Τετάρτη 18 Μάη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πρακτικά ζητήματα για την ψηφοφορία και τα αποτελέσματα

Δικαίωμα ψήφου στις φοιτητικές - σπουδαστικές εκλογές έχουν τα εγγεγραμμένα μέλη των Συλλόγων, που ψηφίζουν με την επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας. Την ευθύνη για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας και την έκδοση των αποτελεσμάτων έχει η Εφορευτική Επιτροπή που ορίζεται σε κάθε Σύλλογο. Για τα αποτελέσματα ισχύει το σύστημα της απλής αναλογικής και τα λευκά ψηφοδέλτια καταμετρούνται στα έγκυρα.

Απόψε, αφού κλείσουν οι κάλπες, στην ιστοσελίδα ekloges-spoudastes.gr θα αναρτώνται τα αποτελέσματα από κάθε Σύλλογο, μόλις τελειώνει η καταμέτρηση. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μπαίνουν στην ιστοσελίδα με τα αποτελέσματα και μέσω συνδέσμου (link) από την ιστοσελίδα του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (www.spoudastes.gr). Πίνακες αποτελεσμάτων θα αναρτώνται και στο portal www.902.gr.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Ούτε μια ψήφος χαμένη για την Πανσπουδαστική ΚΣ στη σημερινή μάχη!

Σήμερα, είναι μέρα μάχης! Μάχης για ζωντανούς, δυνατούς φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους, έτοιμους να αντιπαλέψουν την επίθεση κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου στα δικαιώματα του λαού και της νεολαίας που είναι σε εξέλιξη, να φέρουν στο προσκήνιο τις σύγχρονες ανάγκες των χιλιάδων φοιτητών και σπουδαστών, τα δικαιώματά τους στη ζωή και τη μόρφωση. Ψήφος για τέτοιους συλλόγους είναι μόνο η ψήφος στην Πανσπουδαστική ΚΣ. Γι' αυτό και στις σημερινές φοιτητικές εκλογές δεν πρέπει να χαθεί ούτε μια ψήφος για την Πανσπουδαστική ΚΣ. Κάθε φοιτητής και σπουδαστής που μοχθεί για τις σπουδές και τη ζωή του, πρέπει σήμερα, μπροστά στην κάλπη, να σκεφτεί την επόμενη μέρα. Κυριολεκτικά, αφού από αύριο ξεκινάει στη Βουλή η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου της νέας φοροληστείας του λαού και του «αυτόματου κόφτη» των δικαιωμάτων του. Κι αυτά μόλις δυο βδομάδες μετά την ψήφιση της «λαιμητόμου» του Ασφαλιστικού. Μιλάμε για μέτρα που υποθηκεύουν το παρόν και το μέλλον της νέας γενιάς. Και την ίδια ώρα που η κυβέρνηση αδειάζει τις τσέπες του λαού, δίνει ζεστό χρήμα και κάθε λογής διευκολύνσεις στα μονοπώλια με τον «αναπτυξιακό νόμο». Κάθε φοιτητής και σπουδαστής, που μοχθεί για να τα βγάλει πέρα και βλέπει το εισόδημα της οικογένειάς του διαρκώς να συρρικνώνεται και τα δικαιώματά του στις σπουδές και στη δουλειά να εξανεμίζονται, πρέπει σήμερα να αξιοποιήσει την ψήφο του, όπως κι από την επόμενη μέρα με τον αγώνα του, για να δώσει απάντηση, να κάνει τη δική του φωνή να ακουστεί δυνατά, ενισχύοντας την Πανσπουδαστική ΚΣ. Να στείλει μήνυμα σε κυβέρνηση - ΕΕ - κεφάλαιο ότι η νεολαία δεν είναι του χεριού τους, δεν εγκρίνει το τσάκισμα του Ασφαλιστικού, τη φορολεηλασία του ίδιου και της οικογένειάς του, την επίθεση στο δικαίωμά του στη μόρφωση, στην επιστήμη, στη δουλειά.

