά της ζωής.

Στο έργο κυριαρχεί μια νέα κοπέλα, που παίρνει την κατάσταση στα χέρια της, τολμάει και δεν αφήνει τη μοίρα να καθορίζει τον εαυτό της και την τύχη της. Και όπως λέει η σκηνοθέτρια Εβίτα Παπασπύρου, το μήνυμα που αναδεικνύεται είναι ότι «η ζωή είναι μια γιορτή και πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με αγώνα και αισιοδοξία».


Μια εξαιρετική πινακοθήκη χαρακτήρων παρουσιάζεται στο έργο. Αλλοι θετικοί, άλλοι με ελαττώματα και αδυναμίες. Ο Σαίξπηρ τους αντιμετωπίζει όλους με τρυφερότητα. Κρίνει τα ελαττώματά τους, αλλά δεν τους καταδικάζει. Δίνει σε όλους την ευκαιρία να συνετιστούν και τους δέχεται πάλι στη φιλική αγκαλιά του.

Κατανόηση, ανεκτικότητα, ανθρωπιά, αποδοχή της διαφορετικότητας, καλοσύνη, αυτή είναι η γεύση που παίρνουμε μαζί μας φεύγοντας από την παράσταση.

Να σημειωθεί ότι στην παράσταση εννέα τραγούδια ερμηνεύονται ζωντανά από τους ηθοποιούς, σε πρωτότυπους στίχους και καινούργια μουσική σύνθεση. Η παράσταση διαθέτει γενικότερα ποιοτικές ερμηνείες και είναι διανθισμένη με πλούσια κοστούμια και σκηνικά, με εντυπωσιακές και συνάμα κωμικές ξιφομαχίες, με εκπλήξεις, ανατροπές, πολλά ευτράπελα, πολύ - πολύ γέλιο και μπόλικη συγκίνηση.

Διασκευή με σεβασμό στο έργο του Σαίξπηρ και στα παιδιά - θεατές

Η διασκευή, που στηρίζεται σε παιδαγωγικές, ιδεολογικές και αισθητικές αρχές, είναι απαραίτητη για να καταφέρουν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα νοήματα του έργου του Σαίξπηρ και να μην αρκεστούν στην εικονογραφία ενός θεάματος. Οπως σημείωσε σχετικά μιλώντας στο web radio του «902.gr» ο Κώστας Νταλιάνης, που υπογράφει τη διασκευή: «Είναι πολύ εύκολο να παρακολουθήσει ένα παιδί Σαίξπηρ, γιατί είναι ένας μεγάλος παραμυθάς, όπως είναι ο Σοφοκλής, ο Αισχύλος, ο Μπρεχτ... Οσο κι αν σας φαίνεται παράξενο, αυτά τα έργα είναι τα πιο λαϊκά έργα στον κόσμο. (...) Χρειάζεται βέβαια μια επεξεργασία. Ενα πεντάχρονο παιδί δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει το έργο ακριβώς όπως είναι γραμμένο. Αυτός είναι και ο λόγος της διασκευής. Η επεξεργασία το κάνει εύληπτο για τα παιδιά, όχι μόνο ως προς τη θεαματικότητά του, τις περιπέτειές του... αλλά για να παραλάβει και τα σημαντικά μηνύματα που κουβαλάει ένα έργο του Σαίξπηρ».


Από την πλευρά της, η σκηνοθέτρια Εβίτα Παπασπύρου σημείωσε: «Αυτό που φρόντισα εγώ ως σκηνοθέτης, είναι να γίνω παιδί την ώρα που έκανα τη σκηνοθεσία. Εβαλα τον εαυτό μου στη θέση ενός παιδιού και ό,τι δεν μου άρεσε εκείνη την ώρα δεν πέρναγε και έστρεφε προς άλλη κατεύθυνση».

