Τετάρτη 2 Νοέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

  • Αγωνιστικά ραντεβού φοιτητών και σπουδαστών στις 3 Νοέμβρη σε πολλές πόλεις.
  • Μαθητικές κινητοποιήσεις στις 7 Νοέμβρη.
  • Ανταπόκριση από το διήμερο εκδηλώσεων της Οργάνωσης Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ για τη μάχη της Νάουσας.
  • Αρθρο με αφορμή τα νέα προγράμματα σπουδών στα Θρησκευτικά.
  • Συνέντευξη με τον δήμαρχο Πετρούπολης, Βαγγέλη Σίμο, και τον Γραμματέα του ΕΣΥΝ, Παναγιώτη Κατηφέ, για την καμπάνια ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά από τον Δήμο Πετρούπολης.
ΜΑΘΗΤΕΣ
Κινητοποιήσεις στις 7 Νοέμβρη

«Είμαστε αποφασισμένοι να διεκδικήσουμε το σχολείο και τη ζωή που μας αξίζει. Δεν κάνουμε βήμα πίσω απ' όσα μας αξίζουν και μας στερούν!», δηλώνουν οι μαθητές μπροστά στις κινητοποιήσεις που οργανώνουν για τις 7 Νοέμβρη. Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αττικής καλεί για εκείνη τη μέρα σε καταλήψεις και πορείες, με συγκέντρωση στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

«Η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει από 'κει που το άφησαν οι προηγούμενες και μαζί με τους συνεργάτες τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση και αλλού. Εβαλαν και την Παιδεία στο μνημόνιο», σημειώνει μεταξύ άλλων η Συντονιστική Επιτροπή, καλώντας σε οργάνωση του αγώνα ενάντια στην κατάσταση που βιώνουν στα σχολεία και στο «ακόμα χειρότερο σχολείο» που ετοιμάζεται.

Η Συντονιστική Επιτροπή απευθύνεται σε εκλεγμένους σε μαθητικά συμβούλια, σε όσους μαθητές θέλουν να αγωνιστούν, καλώντας τους σε σύσκεψη το Σάββατο 5 Νοέμβρη, στις 5.30 το απόγευμα, στην Γκράβα, προκειμένου να συζητήσουν για τα προβλήματα, να συντονίσουν τον αγώνα, να ανταλλάξουν πείρα από πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν στα σχολεία, να φτιαχτεί και φέτος η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ
Αύριο διαδηλώνουν σε όλη τη χώρα

Με αίτημα αιχμής αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές υψηλού επιπέδου, πάνω από 80 φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι διαδηλώνουν αύριο σε 18 πόλεις της χώρας. Τα αγωνιστικά ραντεβού των συλλόγων είναι τα εξής:

  • Αθήνα, στις 2 μ.μ., στα Προπύλαια
  • Θεσσαλονίκη, στις 12.30 μ.μ., στο Αγαλμα Βενιζέλου
  • Πάτρα, στις 6.30 μ.μ., στην πλατεία Γεωργίου
  • Ηράκλειο (παγκρήτιο συλλαλητήριο), στη 1 το μεσημέρι, στην πλατεία Λιονταριών
  • Γιάννενα, στις 6.30 μ.μ., στο Δημαρχείο
  • Κέρκυρα, στις 2 μ.μ., στο Ψυχιατρείο
  • Τρίπολη, στις 11 π.μ., στην Πρυτανεία
  • Ναύπλιο, στις 12 το μεσημέρι, στο κεντρικό κτίριο της σχολής
  • Καλαμάτα, στις 6.30 μ.μ., στην πλατεία 23ης Μαρτίου
  • Ξάνθη, στις 6.30 μ.μ., στο Πολυτεχνείο (ΠΡΟΚΑΤ)
  • Κομοτηνή, στη 1.30 μ.μ., στην Παλιά Νομική
  • Κοζάνη, στις 7.30 μ.μ., στο Ρολόι
  • Ρόδος, στις 12 το μεσημέρι, στην είσοδο του Πανεπιστημίου
  • Μυτιλήνη, στις 12 το μεσημέρι, στο Πανεπιστήμιο
  • Φλώρινα, στις 12 το μεσημέρι, στη Λέσχη του Πανεπιστημίου
  • Λαμία, στις 11 π.μ., στην πλατεία Πάρκου
  • Χαλκίδα, στις 12 το μεσημέρι, στο ΤΕΙ
  • Λάρισα (σήμερα, Τετάρτη, στο πλαίσιο του πανθεσσαλικού συλλαλητηρίου), στις 7 μ.μ., στην κεντρική πλατεία
Πολύμορφες δράσεις στο φόντο του αυριανού συλλαλητηρίου

Μπροστά στο αυριανό συλλαλητήριο, την οργάνωση και τις διεκδικήσεις του, σύλλογοι σε όλη τη χώρα παίρνουν πρωτοβουλίες και προχωρούν σε πολύμορφες δράσεις για τα φλέγοντα προβλήματα (στέγαση, σίτιση, μεταγραφές κ.ά.) που αντιμετωπίζουν καθημερινά.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Συλλόγου Νηπιαγωγών του ΕΚΠΑ, ο οποίος από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των μεταγραφών (στον «αέρα» είναι περίπου 6.500 άτομα πανελλαδικά) άνοιξε το θέμα, καθώς μόνο φέτος στο συγκεκριμένο Τμήμα οι αιτήσεις ήταν δεκάδες, πολύ περισσότερες από πέρυσι και μόνο 19 επιλέχθηκαν, παρόλο που η συντριπτική πλειοψηφία ανταποκρίνονταν στη μοριοδότηση. Ο Σύλλογος ενημέρωσε άμεσα τους πρωτοετείς, συναντήθηκε μαζί τους, τους μετέφερε την πείρα και τα θετικά αποτελέσματα του συλλογικού αγώνα του προηγούμενου διαστήματος και στο ζήτημα των μεταγραφών, είναι ήδη στα σκαριά η ίδρυση Επιτροπής Αγώνα Μετεγγραφέντων και το πρώτο αγωνιστικό ραντεβού έχει κλειστεί για αύριο το μεσημέρι στα Προπύλαια, ενώ συνέχεια θα δοθεί με κινητοποιήσεις στις πρυτανείες και τους προέδρους τμημάτων.

Ακόμα, φοιτητικοί - σπουδαστικοί σύλλογοι της Κρήτης έχουν κάνει αξιόλογες δράσεις, με επίκεντρο τη στέγαση, καθώς και στην Κρήτη εκατοντάδες φοιτητές μένουν εκτός εστιών, ακόμη κι αν πληρούν τα κριτήρια φτώχειας του υπουργείου. Στο Πολυτεχνείο Κρήτης φοιτούν περισσότεροι από 4.500 προπτυχιακοί και σχεδόν 1.000 μεταπτυχιακοί φοιτητές και μόλις το 1,2% των φοιτητών έχει πρόσβαση στην Εστία, με αποτέλεσμα περίπου 180 φοιτητές να είναι εκτός εστιών, ενώ έχουν κάνει αίτηση. Ο Σύλλογος Εστιών Πολυτεχνείου Κρήτης έκανε τις προηγούμενες μέρες παρέμβαση, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Μέριμνας του Πολυτεχνείου.