Καμιά ψήφος χαμένη!


Καμιά άλλη επιλογή δεν ταιριάζει στα συμφέροντα των νέων από τις λαϊκές οικογένειες.

Οι δυνάμεις των ΔΑΠ και ΠΑΣΠ συναινούν στην αντιλαϊκή επίθεση. Ο,τι κι αν λένε σήμερα «αντιπολιτευτικά», συμφωνούν ότι πρέπει να πληρώσει ο λαός για την ανάκαμψη των κερδών του κεφαλαίου. Τις κυβερνήσεις τους τις ζήσαμε στο πετσί μας τα προηγούμενα χρόνια, ακόμα και οι πρωτοετείς φοιτητές έχουν εμπειρία από αυτές. Αλλά και οι προτάσεις τους για τις σχολές αποκαλύπτουν τη στράτευσή τους στα συμφέροντα του κεφαλαίου: Θέλουν τις επιχειρήσεις μέσα στις σχολές να λύνουν και να δένουν, να καθορίζουν το περιεχόμενο των σπουδών, να υποτάσσουν την έρευνα και τη λειτουργία των ιδρυμάτων στην κερδοφορία τους και, από την άλλη, θέλουν τους φοιτητές πελάτες, με δίδακτρα και δάνεια, προκειμένου να τα βγάλουν πέρα με το κόστος των σπουδών!

Τίποτα δεν έχει να περιμένει ο φοιτητής και από τις δυνάμεις των ΕΑΑΚ και τη ΑΡΕΝ (ΛΑΕ) που, αφού πρώτα ζέσταιναν στα Ιδρύματα το κλίμα στο κίνημα για να ανέβει στην κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού βοήθησαν στην καλλιέργεια αυταπατών για την κυβέρνηση, διαδηλώνοντας υπέρ της «σκληρής διαπραγμάτευσής της» για τα συμφέροντα του κεφαλαίου, τώρα ξανασερβίρουν την ίδια ξαναζεσταμένη σούπα, για κίνημα εντός των τειχών του συστήματος, σαμποτάροντας με κάθε τρόπο την προσπάθεια αγωνιστικής ανασυγκρότησης του φοιτητικού κινήματος.


Κανένας φοιτητής δε στέλνει μήνυμα, μένοντας στη γωνία, απέχοντας. Η απογοήτευση, η μοιρολατρία, η ηττοπάθεια είναι όπλα όσων του στερούν τα δικαιώματα στη μόρφωση και τη ζωή. Κανέναν δεν τιμωρεί με αυτήν τη στάση. Ισα - ίσα που αφήνει χώρο, ελεύθερο πεδίο σε όλους όσοι αποφασίζουν σε βάρος του.

Για ζωντανούς, μαχητικούς συλλόγους

Απέναντι σ' αυτήν την επίθεση που δέχεται ο κάθε φοιτητής και σπουδαστής, έχει ανάγκη από ένα δυνατό και μαχητικό σύλλογο, σε «θέσεις μάχης» από την επόμενη κιόλας μέρα. Γι' αυτό πρέπει σήμερα να εκλέξει μαζικά στα ΔΣ των συλλόγων τους αγωνιστές από τα ψηφοδέλτια της Πανσπουδαστικής ΚΣ, μαχητικούς, πρωτοπόρους. Γιατί απέναντι στην επίθεση κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου χρειάζονται σύλλογοι που θα μπαίνουν μπροστά, οργανώνοντας την πάλη των φοιτητών και σπουδαστών για όλα όσα δικαιούνται στις σπουδές και τη ζωή τους. Χρειάζονται σύλλογοι που θα δίνουν λόγο σε κάθε φοιτητή, θα ενεργοποιούν τις συνελεύσεις και τις επιτροπές ετών, θα οργανώνουν τον αγώνα και την αλληλεγγύη, θα αναπτύσσουν πολιτιστική και αθλητική δραστηριότητα.