Οι συντελεστές της παράστασης

Συγγραφέας: Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Διασκευή - Στίχοι: Κώστας Νταλιάνης. Σκηνοθεσία: Εβίτα Παπασπύρου. Μουσική και Τραγούδια: Μάριος Τσάγκαρης. Κίνηση: Βασίλης Γεωργοσόπουλος. Ξιφομαχία: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης. Σκηνικά - Κοστούμια: Η Δημιουργική Ομάδα των «Μοντέρνων Καιρών». Φωτισμοί: Κώστας Νταλιάνης. Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη. Βίντεο: Αλέξανδρος Καραΐσκος. Μοντάζ: Κωνσταντίνος Ξενάκης. Συνεργάτης στο Φωτισμό: Ντίνος Μεταλλίδης. Υπεύθυνος Φωτισμού και Ηχου: Λοΐζος Λοΐζου. Κατασκευή Κοστουμιών: Λίτσα Καλημέρη.

Ενας νεανικός θίασος ερμηνεύει, τραγουδάει, μεταμορφώνεται. Αποτελείται από τους ηθοποιούς: Φάνια Νταλιάνη, Μαρία Κολοκυθά, Ματίνα Τζοβέννου, Δημήτρη Καλημέρη, Βιβή Τάγαρη, Γιάννη Πετρίδη, Ελένη Αυγούστη.

(Το έργο παίζεται στο θέατρο «Χυτήριο» κάθε Κυριακή στις 11.30 π.μ.).

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Χριστουγεννιάτικη γιορτή για παιδιά και ... μεγάλους

Ενας πολύχρωμος Αϊ Βασίλης ήταν ένα από τα αποτελέσματα των δημιουργικών εργαστηρίων
Ενας πολύχρωμος Αϊ Βασίλης ήταν ένα από τα αποτελέσματα των δημιουργικών εργαστηρίων
Με χαρούμενες παιδικές φωνές γέμισε το απόγευμα της Παρασκευής 30 Δεκέμβρη η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης, όπου πραγματοποιήθηκε και φέτος η Χριστουγεννιάτικη γιορτή για παιδιά που διοργάνωσαν οι Οργανώσεις Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ. Η επιτυχία της γιορτής αναδείχθηκε από τα ίδια τα παιδιά, που αν και κατάκοπα από το σχεδόν τετράωρο πλούσιο πρόγραμμα, έφυγαν χαμογελαστά και με τα προσωπάκια τους γεμάτα ικανοποίηση, κρατώντας σφιχτά το δώρο που τους έδωσαν «αυτοπροσώπως» ο Αϊ Βασίλης και οι πολύτιμοι βοηθοί του, τα ξωτικά.

Τα δεκάδες παιδιά, ανάμεσά τους και προσφυγόπουλα που έχουν εγκατασταθεί με τους γονείς τους σε σπίτια στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, έπαιξαν, δημιούργησαν, χόρεψαν, γνώρισαν νέους φίλους, γεύτηκαν τα εδέσματα που τους προσφέρθηκαν. Τα περισσότερα επισκέφθηκαν και τη γωνιά face painting, για να βάλουν μια διαφορετική χαρούμενη ή ζαβολιάρικη πινελιά στα προσωπάκια τους.

Στο χώρο λειτούργησαν εργαστήρια με εορταστικές κατασκευές. Τα παιδιά, με τη βοήθεια της εικαστικού Κωνσταντίας Αμπατζόγλου, κατασκεύασαν το δικό τους Αϊ Βασίλη, με φθηνά πολύχρωμα υλικά (χαρτόνι, χαρτί κουζίνας και γκοφρέ).

Στο εργαστήρι τρισδιάστατων κατασκευών και μοντελισμού, τα παιδιά, με τη βοήθεια μεγαλύτερων, κινητοποίησαν την οξυδέρκειά τους και δημιούργησαν ένα πλανητικό σύστημα, μια αράχνη και ένα φορτηγό αυτοκίνητο.