Το Ρέθυμνο μετράει πάνω από 8.000 ενεργούς φοιτητές ενώ οι εστίες που υπάρχουν καλύπτουν μόλις 250 (3%). Μόνο φέτος από το πρώτο έτος έμειναν εκτός εστίας 100 (!) φοιτητές. Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Φιλοσοφικής, Ψυχολογίας, Δασκάλων, Νηπιαγωγών, Κοινωνιολογίας κινητοποιήθηκαν και συναντήθηκαν με τον αντιπρύτανη, υπεύθυνο για τη Μέριμνα. Σε άλλη δράση τους καταγγέλλουν τις ελλείψεις σε καθηγητές που προκαλούν πρόβλημα αφού προσφέρονται ελάχιστα σεμινάρια για μεγάλο αριθμό φοιτητών, ενώ ταυτόχρονα είναι υποχρεωτικά από το 2ο έτος για την απόκτηση του πτυχίου, με αποτέλεσμα να μένουν εκατοντάδες φοιτητές εκτός των μαθημάτων αυτών και να ρισκάρουν εξάμηνο το εξάμηνο το αν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Ο Σύλλογος του Τμήματος Μηχανικής Μουσικής Τεχνολογίας του ΤΕΙ Ρεθύμνου κατήγγειλε σε συνέντευξή του ότι η μόνη τους σχέση με το αντικείμενο, εξαιτίας της υποχρηματοδότησης, κινδυνεύει να καταλήξει να είναι οι... μουσικές καρέκλες, ενώ έχουν ξεφυτρώσει λίστες της ντροπής για την εγγραφή στα εργαστήρια. Μόνο πέρυσι η χρηματοδότηση του ΤΕΙ Κρήτης μειώθηκε κατά 23% (!), με αποτέλεσμα 120 σπουδαστές από τους πάνω από 300 να εξασφαλίσουν κάρτα σίτισης και στέγαση μόλις 6, ενώ η διαδικασία για τη στέγαση καθυστερεί τόσο που για 2 μήνες οι σπουδαστές φιλοξενούνται εκ περιτροπής σε φιλικά σπίτια ή αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους.

Οξυμένο είναι και το πρόβλημα της μεταφοράς, αφού για την καθημερινή μετακίνησή τους ξοδεύουν περίπου 45 ευρώ το μήνα σε εισιτήρια, ενώ η μηνιαία κάρτα μετακίνησης είναι 35 και 40 ευρώ. Αποκορύφωμα αυτής της κατάστασης είναι το ζήτημα που έθεσαν οι Σύλλογοι των Δασκάλων και Νηπιαγωγών που κάνουν πρακτική σε σχολεία απομακρυσμένα από την πόλη και αναγκάζονται να πληρώνουν ταξί και ΚΤΕΛ για να μπορέσουν να βρίσκονται στην πρακτική. Οι σύλλογοι πραγματοποίησαν κινητοποιήσεις για το θέμα, σε Πρυτανεία και Περιφέρεια Κρήτης.

Οι πάνω από 80 Σύλλογοι που διαδηλώνουν

Αποφάσεις συμμετοχής για τα αυριανά συλλαλητήρια έχουν πάρει οι εξής φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι: Φυσικού ΕΚΠΑ, Πληροφορικής ΕΚΠΑ, Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ, Φιλοσοφικής ΕΚΠΑ, Ιστορικού - Αρχαιολογικού ΕΚΠΑ, Δασκάλων (ΠΤΔΕ) ΕΚΠΑ, Νηπιαγωγών (ΤΕΑΠΗ) ΕΚΠΑ, Τουρκικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Οικονομικού ΕΚΠΑ, Πολιτικού ΕΚΠΑ, Η/Μ ΕΚΠΑ, Οδοντιατρικής ΕΚΠΑ, Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας, Πληροφορικής Χαροκοπείου, Συνελεύσεις Τμημάτων: Ψυχολογίας Παντείου, Γεωγραφίας ΧΑΣΟ, Νέας Φοιτητικής Εστίας ΕΜΠ, Φοιτητικής Εστίας Αθηνών, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πειραιά, ΣΔΟ ΤΕΙ Πειραιά, ΣΓΤΚΣ ΤΕΙ Αθήνας, ΣΤΕΤΡΟΔ ΤΕΙ Αθήνας, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Αθήνας, Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας, ΑΣΠΑΙΤΕ Αθήνας, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Πάτρας, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Πληροφορικής Πάτρας, Πολιτικών Μηχανικών Πάτρας, Χημικών Μηχανικών Πάτρας, Μαθηματικού Πάτρας, Γεωλογικού Πάτρας, Φυσικού Πάτρας, Νηπιαγωγών Πάτρας, Ιατρικής Πάτρας, Φαρμακευτικής Πάτρας, Οικονομικού Πάτρας, Διοίκησης Επιχειρήσεων Πάτρας, Οικότροφων Φοιτητών Εστίας Πάτρας, ΔΠΦΠ Πάτρας, ΔΠΠΝΤ Πάτρας, ΣΤΕΦ Πάτρας, ΣΕΥΠ Πάτρας, ΤΕΙ Πύργου, ΤΕΙ Ναυπάκτου, Ιστορικού - Αρχαιολογικού Ιωαννίνων, Μεταπτυχιακών Φυσικού Ιωαννίνων, Μεταπτυχιακών ΠΤΔΕ Ιωαννίνων, Χημικού Ιωαννίνων, Νηπιαγωγών Ιωαννίνων, Φυσικού Ιωαννίνων, Τεχνών Ηχου και Εικόνας Κέρκυρας, Φυσικού Ηρακλείου, Ιατρικής Ηρακλείου, CSD Ηρακλείου, Χημικού Ηρακλείου, Βιολογικού Ηρακλείου, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Ηρακλείου, ΣΤΕΓ ΤΕΙ Ηρακλείου, ΤΕΙ Ρεθύμνου, Φιλοσοφικής Ρεθύμνου, Ψυχολογίας Ρεθύμνου, Κοινωνιολογίας Ρεθύμνου, Δασκάλων Ρεθύμνου, Νηπιαγωγών Ρεθύμνου, ΤΕΙ Χανίων, Σύλλογος Εστιών Πολυτεχνείου Κρήτης, Σύλλογος Φοιτητών Εστιών Ξάνθης, Σύλλογος Φοιτητών Κοινωνικής Διοίκησης Κομοτηνής, Σύλλογος Φοιτητών ΠΤΔΕ Ρόδου, Επιτροπές Αγώνα Μυτιλήνης, Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος Θεσσαλίας, Μηχανολόγων Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Θεσσαλίας, Γεωλογικού ΑΠΘ, Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ, Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ, Νομικής ΑΠΘ, Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής ΑΠΘ, Γερμανικής Φιλολογίας ΑΠΘ, Καλών Τεχνών Φλώρινας, ΤΕΙ Λαμίας, Οικοτρόφων Σπουδαστών Χαλκίδας, ΣΔΟ Καλαμάτας, ΣΤΕΓ Καλαμάτας, Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Τρίπολης.

ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
Μια αντιπαράθεση άνευ ουσίας και οι βαθύτερες προεκτάσεις

Η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα Θρησκευτικά (ΠΣΘ) έχει προκαλέσει μια ηχηρή και ίσως ανούσια αντιπαράθεση ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και την Εκκλησία της Ελλάδος. Ο ισχυρισμός μας αυτός προβάλλεται εξαρχής, διότι από το 2011 μέχρι το 2014, περίοδος που ολοκληρώθηκε η πιλοτική εφαρμογή των ΠΣΘ, υπήρχε στενή συνεργασία ανάμεσα στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με διάφορους φορείς (πανεπιστημιακούς Θεολογικών Σχολών, Σχολικούς Συμβούλους Θεολόγων κ.ά.), αλλά και με τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο (19-4-16) και τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο (2-3-2016).

Τα ερωτήματα που τίθενται είναι εύλογα: Για ποιο λόγο υπήρξε αυτή η δήθεν έντονη σύγκρουση ανάμεσα στην Εκκλησία και στο Κράτος; Δεν είναι μεγάλες και σοβαρές οι ευθύνες όσων άνοιξαν με ανεύθυνο τρόπο το θέμα αυτό; Δεν αποτελεί επικίνδυνη διολίσθηση η προσπάθεια διαίρεσης του λαού μας με βάση τις ιδεολογικές, πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις του καθενός; Δεν μας προβληματίζει το γεγονός ότι η συζήτηση τελικά κατέληξε στη «χρήση» επιχειρημάτων χοντροκομμένου και παλαιομοδίτικου αντικομμουνισμού, παρέα με όλα τα στοιχεία του εκλεπτισμένου και μη αντιμαρξισμού και αντικομμουνισμού των ίδιων των εγχειριδίων αλλά και των νέων ΠΣΘ; `Η μήπως, τελικά, όλη αυτή η αντιπαράθεση αποσκοπεί στο να καλυφθεί πίσω από ένα αριστερό προοδευτικό προσωπείο ο χαρακτήρας της αντιλαϊκής πολιτικής που εφαρμόζεται; Κατ' αυτόν τον τρόπο, όμως, δεν γίνεται άραγε ορατός ο κίνδυνος να διαμορφωθούν ακόμα πιο έντονα συντηρητικά αντανακλαστικά, με εθνικιστικό περιεχόμενο και θρησκευτικό μανδύα, που θα ενσωματώσουν ό,τι αντιδραστικότερο υπάρχει και θα επιχειρήσουν να αιχμαλωτίσουν, στο μέτρο που αυτό μπορεί να γίνει, κάθε στιγμή ανάτασης του ελληνικού λαού; Κατά τη γνώμη μας, αν κάτι προβάλλει υπερώριμο σήμερα, είναι ο πλήρης διαχωρισμός Κράτους - Εκκλησίας και ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την Εκπαίδευση, μεταξύ των οποίων και η αντικατάσταση του μαθήματος των Θρησκευτικών με τη γνώση της ιστορίας του θρησκευτικού φαινομένου, τις αιτίες ανάπτυξής του κ.λπ.

Ούτε καν θρησκειολογία

Πιο συγκεκριμένα κι αναλυτικά:

Εχει αναπτυχθεί μεταξύ των δύο πλευρών μια αρκετά μεγάλη αρθρογραφία με «πολεμικά» χαρακτηριστικά, που εστιάζει, στο μεγαλύτερο μέρος, την προσοχή της σε δυο βασικούς άξονες: Αρχικά, στην κατηγορία που απευθύνει η Εκκλησία και όσοι αρθρογράφοι συμφωνούν μαζί της, ότι η κυβέρνηση επιχειρεί την εκκοσμίκευση της Εκπαίδευσης απέναντι στο θρησκευτικό φαινόμενο και την υποβάθμιση της Ορθόδοξης Χριστιανικής παράδοσης. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση ανταπαντά ότι είναι ευθύνη της πολιτείας να καθορίζει το χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών κι αυτό που επιχειρείται είναι να μην έχει ομολογιακό ή «κατηχητικό» χαρακτήρα, αλλά γνώσης των θρησκειών με ιδιαίτερη έμφαση στον Ορθόδοξο πολιτισμό. Ταυτόχρονα, υποστηρίζει ότι το σχολείο πρέπει να προετοιμάζει όχι πιστούς, αλλά πολίτες και ότι η παιδαγωγική προσέγγιση του μαθήματος σχεδιάστηκε με βάση σύγχρονες θρησκειο-παιδαγωγικές μεθόδους. Ξεκαθαρίζει ότι από φέτος θα εφαρμοστεί το νέο ΠΣΘ με τα ισχύοντα βιβλία, ενώ του χρόνου θα κυκλοφορήσουν νέα.

Ομως, ο ασφαλέστερος τρόπος για να τοποθετηθούμε υπεύθυνα απέναντι στο νέο μάθημα των Θρησκευτικών και χωρίς να υποτιμήσουμε άλλες πλευρές παιδαγωγικής υφής που είναι κι αυτές σημαντικές να αναλυθούν (διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος, θρησκευτικός γραμματισμός, μη γραμμική διάταξη της ύλης, διαθεματικές διασυνδέσεις, «ιδεοθύελλες» κ.λπ.), δεν είναι άλλος από το να στραφούμε στο ίδιο το περιεχόμενο των ΠΣΘ. Θα εστιάσουμε, λοιπόν, την κριτική μας προσέγγιση πάνω σε δύο κεφαλαιώδους σημασίας θέματα:

  • Με το νέο ΠΣΘ οι μαθητές σχηματίζουν ολοκληρωμένη εικόνα για το θρησκευτικό φαινόμενο και γνωρίζουν τις κυριότερες θρησκείες, πέρα από το Χριστιανισμό και ιδιαίτερα την ορθόδοξη έκφρασή του;

Στο Δημοτικό επιχειρείται πράγματι μια φιλότιμη προσπάθεια για σταδιακή χαρτογράφηση και αναγνώριση των βασικών εξωτερικών χαρακτηριστικών των διάφορων θρησκειών. Για παράδειγμα, παρέχονται στις πρώτες ενότητες κι ανά τάξη αφηγηματικά στοιχεία γύρω από τα πρόσωπα, τα έθιμα, τα σύμβολα, τις παραδόσεις, την ιστορία, τα μνημεία, την κοινωνική και πολιτιστική ζωή των θρησκευτικών παραδόσεων και, όπως σημειώνεται στον οδηγό σπουδών, η πορεία αυτή έχει ως αφετηρία την Ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση του τόπου μας. Κατόπιν, το ΠΣΘ προσανατολίζεται στο θρησκευτικό ορίζοντα των εγγύτερων μονοθεϊστικών θρησκειών και στις ανατολικές θρησκείες. Στο Γυμνάσιο, αντίστοιχα, το νέο ΠΣΘ επικεντρώνεται στο γενικό του πλαίσιο στη Θρησκεία και την Ιστορία ως εκφράσεις πολιτισμού, κυρίως μέσα από θεμελιώδεις άξονες, όπως Θεός, κόσμος, άνθρωπος, ηθική, κοινωνία, πολιτισμός, σύγχρονη ζωή.