Σ' αυτόν το δρόμο μπορεί να ενισχυθεί και η συμπόρευση των φοιτητών μαζί με το λαό, μαζί με τους εργάτες, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες. Να δυναμώσει το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, η συσπείρωση δεκάδων φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων, Επιτροπών Αγώνα, Επιτροπών Ετών, αλλά και φοιτητών και σπουδαστών απ' όλη την Ελλάδα. Που έχουν πλαίσιο πάλης και διεκδίκησης που απαντά στις σύγχρονες ανάγκες για σπουδές και ζωή που αξίζει στη νέα γενιά. Που βάζουν στο στόχαστρο τον πραγματικό αντίπαλο.


Τα περσινά συγκεντρωτικά αποτελέσματα
Τα περσινά συγκεντρωτικά αποτελέσματα

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Φοιτητικές εκλογές: Ψήφος στην Πανσπουδαστική ΚΣ για ζωντανούς και μαχητικούς Συλλόγους.

-- Αρθρο: «Πού το πάει η κυβέρνηση στην Παιδεία;».

-- Πεζοπορία σε αντάρτικα μονοπάτια διοργανώνουν στις 29/5, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, το ΚΣ της ΚΝΕ και το Τμήμα Αθλητισμού και Φυσικής Αγωγής της ΚΕ του ΚΚΕ, αυτήν τη φορά στον Παρνασσό.

Πού το πάει η κυβέρνηση στην Παιδεία;

Εχει συσσωρευτεί ήδη αρκετή πείρα για να βγουν κρίσιμα συμπεράσματα για την κατεύθυνση της κυβερνητικής πολιτικής στην Παιδεία, συνολικά. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση έχει προχωρήσει α) σε μια σειρά νομοθετικές ρυθμίσεις, β) στη δημοσιοποίηση των κατευθύνσεων που δίνονται ως βασικά πορίσματα του διαλόγου για την Παιδεία και γ) κυρίως συνεχίζει και πολλές φορές βαθαίνει και επεκτείνει την αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση.

Φυσικά, για να μην ξεχνιόμαστε, η συνέχιση της αντιλαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής πατάει - ανάμεσα στα άλλα - στο 3ο μνημόνιο που ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - Ποτάμι - ΑΝΕΛ στη Βουλή, τον Αύγουστο του 2015. Σε αυτό λοιπόν ελέγχονται, όχι μόνο τα δημοσιονομικά της Εκπαίδευσης αλλά και βασικές στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου στη βάση των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, οι οποίες δεν αλλάζουν (δεν θα μπορούσαν άλλωστε, γιατί αφορούν το σκληρό πυρήνα της στρατηγικής του κεφαλαίου). Αλλωστε, η διαπραγμάτευση της νέας έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Παιδεία καταλήγει τελικά στα ίδια. Δηλαδή, η «αξιολόγηση» με βάση τα κριτήρια της αγοράς, η αυτονομία των σχολικών μονάδων, που δεν είναι άλλο πράγμα από την αναζήτηση χορηγών και την ανοιχτή πια κατηγοριοποίηση των σχολικών προγραμμάτων. Αυτό είναι το πραγματικό ταξικό περιεχόμενο των «μεταρρυθμίσεων» στην Παιδεία που προβάλλει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και συμφωνούν - παρά τις όποιες επιμέρους διαφοροποιήσεις και «κορώνες» - και τα υπόλοιπα αστικά κόμματα.

Περιορισμός δαπανών... και όποιος αντέξει


Δεν χωρά αμφιβολία ότι το υπουργείο Παιδείας έχει επιδοθεί σε έναν «επικοινωνιακό αγώνα δρόμου» για να πείσει ότι όλα τα σχολεία θα ξεκινήσουν κανονικά και χωρίς ελλείψεις από το Σεπτέμβρη του 2016. Φυσικά, το τι σημαίνει «κανονικά» έχει να κάνει με τις σοβαρές αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί ώστε να μην φαίνονται οι τρύπες, τα τεράστια κενά στα σχολεία. Γιατί μπορεί η προπαγάνδα του υπουργείου να ισχυρίζεται ότι «κανένα σχολείο δεν θα κλείσει», όμως δεν λέει κουβέντα για την κατάσταση των αναγκαίων δομών που βρίσκονται εντός σχολείων. Δεν απαντά, τελικά, στο πώς θα λειτουργούν ουσιαστικά τα σχολεία.