Ο Αϊ Βασίλης στη φυλακή

Τα μεγαλύτερα παιδιά εξασκήθηκαν στο μοντελισμό

MotionTeam

Τα μεγαλύτερα παιδιά εξασκήθηκαν στο μοντελισμό
Στο επίκεντρο της βραδιάς βρέθηκε η παράσταση κουκλοθέατρου, με διασκευή του έργου του Ευγένιου Τριβιζά «Ο Αϊ Βασίλης στη φυλακή με τους 83 μικρούς αρουραίους» που παρουσιάστηκε από τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ «Κόκκινα Αλεξίπτωτα». Μετά τις επιτυχίες που προηγήθηκαν με το «Ενα παιδί μετράει τ' άστρα» και το «Η Λιχουδοχώρα αλλάζει», η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ καταπιάστηκε με ένα διαφορετικό είδος τέχνης, αυτό του κουκλοθέατρου, όπου κούκλες είναι οι ίδιοι οι «ηθοποιοί». Και παρουσίασε μια αστεία ιστορία με πολλά μηνύματα, εμπλουτισμένη και με «πειραγμένα» κάλαντα.

Ενώ ο Αϊ Βασίλης πλησιάζει με το έλκηθρό του τη χιονισμένη πολιτεία, ούτε που φαντάζεται τι αναπάντεχες περιπέτειες τον περιμένουν, ούτε που περνάει από το μυαλό του ότι θα καταλήξει αλυσοδεμένος σε μια σκοτεινή φυλακή με 83 περίεργους αρουραίους!

Συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο, καθώς βρίσκεται να κατηγορείται για παραβίαση εναέριου χώρου, για παράνομη στάθμευση ελκήθρου, για απόπειρα δωροδοκίας αστυνομικού οργάνου επειδή πρότεινε στον αστυνομικό να του προσφέρει ένα γλειφιτζούρι, για φθορά ξένης ιδιοκτησίας επειδή προσπάθησε να μπει σε ένα σπίτι για να παραδώσει το δώρο στο παιδί της οικογένειας, για αθέμιτο ανταγωνισμό κατά παράβασιν της εμπορικής νομοθεσίας περί ενιαίας τιμής δώρων επειδή μοίραζε δωρεάν τα δώρα.


MotionTeam

Καταδικάζεται σε 183 χρόνια φυλακή χωρίς αναστολή.

Τι θα γίνει τώρα; Ποιος θα μοιράσει στα παιδιά τα δώρα;

Τη λύση θα δώσουν τα ίδια τα παιδιά, που παίρνουν μαχητικά την κατάσταση στα χέρια τους:

«Ο Αϊ Βασίλης είναι μες στη φυλακή

και τα παιδιά απ' έξω μαζεύτηκαν

πανό σηκώσαν και υψώσανε φωνή

σε δρόμους και πλατείες ξεχύθηκαν»

Τα παιδιά διαμαρτύρονται και φωνάζουν:

«Ελευθερώστε τώρα τον Αϊ Βασίλη

για να μας φέρει δώρα

αγάπη να μας στείλει

(...) Μην τον ποτίζετε φαρμάκι!

Χαρίστε του ένα παγωτό χωνάκι!

(...) Δεν είναι ένοχος - δε φταίει!

Μας αρέσει! Μας εμπνέει!».

Τελικά καταφέρνουν να απελευθερώσουν τον Αϊ Βασίλη, που ελεύθερος πλέον και γεμάτος δύναμη από την αγάπη των λιλιπούτειων υπερασπιστών του, μοίρασε δώρα σε όλα τα παιδιά.

Ομαδικά παιχνίδια

Τα παιδιά διασκέδασαν επίσης με ομαδικά και μουσικοκινητικά παιχνίδια που συντόνιζαν τα ξωτικά, η «Ζίλντα» και ο «Ιγκλου». Τα παιδιά μοιράστηκαν σε δύο ομάδες, τους Κόκκινους Καλικάντζαρους και τους Τρομερούς Χιονάνθρωπους, και έπαιξαν τρία παιχνίδια: «Φέρε μου το», «πιάσε τον Καλικάντζαρο» και «στόλισε το δέντρο». Στο τελευταίο παιχνίδι, το ρόλο των δέντρων ανέλαβαν δύο γονείς, που φορτώθηκαν πάνω τους όσα στολίδια μπόρεσαν να κρεμάσουν τα παιδιά.