Οι μαθητές δεν έρχονται σε επαφή με την ουσία του θρησκευτικού φαινομένου. Δεν τους παρέχεται καμιά στοιχειώδης γνώση για τις κοινωνικές ρίζες της θρησκείας, η οποία γεννήθηκε στα πρωταρχικά στάδια της ανθρώπινης ιστορίας, ως προϊόν της πρακτικής και πνευματικής ανεπάρκειας του ανθρώπου να κατακτήσει τον κόσμο, περίπου την εποχή της Ανώτερης Παλαιολιθικής Εποχής (40 - 50 χιλιάδες χρόνια σε μια σχετικά υψηλή βαθμίδα ανάπτυξης της πρωτόγονης κοινωνίας). Δεν μπορούν να κατανοήσουν πώς έγινε το πέρασμα από τη μαγεία, τη λατρεία των πνευμάτων και τον τοτεμισμό στις παγκόσμιες μονοθεϊστικές θρησκείες, όπως είναι πρώτα ο Ιουδαϊσμός και στη συνέχεια ο Χριστιανισμός και ο Ισλαμισμός. Δεν είναι σε θέση να απαντήσουν στο ερώτημα, τι είναι αυτό που διαφοροποιεί αλλά και τι ενοποιεί τις θρησκείες αναμεταξύ τους και η απλή γνώση στοιχείων από τις άλλες θρησκείες από μόνη της δεν μπορεί να καλλιεργήσει το σεβασμό σε αυτές.

  • Στο νέο ΠΣΘ οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν όλο εκείνο το απαραίτητο υλικό για να συγκροτήσουν μια υπεύθυνη κοσμοθεωρία για την προέλευση του κόσμου και να κατανοήσουν το βαθύτερο νόημα της ανθρώπινης κοινωνικής δράσης - πράξης;

Στα περιεχόμενα του νέου ΠΣΘ μπορεί να αναζητήσει ο εκπαιδευτικός και να προσφέρει στους μαθητές ένα πλήθος πληροφοριών και γνώσεων «ατάκτως ειρημένων». Εστιάζουμε την προσοχή μας σε δυο κομβικά θέματα, που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Στο βιβλίο της Γ' Λυκείου, σε οπτικοακουστικό υλικό προβάλλεται η θέση σχετικά με την αδυναμία εξερεύνησης του σύμπαντος από τον άνθρωπο με βάση τα πορίσματα της Επιστήμης, κυρίως της σύγχρονης Φυσικής και της Κοσμολογίας. Το γνωστό σε εμάς σύμπαν που η επιστήμη μπορεί στοιχειωδώς να εξερευνήσει, ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 4%. Το 23% αποτελεί σκοτεινή ύλη και το υπόλοιπο 73% είναι σκοτεινή ενέργεια. Η θέση αυτή γίνεται όμως ισχυρισμός, λέγοντας ότι ο Θεός βρίσκεται σε αυτό το ανεξερεύνητο και ανθρωπίνως αδύνατο να εξερευνηθεί 96%. Με λίγα λόγια, μέσω του αγνωστικισμού οδεύουμε προς τη λογική «επέλεξε τον ιδεαλισμό σου»...

Το δεύτερο σημείο αφορά κείμενα της Β' Λυκείου σχετικά με την αθεΐα, όπου μέσω αυτής της προσέγγισης επιχειρείται μια αντιμαρξιστική κριτική. Απέναντι στη θέση του Κ. Μαρξ στην «Κριτική της Εγελιανής Φιλοσοφίας του Κράτους και του Δικαίου», «η βάση της αντιθρησκευτικής κριτικής είναι: ο άνθρωπος κάνει τη θρησκεία, όχι η θρησκεία τον άνθρωπο», παρατίθεται σε δυσανάλογα υπερμέγεθες τμήμα η κριτική που συνοπτικά υποστηρίζει ότι η θέση αυτή (του Μαρξ) μπορεί να θεωρηθεί σωστή, αν με τον όρο «θρησκεία» εννοούμε μόνο τις διδασκαλίες, τα δόγματα, λατρευτικούς τύπους κ.ά. και ότι δεν μπορεί να υπάρξει λογική που να αποκλείει την ύπαρξη του Θεού, επειδή οι άνθρωποι, ανάλογα με τις συνθήκες που ζουν, δημιουργούν κάθε φορά και αντίστοιχες αντιλήψεις και παραστάσεις για το Θεό. Στην Α' Λυκείου, επίσης, μπορεί να συναντήσει κανείς έναν ανάλογο ισχυρισμό, ότι «η μαρξιστική θεωρία απαντά μόνο στο πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος, δεν απαντά όμως στο ποιος τον δημιούργησε». Αλλά και στη Γ' Γυμνασίου, μήπως δεν είναι εμφανής μια προσπάθεια συκοφάντησης του κομμουνισμού, αφού «η επικράτηση ολοκληρωτικών καθεστώτων σοβιετικού τύπου στα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης οδήγησε σε παρόμοιες μορφές διώξεων αυτές που υπέστη η Εκκλησία στην ΕΣΣΔ και τις άλλες ομόδοξες τοπικές Εκκλησίες»;

Για τις δυνατότητες της επιστήμης και του ανθρώπινου νου, θα παρουσιάσω ευσύνοπτα τη θέση του Κ. Μαρξ ότι «ολόκληρη η επιστήμη θα ήταν περιττή αν η εξωτερική όψη και η ουσία των πραγμάτων συνέπιπταν». Κατά συνέπεια, δεν είναι κάτι το καινούριο για την επιστήμη, τη φιλοσοφία και την επιστημολογία το ότι ο άνθρωπος δε θα μπορέσει να κατακτήσει την απόλυτη αλήθεια. Για την κριτική σχετικά με το «ποιος» και όχι με το «πώς» δημιουργήθηκε ο κόσμος, θα σημειώναμε τα λόγια του Αϊνστάιν: «Η λέξη Θεός για μένα δεν σημαίνει τίποτα περισσότερο από την έκφραση - και το δημιούργημα - της ανθρώπινης αδυναμίας». Τέλος, και για τη σχέση κομμουνισμού - Εκκλησίας, ίσως θα έπρεπε οι μαθητές να είχαν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν ότι ο Λένιν ενώ υπόδειχνε ότι δεν πρέπει να γίνονται παραχωρήσεις στη θρησκεία, καταπολεμούσε ταυτόχρονα κάθε προσπάθεια τυχοδιωκτισμού, «πολιτικού πολέμου με την εκκλησία», θεωρώντας αναγκαία «την υποταγή του αγώνα κατά της θρησκείας στον αγώνα για το σοσιαλισμό».