Γιατί τα σχολεία - που σύμφωνα με την κυβέρνηση δεν θα κλείσουν - δεν είναι απρόσωπα κτίρια. Εχουν Τμήματα Ενταξης, που επί της ουσίας κλείνουν και αφορούν τουλάχιστον 20.000 παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εχουν ολοήμερα τμήματα, από τα οποία αποκλείονται χιλιάδες παιδιά που οι γονείς τους είτε είναι άνεργοι είτε δουλεύουν σε καθεστώς «μαύρης» εργασίας. Εχουν εργαστήρια, για τα οποία καταργείται ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός. Θα έπρεπε να έχουν Ενισχυτική Διδασκαλία, η οποία για φέτος λειτούργησε ούτε ένα μήνα... Και φυσικά, μέσα στα σχολεία γίνονται διάφορα μαθήματα, τα οποία πρέπει να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς με την αντίστοιχη επιστημονική ειδίκευση, κάτι που δια στόματος υπουργού Παιδείας δεν πρέπει να θεωρείται και δεδομένο, αφού λέει ότι τα Μαθηματικά και η Φυσική μπορούν να γίνονται από Μηχανολόγους και Ηλεκτρολόγους.

Αρα, η διαβεβαίωση του υπουργείου ότι τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά, επί της ουσίας ισοδυναμεί με την εξασφάλιση ότι θα γίνει αγιασμός και ότι θα υπάρχουν βιβλία... Ομως, εκπαιδευτικοί δεν θα υπάρχουν.

Και η διακήρυξη για 20.000 διορισμούς εκπαιδευτικών, κύριε; Αυτοί τελικά μετατράπηκαν σε χιλιάδες απολύσεις αναπληρωτών, δηλαδή τουλάχιστον τρία εκατομμύρια διδακτικές ώρες χαμένες μέσα στο χρόνο! Τα αδιέξοδα που διαχειρίζεται αντιλαϊκά η κυβέρνηση είναι εκρηκτικά. Ενδεικτικό είναι ότι από τα 350 εκατομμύρια ευρώ του ΕΣΠΑ που προορίζονται για προσλήψεις αναπληρωτών έως το 2020, το υπουργείο Παιδείας χρησιμοποίησε τα 160 μόνο για το σχολικό έτος 2015-2016, χωρίς φυσικά να επιλύει με πληρότητα το πρόβλημα. Επιπρόσθετα, βρίσκεται σε ισχύ η αναλογία 1 διορισμός προς 5 αποχωρήσεις, που φυσικά ούτε καν αυτή εφαρμόζεται... (στα έτη 2014 και 2015 είχαμε 3.000 συνταξιοδοτήσεις δασκάλων και νηπιαγωγών και ούτε ένα μόνιμο διορισμό). Η προσθαφαίρεση ωρών στα Δημοτικά, στο όνομα του «ενιαίου τύπου ολοήμερου», οδηγεί τελικά σε 3.000 εκπαιδευτικούς λιγότερους. Η ρύθμιση για τα νηπιαγωγεία (στο νόμο για την Ερευνα) και η εφαρμογή της κατάργησης διθέσιων νηπιαγωγείων με λιγότερα από 14 νήπια απειλεί περίπου 800 αναπληρωτές νηπιαγωγούς, ανοίγει το δρόμο σε συμπτύξεις νηπιακών τμημάτων.