MotionTeam

Με τη βοήθεια της Ζίλντα και του Ιγκλου, τα παιδιά ανακάλυψαν και το περιεχόμενο μιας μεγάλης πινιάτα - καραμέλας (μια χειροποίητη κατασκευή φτιαγμένη από χαρτόνι) που ήταν βαμμένη με έντονα χρώματα και γεμάτη με καραμέλες και σοκοφρέτες. Η πινιάτα ήταν κρεμασμένη σε μια ξυλοκατασκευή και τα παιδιά με τα μάτια τους δεμένα, κρατώντας ένα μπαστούνι, κατάφεραν να την σπάσουν χτυπώντας την για να ανοίξει τελικά και να μοιραστούν τα καλούδια που έκρυβε.

Κάποια στιγμή, μικροί και μεγάλοι διασκέδασαν με Ζούμπα, ένα πρόγραμμα χορού - γυμναστικής που συνδυάζει λάτιν μοτίβα από τη σάμπα, τη σάλσα, το μάμπο κ.ά., με δυναμικές κινήσεις από το σύγχρονο χιπ - χοπ κ.ά.

Κορυφαία στιγμή της βραδιάς ήταν η ώρα που ο Αϊ Βασίλης ήρθε στη γιορτή και μοίρασε δώρα σε όλα τα παιδιά.

Γωνιά αλληλεγγύης

Στη γωνιά αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες συγκεντρώθηκαν είδη πρώτης ανάγκης, αλλά και τετράδια και μολύβια, που τις επόμενες μέρες θα διατεθούν στα προσφυγόπουλα που ζουν στους καταυλισμούς και σε δομές που λειτουργούν στην περιοχή.

Στο ταμπλό που πρόβαλε το περιεχόμενο της δράσης, φιλοξενούταν ένα συριακό τραγούδι που έφτιαξαν προσφυγόπουλα σε κάποιον καταυλισμό και μιλούσε για τον πόλεμο. Κάποιοι στίχοι του λένε: «Γιατί μας σκοτώνετε, γιατί μας παίρνετε τις ζωές μας, γιατί μας γκρεμίζετε τα όνειρά μας; Θέλουμε πίσω τα σπίτια μας, την πατρίδα μας, τους δικούς μας».

Τα παιδιά παρακολουθούν τον Αϊ Βασίλη αντιμέτωπο με... τις δυνάμεις καταστολής

MotionTeam

Τα παιδιά παρακολουθούν τον Αϊ Βασίλη αντιμέτωπο με... τις δυνάμεις καταστολής
Μέσα και από αυτή την πρωτοβουλία, αναδείχθηκε η ανάγκη να δυναμώσει η αλληλεγγύη για τα θύματα του ιμπεριαλισμού και ο αγώνας για την ειρήνη, για το δικαίωμα στη ζωή και τη μόρφωση.

Στο χώρο, επίσης, λειτούργησε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».

Στόχος να πληθύνουν τέτοιες πρωτοβουλίες

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» για τη γιορτινή εκδήλωση, το στήσιμο και το περιεχόμενό της, για τις προσδοκίες των δημιουργών της, η Κατερίνα Νοτάκη, μέλος του Τομεακού Γραφείου Δυτικής Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, είπε: «Ο σκοπός μας εξαρχής ήταν να δημιουργήσουμε μια γιορτή σε χριστουγεννιάτικο κλίμα, μια ανάσα ξεγνοιασιάς από τις καθημερινές υποχρεώσεις και τα άγχη των λαϊκών οικογενειών σήμερα. Οι σκέψεις πολλές, το μεράκι ακόμη περισσότερο. Και τελικά τα καταφέραμε με ένα πολύ καλό αποτέλεσμα!