Συμπερασματικά

Το περιεχόμενο του νέου ΠΣΘ, κι από τη μέχρι τώρα μελέτη μας, δεν αποτελεί καμιά ουσιαστική προσπάθεια για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών ως Θρησκειολογία. Πρόκειται για μια απλή προσαρμογή στις στοχεύσεις της διεθνοποίησης του κεφαλαίου, που απαιτεί από το εκπαιδευτικό σύστημα προγράμματα σπουδών που θα δίνουν έμφαση στις πληροφορίες και όχι στην ουσιαστική μόρφωση, εξ ου και η ενίσχυση της μορφωτικής ημιμάθειας, μέρος της οποίας είναι και ο θρησκευτικός αναλφαβητισμός. Δεν στηρίζεται σε ένα πρόγραμμα σπουδών που στόχο του έχει να βοηθήσει το παιδί να αντιληφθεί πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος που μας περιβάλλει, πώς λειτουργεί στη βάση νομοτελειών, πώς δημιουργήθηκαν οι κοινωνίες, πώς εξελίχθηκαν και στη βάση ποιων αντικειμενικών κανόνων λειτουργούν. Αντίθετα, συνεχίζεται η δημιουργία σύγχυσης και αποπροσανατολισμού. Αλλωστε, ο σεβασμός που επικαλούνται οι κυβερνώντες στην παγκόσμια πολιτιστική κουλτούρα, καλλιεργείται πρωτίστως στην πράξη με την επίδειξη σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα και με την προάσπιση των δικαιωμάτων Ελλήνων και αλλοδαπών στην εργασία, στην Υγεία, την Παιδεία, στον πολιτισμό και στη θρησκεία.


Θωμάς Κασσελούρης
Δάσκαλος, διδάκτωρ Κοινωνιολογίας

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Διήμερο εκδηλώσεων αφιερωμένο στη νικηφόρα μάχη του ΔΣΕ για την κατάληψη της Νάουσας

Από τη μουσικοθεατρική παράσταση για την Ιστορία και τη δράση του ΔΣΕ
Από τη μουσικοθεατρική παράσταση για την Ιστορία και τη δράση του ΔΣΕ
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το διήμερο εκδηλώσεων της Οργάνωσης Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ, στη Νάουσα, που οργανώθηκε στις 29 και 30 Οκτώβρη, με αφορμή τα 70 χρόνια από την ίδρυση του ΔΣΕ και ήταν αφιερωμένο στη νικηφόρα Μάχη για την κατάληψη της Νάουσας (Γενάρης του 1949), μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ΔΣΕ, με πολιτική και στρατιωτική σημασία. Το διήμερο υπό τον τίτλο - προτροπή «Μάθε την αλήθεια πάλεψε γι' αυτήν!» κορυφώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής με μεγάλη συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία της πόλης, όπου μίλησε ο Χρήστος Κυγιάκης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

Εκατοντάδες νέοι, μέλη και φίλοι της ΚΝΕ, βρέθηκαν στην ανταρτομάνα και εργατομάνα Νάουσα, από το πρωί του Σαββάτου. Εγκαταστάθηκαν στο χώρο της πρώην Σχολής Αστυφυλάκων Νάουσας, που διαμορφώθηκε ειδικά για τη φιλοξενία τους. Στο χώρο διαμονής διοργανώθηκαν αθλητικές δραστηριότητες (ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ κ.ά.), αλλά και λαϊκό γλέντι.

Στις ώρες ανάπαυλας, οι νέοι προμηθεύτηκαν και ξεφύλλισαν την έντυπη έκδοση της ΟΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ για τη μάχη της Νάουσας. Μια έκδοση μέσα από την οποία είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα γεγονότα της Μάχης, να μάθουν ποιος ήταν ο χαρακτήρας του ΔΣΕ, ποιος ο τρόπος λειτουργίας του, ο ρόλος της νεολαίας, των γυναικών, του λαού της Νάουσας στη μάχη. Η έκδοση είναι εμπλουτισμένη με αρχειακό υλικό της ΚΕ του ΚΚΕ για τη μάχη της Νάουσας που πρώτη φορά δίνεται στη δημοσιότητα, ενώ περιλαμβάνονται και τα ονόματα (όσα είναι γνωστά έως τώρα) των μαχητών του ΔΣΕ που σκοτώθηκαν στη μάχη.

Για το εργατικό κίνημα τότε και σήμερα

Το νεκροταφείο στη Νάουσα, όπου βρίσκεται το μνημείο πεσόντων μαχητών του ΔΣΕ
Το νεκροταφείο στη Νάουσα, όπου βρίσκεται το μνημείο πεσόντων μαχητών του ΔΣΕ
Νωρίς το απόγευμα, του Σαββάτου, πραγματοποιήθηκε οργανωμένη ξενάγηση στο πρώην εργοστάσιο «ΤΡΙΚΟΛΑΝ» του Λαναρά, το τελευταίο σημείο της πόλης που κατέλαβε ο ΔΣΕ. Εκεί έξω από την πύλη, ο Γρηγόρης Τούπος, μέλος της Τομεακής Επιτροπής Ημαθίας του ΚΚΕ και πρόεδρος του κλαδικού σωματείου Kλωστοϋφαντουργών «ΚΛΩΘΩ», αναφέρθηκε στην ιστορία αγώνων του λαού της πόλης, που συνεχίζεται να γράφεται μέχρι και σήμερα. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο συνδικαλιστικό κίνημα που αναπτύχθηκε στην περιοχή καθοδηγούμενο από την τοπική Οργάνωση του ΚΚΕ. Οπως είπε, «οι γερές βάσεις που έχτισε το Κόμμα μας στα εργοστάσια και στις γειτονιές της Νάουσας απέδωσαν πάνω από 1.000 μαχητές στον ΕΛΑΣ την περίοδο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ ενάντια στην τριπλή κατοχή. Αυτή η παρακαταθήκη αποτέλεσε βασικό στήριγμα για τις επιτυχίες που είχε ο ΔΣΕ στη συνέχεια στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή της Νάουσας».

Αναφέρθηκε όμως και στις εξελίξεις στον όμιλο Λαναρά την τελευταία 15ετία, στην ανάπτυξη των αγώνων με την παρέμβαση του ταξικού κινήματος, στην πτώχευση και τους χιλιάδες απλήρωτους και απολυμένους εργάτες, αλλά και στις τελευταίες εξελίξεις, όπου το «επιχειρησιακό σχέδιο» της εργοδοσίας ντύθηκε με την προβιά της «κοινωνικής», «αλληλέγγυας», «συνεργατικής» οικονομίας και εκβιάζονται οι άνεργοι κλωστοϋφαντουργοί να το αποδεχθούν. Μπροστά τους τώρα βρίσκεται το δίλημμα: «'Η ξεχνάς δεδουλευμένα και αποζημιώσεις, τα κεφαλαιοποιείς, πληρώνεις ουσιαστικά για ένα αβέβαιο μεροκάματο, ή αλλιώς σαπίζεις στην ανεργία». Οπως είπε ο Γ. Τούπος, «σ' αυτήν την κατεύθυνση κυβέρνηση, πρώην πρόεδρος της ΕΝΚΛΩ, μαζί με κυβερνητικούς εργοδοτικούς συνδικαλιστές, προσπαθούν να σκορπίσουν νέες αυταπάτες, προσαρμόζοντας το παραμύθι ανάλογα με τις εξελίξεις». Κόντρα σε αυτήν την προοπτική, το ΚΚΕ και οι ταξικές δυνάμεις του συνδικαλιστικού κινήματος καλούν τους εργάτες να παλέψουν απαιτώντας να πληρώσουν ο Λαναράς και οι τράπεζες από τα κέρδη που αποκόμισαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Να συνεχίσουν να παλεύουν για να λειτουργήσουν τα εργοστάσια, να μην αποδυναμωθούν οι παραγωγικές δυνατότητες της χώρας.