Στα ΑΕΙ η εικόνα είναι περίπου η ίδια. Μετά το κούρεμα των αποθεματικών των ταμείων των Ιδρυμάτων από το PSI που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, ήρθε και η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που παραχωρούσε ό,τι απέμεινε από τον τακτικό προϋπολογισμό των ΑΕΙ στην Τράπεζα της Ελλάδας. Με απλά λόγια, και στις δύο περιπτώσεις, αυτό που θα έπρεπε να προορίζεται για τη μέριμνα σπουδαστών, την κάλυψη των ελλείψεων σε προσωπικό και υποδομές, την ανάγκη υποτροφιών, δωρεάν συγγραμμάτων κ.λπ. και οι δύο κυβερνήσεις αποφάσισαν να το παραχωρήσουν στους μεγαλοεπιχειρηματίες για να λύσουν ζητήματα ρευστότητάς τους.

Και όλα τα παραπάνω, βέβαια, μέσα στη γενικότερη πολιτική του περαιτέρω περιορισμού των κρατικών δαπανών και για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των δαπανών για τα ΑΕΙ έως και 80% την τελευταία 5ετία, τη μείωση του προσωπικού έως και 25% κ.ά. Οι τεράστιες περικοπές στην Ανώτατη Εκπαίδευση είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των μετεγγραφόμενων φοιτητών, γεγονός που μέσα στη σφοδρή επίθεση που δέχεται η λαϊκή οικογένεια, σηματοδότησε ένα ακόμα μεγάλο χτύπημα. Για πολλούς φοιτητές τέθηκε το ζήτημα «ή παίρνω τη μετεγγραφή ή σταματώ τις σπουδές». Μάλιστα, αντιγράφοντας την πρακτική με τις λίστες που εφάρμοσε η κυβέρνηση για τις μετεγγραφές, σήμερα βγάζει αντίστοιχες λίστες για το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών, που ήδη είναι ασφυκτικά περιορισμένο και δίνεται σε ελάχιστους.

Προχωράει η αντιλαϊκή στρατηγική και μέσα από το διάλογο

Σήμερα, είμαστε σε θέση με ακόμα καλύτερους όρους να παρακολουθήσουμε τα βασικά πορίσματα από τις επεξεργασίες των υποεπιτροπών και των ομάδων εργασίας του διαλόγου που οργανώνει η κυβέρνηση για την Παιδεία. Μας βοηθά σε αυτό η επικαιροποίηση της πρότασής μας για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο, που δίνει και κριτήριο για την παρακολούθηση των στοχεύσεων του κεφαλαίου, αλλά και βάση για τη διαμόρφωση θέσης για το σήμερα.

Αν και η αναλυτική παρουσίαση του συνόλου των θέσεων δεν χωρά στο άρθρο αυτό, χρειάζεται να σταθούμε σε ορισμένα βασικά συμπεράσματα για το πού το πάει η κυβέρνηση.

1. Πρώτα απ' όλα βγάζει μάτι η προώθηση, με όλους τους τρόπους, είτε ραφιναρισμένα είτε και πιο επιθετικά, ενός σχολείου στα λόγια δημόσιου, στην ουσία επί πληρωμή (βλ. κουπόνια και δίδακτρα για επιπλέον δραστηριότητες), στο οποίο θα παρεμβαίνουν επιχειρήσεις και Τοπική Διοίκηση πιο αποφασιστικά και με βαρύνοντα λόγο για σοβαρές πλευρές της εκπαιδευτικής διαδικασίας (δραστηριότητες, υποδομές, εκπαιδευτικό πρόγραμμα). Γι' αυτό το ζήτημα - που προϋπήρχε της κρίσης ως κατεύθυνση στην Ελλάδα - (αλλά και στοχεύει πέρα από αυτήν), επιστρατεύεται όλη η δοκιμασμένη αστική προπαγάνδα, νεοφιλελεύθερης αλλά και σοσιαλδημοκρατικής κοπής. «Αυτονομία», «απελευθέρωση από τον ασφυκτικό κρατικό εναγκαλισμό» κ.ά.