Γνωρίζουμε ότι οι δυσκολίες σε κάθε χώρο δουλειάς και σε κάθε λαϊκό σπίτι είναι μεγάλες. Επιβεβαιώθηκε λοιπόν και από τη συμμετοχή του κόσμου η ανάγκη που υπάρχει για πολιτιστική παρέμβαση σε αυτές τις ηλικίες, η δίψα για παιχνίδι, για δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Τα θετικά σχόλια μας δίνουν κουράγιο να συνεχίσουμε, αλλά και μας βάζουν μπροστά στις ευθύνες μας ώστε να πληθύνουν αυτές οι πρωτοβουλίες, να ανέβει ακόμη περισσότερο το επίπεδο σε αυτή μας την παρέμβαση».


Τα παιδιά... αντιμέτωπα με την πινιάτα - καραμέλα

MotionTeam

Τα παιδιά... αντιμέτωπα με την πινιάτα - καραμέλα

Ο χορός απαραίτητος για μικρούς και μεγάλους στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή

MotionTeam

Ο χορός απαραίτητος για μικρούς και μεγάλους στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή
ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Κυριαρχούν έργα του Μπρεχτ στο πρόγραμμα του Γενάρη

«Κούλε Βάμπε»
«Κούλε Βάμπε»
Με κορυφαία έργα του Μπέρτολτ Μπρεχτ στο επίκεντρο, αλλά και με συνέχεια των βιβλιοπαρουσιάσεων και της προβολής του καλού βιβλίου, αρχίζει το 2017 στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια).

Αναλυτικά, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στο Στέκι για το μήνα Γενάρη έχει ως εξής:

  • Αύριο Πέμπτη, στις 7.30 μ.μ., θα προβληθεί η ταινία «Γαλιλαίος» (1975) του Τζόζεφ Λόζι, με τους: Τοπόλ, Εντουαρντ Φοξ, Τζον Γκίλγκουντ, Κόλιν Μπλέκιλι, Τζιόρτζια Μπράουν, κ.ά.

Ο Μπρεχτ ξεκίνησε να γράφει το θεατρικό «Η ζωή του Γαλιλαίου» τους τελευταίους μήνες του 1938, με την επέλαση της ναζιστικής βαρβαρότητας να μοιάζει ασυγκράτητη. Στην πρώτη αυτή εκδοχή χρησιμοποιήθηκε ως σημείο - «κλειδί» της γιγάντιας μορφής του Γαλιλαίου η αντίληψή του για μια επιστήμη δεμένη με το λαό. Μετά τη ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα, ο Μπρεχτ διασκευάζει το θεατρικό και χρησιμοποιεί την ιστορία του Γαλιλαίου για να σχολιάσει τη διαχρονική ευθύνη των επιστημόνων που συνθηκολογούν με την επικίνδυνη εξουσία και προσφέρουν τη γνώση τους σε αυτήν, με συνέπειες καταστροφικές. Ο Μπρεχτ παρουσιάζει τον Γαλιλαίο ως ιστορικό και πολιτικό ον, που δρα μέσα σε συγκεκριμένες ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες.

Με τη βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ, θα «κλείσουν» οι εκδηλώσεις του Γενάρη
Με τη βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ, θα «κλείσουν» οι εκδηλώσεις του Γενάρη
Ο Μπρεχτ μέσα από τον Γαλιλαίο θίγει το σκοπό της επιστήμης, της επιστημονικής προόδου και τη σύνδεσή της με την κοινωνία, καθώς και την κοινωνική ευθύνη του επιστήμονα. Η υποχώρηση του Γαλιλαίου μπροστά στην εξουσία της Ιεράς Εξέτασης δεν παρουσιάζεται απλά ως συμβιβασμός, αλλά ως «έγκλημα» κατά της ανθρωπότητας, δεδομένου ότι η αστική τάξη επιδιώκει πάντα να απομονώνει την επιστήμη στη συνείδηση του επιστήμονα, να την παρουσιάζει ως αυτάρκη νησίδα, ώστε να μπορεί πρακτικά να τη συνδέει με τη δική της πολιτική, τη δική της οικονομία, τη δική της ιδεολογία.

Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, το οποίο είχε πρωτοπαιχτεί το 1947 στις ΗΠΑ, σε σκηνοθεσία επίσης του Λόζι και υπό την επίβλεψη του ίδιου του Μπρεχτ. Ο Λόζι στην ταινία έχει κρατήσει πολλά στοιχεία από τη θεατρική σκηνοθεσία και γι' αυτό το συγκεκριμένο φιλμ θεωρείται πέρα από έξοχο και μεγάλης ιστορικής σημασίας. Η ταινία παίχτηκε πέρσι για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τώρα θα έχουν τη δυνατότητα να την απολαύσουν στο Στέκι όσοι δεν πρόλαβαν να τη δουν.

  • Το Σάββατο 14 Γενάρη, στις 6.30 μ.μ., θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση των εκδόσεων του ΚΕ της ΚΝΕ με τίτλο «Αλήθειες και ψέματα για το Σοσιαλισμό».

Πρόκειται για τις τρεις μπροσούρες που κυκλοφόρησαν το 2013 και αφορούν τη σοσιαλιστική οικονομία, τη σοσιαλιστική εξουσία και την παραχάραξη της Ιστορίας. Τα βιβλία είναι μικρά και εμπλουτισμένα με πολλές φωτογραφίες, ντοκουμέντα, χάρτες, πίνακες και στοιχεία. Είναι βιβλία που μπορούν να αποτελέσουν μια πρώτη γνωριμία με την επαναστατική κοσμοθεωρία, με τις νομοτέλειες του σοσιαλισμού - κομμουνισμού και ταυτόχρονα βοηθούν αποφασιστικά τους νέους στην αφομοίωση των επεξεργασιών του ΚΚΕ. Φέρνουν τους νέους σε επαφή με την ιστορική προσφορά του σοσιαλισμού, απαντούν στη συκοφάντησή του, αναδεικνύοντας την τιτάνια προσπάθεια να χτιστεί το πρώτο εργατικό κράτος στην Ιστορία της ανθρωπότητας.

  • Την Τετάρτη 18 Γενάρη, στις 8 μ.μ., θα προβληθεί η ταινία «Κούλε Βάμπε» (1932) του Ζλάταν Ντούντοφ, σε σενάριο των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Ερνστ Οτβαλντ και μουσική του Χανς Αϊσλερ. Με τους: Χέρτα Τίλε, Ερνστ Μπους, Μάρτα Βόλτερ.

«Γαλιλαίος»
«Γαλιλαίος»
Βερολίνο, 1931, στα πρόθυρα του μεγάλου οικονομικού κραχ. Μια οικογένεια βιοποριστών παλεύει να επιβιώσει, παρότι η ανεργία χτυπά κόκκινο. Οταν ο αδελφός της Ανι αυτοκτονεί σε απόγνωση, η οικογένειά της αναγκάζεται να εγκατασταθεί στο Κούλε Βάμπε («κρύο στομάχι» ή «άδειο στομάχι» στη βερολινέζικη αργκό), έναν οικισμό που λειτουργεί ως στέγη για τους ολοένα αυξανόμενους άπορους. Το δρόμο της ταξικής πάλης επιλέγει συνειδητά η κόρη της οικογένειας, Ανι, που σπάει τις συμβιβαστικές λογικές και επιστρέφοντας στην πρωτεύουσα, εντάσσεται στον οργανωμένο αγώνα.

Ο Ντούντοβ είχε διδαχθεί από τους πρωτοποριακούς Σοβιετικούς σκηνοθέτες δασκάλους του να απεικονίζει το στίγμα κοινωνικών καταστάσεων μέσα από επιλεγμένες φυσιογνωμίες και υποβλητικές γωνίες λήψης. Η μιζέρια των ανέργων απεικονίζεται με αυτοκυριαρχία, σε στιλ ντοκιμαντέρ, με προεξέχοντα αφηγηματικά στοιχεία το ρυθμό στο μοντάζ σε αντιστοιχία με το μουσικό μέτρο, στοιχεία που κάνουν την ταινία να αγγίζει, σε σημεία, την ποιότητα ορισμένων σοβιετικών ή ιταλικών νεορεαλιστικών κινηματογραφικών στιγμών.

  • Το Σάββατο 21 Γενάρη, στις 6.30 μ.μ., θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση του έργου «Η Μάνα» του Μαξίμ Γκόρκι.