Τιμώντας τους μαχητές του ΔΣΕ

Από τη συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία της Νάουσας
Από τη συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία της Νάουσας
Στη συνέχεια, στις 7 μ.μ., στο Δημοτικό Θέατρο Νάουσας, πραγματοποιήθηκε μουσικοθεατρική παράσταση που παρουσίασε την ηρωική Ιστορία και δράση του ΔΣΕ και των μαχητών του, μέσα από αφηγήσεις μαρτυριών και την ερμηνεία ανέκδοτων τραγουδιών του ΔΣΕ, από το συγκρότημα της ΚΝΕ. Η αίθουσα κυριολεκτικά σύστηκε όταν οι νεολαίοι τραγούδησαν το τραγούδι «τα οχυρά της Νάουσας».

Την Κυριακή, το πρόγραμμα ξεκίνησε με πρωινό περίπατο και ανάβαση στο ύψωμα του Αη Λιά απ' όπου φαίνεται όλο το πεδίο των μαχών. Το ιστορικό της μάχης παρουσίασε ο Γιώργος Ζοπουνίδης, μέλος της Τοπικής Επιτροπής Ημαθίας του ΚΚΕ.

Στη συνέχεια, οι συγκεντρωμένοι με πορεία κατευθύνθηκαν στα νεκροταφεία, όπου υπάρχει το μνημείο για τους νεκρούς μαχητές του ΔΣΕ. Εκεί, ο Θωμάς Ψαρογιάννης, εκπρόσωπος της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ Νάουσας μαζί με δύο νεολαίους της ΚΝΕ παρουσίασαν αποσπάσματα από τα Δελτία Ειδήσεων του ραδιοσταθμού «Ελεύθερη Ελλάδα», οργάνου της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης, που αναφέρονταν στη μάχη της Νάουσας. Η τελετή έκλεισε με το «Επέσατε θύματα».

Ακολούθησε πορεία στους δρόμους της πόλης. Στο διάβα τους, οι νεολαίοι περπάτησαν και την οδό Ανταρτών. Η πορεία κατέληξε στην κεντρική πλατεία, όπου πραγματοποιήθηκε η κεντρική πολιτική συγκέντρωση και στο πλάι της νεολαίας συμμετείχε μαζικά και ο λαός της περιοχής.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με το προσκλητήριο των μαχητών που έπεσαν στη μάχη της Νάουσας, με το τραγούδι «τα οχυρά της Νάουσας» να ακούγεται από τα μεγάφωνα.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον Θεοδόση Κωνσταντινίδη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ.

Από το βήμα της συγκέντρωσης, ο Χρήστος Κυγιάκης σημείωσε μεταξύ άλλων: «Με τη σημερινή πολιτική μας συγκέντρωση με αυτό το περιεχόμενο, θέλουμε να δώσουμε το εξής μήνυμα:

Μαχητές του ΔΣΕ μπορεί στο τέλος να ηττηθήκατε, ο αγώνας σας όμως δεν πήγε χαμένος. Τρανή απόδειξη οι εκατοντάδες των νεολαίων που σήμερα πλημμυρίζουν την πόλη της Νάουσας, οι χιλιάδες των νεολαίων που παρακολούθησαν μέσα από δεκάδες εκδηλώσεις, συσκέψεις, πολιτιστικά και άλλα αφιερώματα σε όλη την Ελλάδα τον τιτάνιο αγώνα σας, την κορυφαία στιγμή της ταξικής πάλης στη χώρα μας. Διδασκόμαστε από την εποποιία αυτή, εμπνεόμαστε από τα ιδανικά του αγώνα σας, από τις μεγάλες και μικρές στιγμές του, από την άνοδό του και τις καμπές του, και τέλος δηλώνουμε ότι συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση με εσάς, παίρνοντας τη σκυτάλη στο σημερινό πεδίο της ταξικής πάλης, επιδιώκοντας όχι απλά να ανταποκριθούμε, αλλά τούτη τη φορά να φτάσουμε τη σημαία του αγώνα μέχρι τον ήλιο».

Αναφερόμενος στο λαό της Νάουσας, είπε: «Ο λαός της πόλης, που στέναζε κάτω από την μπότα του αστικού κράτους, των Λαναράδων και της χωροφυλακής υποδέχτηκε τους μαχητές σαν ελευθερωτές. Είναι χαρακτηριστικές οι αφηγήσεις των μαχητών που λένε: "Από κάθε σπίτι και χαμόσπιτο της εργατούπολης Νάουσας, από κάθε συνοικία εργάτες, εργάτριες, αγρότες, επαγγελματίες, ξεχύνονται στους δρόμους, ανθρωποθάλασσα επαναστατημένη. Δεν μπορεί παρά κανείς να συγκινηθεί τούτη την ώρα. Στα σπίτια που μπαίνουμε μας αγκαλιάζει ο λαός, μας φιλά. Ετρεχαν οι γυναίκες στους δρόμους και μοίραζαν μήλα, σύκα και τσίπουρο στους μαχητές. Μαθητές του Γυμνασίου και μικρές εργάτριες ενθουσιάζονταν και ζητούσαν όπλα για να πολεμήσουν. Φώναζαν οι Ναουσαίοι: Η Νάουσα είναι με τους αντάρτες. Η Νάουσα είναι δική μας". Αυτός ήταν τότε ο λαός της Νάουσας που κρύβει στα σπλάχνα του τέτοια αγωνιστική παράδοση. Ετσι και αυτές τις μέρες υποδέχτηκε κι εμάς τα μέλη της Κομμουνιστικής Νεολαίας Ελλάδας που ήρθαμε να μάθουμε την Ιστορία αυτού του τόπου και τον ευχαριστούμε γι' αυτό».

Οι νέοι στη μάχη για το σοσιαλισμό

Ο Χ. Κυγιάκης κάλεσε κάθε νέο και νέα να παλέψει ώστε:

«Να κάνει πέρα τη μοιρολατρία, την απογοήτευση, του τίποτα δεν γίνεται. Να μη δεχτεί τη μείωση των απαιτήσεων από τη ζωή του αυτού και της οικογένειάς του.

Να γυρίσει την πλάτη σε παλιούς και νέους σωτήρες όπου έρχονται όλοι με καινούρια ρούχα ντυμένοι, αλλά προσφέροντας όλοι τα ίδια παλιά και μουχλιασμένα υλικά της υποταγής.

Να μην τσιμπήσει στην προπαγάνδα παλιών και νέων κυβερνώντων που τάχα νοιάζονται για το λαό και την ίδια ώρα συναινούν για το σφαγιασμό του με όλο και πιο επώδυνα αντιλαϊκά μέτρα.

Να κάνει πέρα και να απομονώσει τους εγκληματίες φασίστες της Χρυσής Αυγής. Σκούζουν ότι θέλουν την Ελλάδα τους πίσω, αλλά μάλλον θα εννοούν την Ελλάδα των εφοπλιστών και των βιομηχάνων, καθώς όπου σταθούν κι όπου βρεθούν ευαγγελίζονται τις φοροαπαλλαγές στους πλουτοκράτες, όντας οι ίδιοι τα καλύτερα τσιράκια τους.