Με τη μοναδική γραφή του Γκόρκι, δίνεται ο αγώνας των κομμουνιστών στην προεπαναστατική Ρωσία, σε όλες του τις πτυχές: Στη δράση στις προλεταριακές μάζες των εργοστασίων, το συνεχή αγώνα για τη μαρξιστική μόρφωση, τη σύγκρουση με τους μηχανισμούς του τσαρικού κράτους. Στη «Μάνα» που γράφτηκε το 1906, απεικονίζεται για πρώτη φορά στη λογοτεχνία ο αγώνας του επαναστατημένου προλεταριάτου να σπάσει τα δεσμά της σκλαβιάς του και κάτω από την καθοδήγηση του κόμματος της εργατικής τάξης να προχωρήσει στην οικοδόμηση της νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας.

  • Την Κυριακή 22 Γενάρη, στις 6 μ.μ., θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση του έργου «Ανθρωπος αυτός ο Γίγας» των Ιλιν - Σεγκάλ.

Ενα έργο που γράφτηκε τη δεκαετία του 1940 στη Σοβιετική Ενωση ως σχολικό βιβλίο. Με το διάβασμά του, γνωρίζουμε την εξελικτική πορεία από την εποχή που ο άνθρωπος ζούσε στα δέντρα μέχρι την πρώτη δουλοκτητική κοινωνία. Μέσα απ' όλο το βιβλίο αναδεικνύεται ότι η ανθρώπινη κοινωνία εξελίσσεται και με καταπληκτικό τρόπο περιγράφεται το βασικό χαρακτηριστικό που έκανε τον άνθρωπο να επιβιώσει και να κυριαρχήσει σε ένα απόλυτα εχθρικό περιβάλλον, δηλαδή το γεγονός ότι ο άνθρωπος δούλευε. Μια διαδικασία κατά την οποία ο άνθρωπος επιδρούσε πάντα στη φύση με την εργασία του και ταυτόχρονα εξελισσόταν ο ίδιος απ' αυτή τη διαδικασία.

  • Την Τετάρτη 25 Γενάρη, στις 7 μ.μ., θα γίνει συναυλία με τίτλο: «Η μουσική διάσταση του Μπρεχτ Ι».

Θα ακουστούν τραγούδια των Κουρτ Βάιλ, Χανς Αϊσλερ, Θάνου Μικρούτσικου, Μάνου Χατζιδάκι, με θέμα την επανάσταση, το φασισμό, τον πόλεμο.

  • Την Κυριακή 29 Γενάρη, στις 7 μ.μ., θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν» και θα ακολουθήσει συζήτηση γύρω από το έργο του Μπρεχτ.

Τα Πρακτικά του Συνεδρίου συγκροτούνται σε τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη ενότητα αφορά στο πρώιμο έργο του Μπρεχτ, στα χρόνια από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, την κατάπνιξη του επαναστατικού προλεταριακού κινήματος στη Γερμανία με τη συμβολή της σοσιαλδημοκρατίας, μέχρι την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Τότε, που ενώ άλλοι δείλιαζαν και οπισθοδρομούσαν, ο Μπρεχτ δεν ταλαντευόταν στα δύσκολα, τραβούσε μπροστά. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις φιλοσοφικές, αισθητικές, διαπαιδαγωγικές αντιλήψεις του Μπρεχτ, βάσει όχι μόνο του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού, αλλά και της θεωρίας της επανάστασης, όπως την επεξεργάστηκε ο Λένιν, καθώς το έργο του δεν μας δείχνει απλά τη δυσάρεστη καπιταλιστική πραγματικότητα, αλλά αναπτύσσει και την ικανότητά μας για την αλλαγή της. Η τρίτη ενότητα αναδεικνύει τα άλλα είδη της τέχνης του Μπρεχτ (ποίηση, εφηβική και παιδική λογοτεχνία, διδακτικά έργα, θεατρικές διασκευές, θεωρητικά - μεθοδολογικά έργα).




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org