Να διαδώσει την ιστορική αλήθεια παντού, να κάνει το συγκεκριμένο όπλο στην καθημερινή σημερινή του δράση. Να έχει καθαρό ότι ένας αγώνας στο σήμερα πρέπει να βάζει στο στόχαστρο τον πραγματικό αντίπαλο και την εξουσία του.

Να καταλάβει την οργανωμένη του δύναμη, τη δύναμη της θέλησης των πολλών για τον κοινό σκοπό. Για το οργανωτικό δυνάμωμα του ΚΚΕ και της ΚΝΕ παντού, της οργανωμένης πρωτοπορίας δηλαδή.

Θέλουμε και από αυτήν εδώ τη συγκέντρωση να δώσουμε τροφή για σκέψη σε κάθε νέο και νέα να σκεφθεί τη ζωή του και τις ανάγκες του μέσα από την οργανωμένη δράση στις γραμμές της ΚΝΕ και του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος. Μακριά από τη ναρκωκουλτούρα και τη φυγή σε διεξόδους που μόνο αδιέξοδα καταλήγουν. Στην πάλη για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό, στην κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο».

Η πάλη ενάντια στα ναρκωτικά εντάσσεται στην πάλη για τη βελτίωση της ζωής μας

Συνέντευξη με τον δήμαρχο Πετρούπολης Βαγγέλη Σίμο και τον γραμματέα του ΕΣΥΝ Παναγιώτη Κατηφέ, για την απήχηση και την αποτελεσματικότητα της καμπάνιας του Δήμου ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά

Η συντάκτρια του «Ρ» συζητά με τον Β. Σίμο και τον Π. Κατηφέ
Η συντάκτρια του «Ρ» συζητά με τον Β. Σίμο και τον Π. Κατηφέ
Αναγνωρίζοντας τις διαστάσεις του προβλήματος της τοξικοεξάρτησης, ο Δήμος Πετρούπολης στις αρχές του έτους πήρε μια σημαντική και αξιόλογη πρωτοβουλία, ξεκινώντας «Εκστρατεία κατά των ναρκωτικών για το έτος 2016». Σήμερα, με αφορμή την ολοκλήρωση της καμπάνιας, ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον δήμαρχο Πετρούπολης Βαγγέλη Σίμο και τον γραμματέα του ΕΣΥΝ Παναγιώτη Κατηφέ, για την ανταπόκριση και τα αποτελέσματα του σημαντικού αυτού εγχειρήματος.

Στόχος μας να γίνει ο λαός της Πετρούπολης μέτοχος στον αγώνα ενάντια στα ναρκωτικά

«Από τις βασικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις είναι να πάρουμε μια σειρά μέτρων που θα ανακουφίζουν την εργατική τάξη της Πετρούπολης, τη νεολαία της. Να προσπαθήσουμε να αναδείξουμε ποιες είναι οι αιτίες όλων αυτών των προβλημάτων που ζούμε και ποια είναι η διέξοδος. Δε θα μπορούσαμε να αφήσουμε απ' έξω το ζήτημα των ναρκωτικών, το οποίο σε συνθήκες κρίσης οξύνεται κιόλας. Θεωρήσαμε ότι είναι και υπόθεση δικιά μας να μπούμε στα σχολεία, να ενημερώσουμε παιδιά, γονείς και πλατύτερα τον κόσμο για τις αιτίες που στις σημερινές συνθήκες αυξάνουν τη χρήση των ναρκωτικών ουσιών και δίνουν και περνιέται η αντίληψη του "δεν πειράζει και να κάνεις χρήση". Μια αντίληψη νομιμοποίησης του προβλήματος στο μυαλό και τη συνείδηση», λέει ο Β. Σίμος.

Μιλώντας για τις δράσεις που υλοποιήθηκαν όλο αυτό το διάστημα, επισημαίνει την «πολύ καλή συνεργασία με το ΕΣΥΝ, το ΚΕΘΕΑ και τις κοινότητές του και το τοπικό Κέντρο Πρόληψης "ΦΑΕΘΩΝ", το οποίο βέβαια δραστηριοποιείται εδώ και πολλά χρόνια στους δήμους της Δυτικής Αθήνας και στο δήμο μας. Οι πρωτοβουλίες που πάρθηκαν είχαν ποικιλομορφία, πέρα από σεμινάρια, διαλέξεις, σχολές γονέων, με σκοπό την ενημέρωση και την πρόληψη, αφιερώθηκαν δράσεις του δήμου όπως το "φεστιβάλ μαθητικής δημιουργίας", η "αθλητική άνοιξη", φιλοξενήθηκαν συναυλίες στο Θέατρο Πέτρας, ήρθαν οι κοινότητες όπως η "Παρέμβαση", που έκανε συναυλία και προβολή ταινίας στο θερινό κινηματογράφο. Αυτό που θέλαμε είναι ο ίδιος ο λαός της Πετρούπολης να γίνει μέτοχος. Τα σχολεία έκαναν δράσεις. Χαρακτηριστική αυτή του ΕΠΑΛ Πετρούπολης, που έκανε ταινία μικρού μήκους, δείχνοντας ότι "τα ναρκωτικά είναι ένας δρόμος που δεν πρέπει να ακολουθείς, γιατί είναι δύσκολος και ο γυρισμός", όπως είπαν και οι ίδιοι. Αλλά και εκθέσεις ζωγραφικής που έγιναν από τα ίδια τα σχολεία, είχαν το ίδιο μήνυμα. Συμμετείχαν νηπιαγωγεία και δημοτικά. Υπήρξε ανταπόκριση κι από το Τμήμα Ζωγραφικής του δήμου, όπου συμμετέχουν περίπου 250 άτομα ενήλικες και παιδιά, δημότες Πετρούπολης, κάνοντας θεματική Εκθεση ζωγραφικής».

Μόνο το ΕΣΥΝ απευθύνθηκε σε 400 μαθητές και 600 γονείς

Το ΕΣΥΝ, στο πλαίσιο της πανελλαδικής του καμπάνιας με θέμα «"Σκληρά" και "μαλακά" ναρκωτικά: Μύθοι και αλήθειες», πραγματοποίησε 48 εκδηλώσεις σε όλη την Αττική, οι 13 δράσεις αφορούσαν την Πετρούπολη, όπου οι εκπρόσωποί του είχαν άμεση επαφή με 4 Γυμνάσια, 4 Λύκεια και γονείς από 3 Δημοτικά Σχολεία της περιοχής, ενώ στα υπόλοιπα σχολεία παρενέβη το Κέντρο Πρόληψης «ΦΑΕΘΩΝ», όπου έκανε αντίστοιχες δράσεις. Μιλώντας για την ανταπόκριση εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, ο Π. Κατηφές σημειώνει:

«Μόνο το ΕΣΥΝ, κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, απευθύνθηκε σε 400 μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και 600 γονείς. Ολη αυτή η προσπάθεια αγκαλιάστηκε από τους γονείς και από τους εκπαιδευτικούς, γεγονός που προκύπτει από τη μαζική συμμετοχή που υπήρχε στις εκδηλώσεις. Θέλαμε να αναδείξουμε σε γονείς και μαθητές ότι τα ναρκωτικά είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο και κυρίως να απαντηθούν στους νέους ανθρώπους τα ιδεολογήματα περί "αθώων" ναρκωτικών. Γιατί κυρίως μαθητές τα έχουν πιστέψει.

Αξίζει να πούμε ότι σε αυτή την περίοδο, η διαπάλη για την αποποινικοποίηση της κάνναβης παίρνει τρομερές εκτάσεις. Μπροστά στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, η καμπάνια για την αποποινικοποίηση της κάνναβης στο Οχάιο στοίχισε περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια. Πάνω από 400 ΜΚΟ έχουν ιδρυθεί με σκοπό να λανσάρουν την αποποινικοποίηση της κάνναβης. Οταν σε όλο τον κόσμο υπάρχει αυτή η διαπάλη για την αποποινικοποίηση, δεν θα μπορούσε να αφήνει απ' έξω και τα ελληνικά δεδομένα, με την έννοια ότι σήμερα βρίσκουν σύμμαχους αυτά τα ιδεολογήματα και στην κυβέρνηση. Και η αντίληψη που συναντήσαμε στους μαθητές ακόμη και στο Γυμνάσιο, είναι ότι υπάρχει "καλή - ιατρική" και "κακή" κάνναβη. Εμείς θέλαμε να βάλουμε το διαχωριστικό, ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά ναρκωτικά. Τα ναρκωτικά είναι ένας τρόπος ζωής που σε οδηγεί στην εξάρτηση και στο περιθώριο. Μπορέσαμε να απαντήσουμε με επάρκεια στους μαθητές. Είναι χαρακτηριστικό ότι διανείμαμε ερωτηματολόγιο στους μαθητές και πήραμε τελείως διαφορετικές απαντήσεις: Σε όσα σχολεία το δίναμε πριν τη συζήτηση, πλειοψηφούσε η άποψη ότι τα ναρκωτικά πρέπει να διαχωριστούν. Σε όσα το δίναμε μετά τη συζήτηση, η πλειοψηφία απαντούσε ότι δεν υπάρχουν αθώα ναρκωτικά».

Η πάλη ενάντια στα ναρκωτικά δεν αφορά τους ειδικούς, είναι πάλη για τη ζωή

Ξεκαθαρίζοντας ότι η συγκεκριμένη πολύμορφη πρωτοβουλία του δήμου ουσιαστικά δεν έχει ημερομηνία λήξης, ο δήμαρχος Πετρούπολης εξηγεί ότι «έχει υπογραφεί πρωτόκολλο συνεργασίας με το ΚΕΘΕΑ, για να μπορέσουμε σαν δήμος να ανταπεξέλθουμε ακόμη περισσότερο μέσω των δομών μας και της κοινωνικής μας υπηρεσίας, όχι μόνο στα ιδεολογήματα, αλλά γενικότερα να κάνουμε πιο εύστοχες παρεμβάσεις. Ηδη προετοιμάζουμε και οργανώνουμε ανάλογες δράσεις και για το 2017, σε συνεργασία με το ΕΣΥΝ, το "ΦΑΕΘΩΝ", το ΚΕΘΕΑ, το Σύλλογο Ελλήνων Ολυμπιονικών. Δεν μπορεί να σταματήσει η πάλη απέναντι στα ναρκωτικά. Γιατί η πάλη απέναντι στα ναρκωτικά είναι πάλη για την ίδια τη ζωή».

«Αξίζει να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια και μόνο αν δούμε τα στοιχεία της χρήσης στη χώρα μας, σημειώνει ο Π. Κατηφές, όταν ένας στους 10 μαθητές είναι χρήστης ναρκωτικών, το 8% των μαθητών της χώρας κάνουν χρήση κάνναβης, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται συνεχώς αύξηση των νέων που ζητούν ένταξη σε κάποιο "στεγνό" πρόγραμμα, κυρίως στο ΚΕΘΕΑ, για απεξάρτηση από την κάνναβη. Ενας στους 3 που είναι ενταγμένος σε κάποιο πρόγραμμα είναι γιατί έχει πρώτη ουσία χρήσης την κάνναβη...

Στόχος ως ΕΣΥΝ είναι να ανοίξουμε αντίστοιχες συνεργασίες, ήδη έχει γίνει και με το Δήμο της Πάτρας κι άλλοι δήμοι στους οποίους έχουμε απευθυνθεί και είμαστε στο σχεδιασμό υλοποίησης αντίστοιχων προγραμμάτων. Η πάλη για τα ναρκωτικά δεν είναι για τους ειδικούς, αφορά το σύνολο της ζωής, άρα είναι θετικό που ένας δήμος με αυτή την πολιτική αντίληψη το εντάσσει στο συνολικό πλαίσιο πάλης και δεν το αφήνει στο περιθώριο. Πρόληψη δεν είναι μόνο η ενημέρωση. Πρέπει να διαμορφωθεί ένα κίνημα που θα στοχεύει στο σύνολο της καλυτέρευσης της ζωής. Πρόληψη είναι ο αθλητισμός, η διέξοδος στον πολιτισμό, πρόληψη είναι κανένας μαθητής έξω από το σχολείο, καθώς βλέπουμε ότι σχετίζεται η χρήση με τη σχολική διαρροή, άρα δεν μπορεί η πάλη για τα ναρκωτικά να μένει έξω από το κίνημα γονέων, από τα μαθητικά συμβούλια. Οταν σήμερα π.χ. η ενασχόληση με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό ακριβοπληρώνεται, πώς δίνουμε κίνητρο σε ένα νέο άνθρωπο ώστε να διαμορφώνεται πολύπλευρα ως προσωπικότητα και να μη βρίσκει διέξοδο στα ναρκωτικά;».

Οι «πόρτες» μας στον αθλητισμό και τον πολιτισμό είναι ανοιχτές

Η απάντηση έρχεται από το έργο της δημοτικής αρχής Πετρούπολης. Οπως λέει ο Β. Σίμος, «οι δομές Πολιτισμού και Αθλητισμού του δήμου είναι δωρεάν για τα παιδιά, με ένα συμβολικό τέλος εγγραφής. Για τους ενήλικες, από το 2011 που ξαναναλάβαμε τη διοίκηση του δήμου, μειώσαμε 50% τη μηνιαία συνδρομή, ενώ είναι δωρεάν σε τρίτεκνους, πολύτεκνους, ανέργους, ανθρώπους που είναι ενταγμένοι στο κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις δομές του δήμου Πολιτισμού και Αθλητισμού συμμετέχει 5.000 κόσμος, παιδιά και ενήλικες. Αριθμός πρωτόγνωρος και για δήμους μεγαλύτερους όπως ο Δήμος Αθήνας ή Θεσσαλονίκης. Το γεγονός ότι οι πόρτες είναι ανοιχτές σε ένα παιδί κι έναν ενήλικο να ασχοληθεί με τη ζωγραφική, την κεραμική, το μπάσκετ, το βόλεϊ, το ποδόσφαιρο, αυτό από μόνο του είναι πρόληψη».


Ε. Τζ.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org