2. Επιταχύνεται ο προσανατολισμός για ακόμα πιο βαθιές αντιδραστικές αλλαγές στη φιλοσοφία, τη μεθοδολογία και το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης. Το πνεύμα του «νέου σχολείου» της Διαμαντοπούλου για πιο γρήγορες τομές στο περιεχόμενο του σχολικού μαθήματος είναι εδώ! Το κείμενο της υποεπιτροπής διαλόγου για το σχολικό πρόγραμμα κυριολεκτικά αποτελεί έναν ύμνο στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση, δηλαδή στην ταξικά κατηγοριοποιημένη μόρφωση. Επιτίθεται ξεκάθαρα στον όποιον ενιαίο χαρακτήρα του σχολικού προγράμματος έχει απομείνει, που φυσικά δεν μπορεί να διασφαλιστεί σε συνθήκες καπιταλιστικής κοινωνίας. Αναπαράγεται το αντιδραστικό ιδεολόγημα των διαφορετικών τύπων ευφυίας, ενός εκσυγχρονισμένου δαρβινισμού στην Εκπαίδευση, που θέλει τελικά οι ταξικές παράμετροι και οι κοινωνικά διαμορφωμένες εμπειρίες να καθορίζουν το «ευέλικτο, εξατομικευμένο πρόγραμμα κάθε μαθητή».

Αν και το κείμενο αυτό έως τώρα έχει το χαρακτήρα διακήρυξης, δείχνει την κατεύθυνση των αλλαγών που θα επιχειρηθούν, ταυτόχρονα όμως χτυπάει καμπανάκι για την ανάγκη διαπάλης και εναντίωσης με την ουσία αυτών των μέτρων. Απαιτεί, δηλαδή, μαχητική προώθηση και υπεράσπιση της πρότασης του ΚΚΕ για τον ενιαίο χαρακτήρα του σχολείου και των κοινωνικών και πολιτικών προϋποθέσεων για τη διασφάλισή του. Απαιτεί απάντηση για το ποια είναι η ευθύνη της κοινωνίας απέναντι σε όλα τα παιδιά. Και ότι μόνο ένα ενιαίο σχολείο μπορεί να αναπτύσσει εξίσου όλα τα ταλέντα των μαθητών, να δίνει σε όλους τη δυνατότητα να τα εκφράσουν αρμονικά.

3. Πέρα, όμως, από τις εκθέσεις ιδεών, έχουμε και μια δρομολογημένη κυβερνητική πολιτική στην Παιδεία που εκτός της αντιλαϊκής διαχείρισης κομμένων δαπανών, ήδη συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο. Για παράδειγμα, θυμίζουμε ότι παρά την αλλαγή στα Δημοτικά και την εξίσωση προς τα κάτω (δηλαδή την εξίσωση της φτώχειας) με δήθεν παιδαγωγικό κριτήριο, το υπουργείο Παιδείας διατηρεί και επεκτείνει ακριβώς εκείνα τα προβληματικά στοιχεία παιδαγωγικού χαρακτήρα τα οποία έγκαιρα είχαν επισημανθεί από το ΚΚΕ, όπως και από εκπαιδευτικούς φορείς και γονείς. Πιο συγκεκριμένα, την ξένη Γλώσσα και την Πληροφορική από την Α' Δημοτικού, που εντάσσονται ακριβώς στην ευρωενωσιακή στρατηγική της παροχής δεξιοτήτων. Επιβεβαιώνεται έτσι η θέση του ΚΚΕ, ότι ανεξάρτητα από τις παραλλαγές διαχείρισης, «ο καπιταλισμός, ως σύστημα που έχει στον πυρήνα του την εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης, θέλει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάρκεια της εργασιακής ηλικίας με εκπαιδευτική ταχύτητα στην απόκτηση των εκάστοτε αναγκαίων δεξιοτήτων και με το λιγότερο δυνατό "κόστος" για το κράτος. Γι' αυτό από την εκπαιδευτική διαδικασία τείνει να συρρικνώνεται η γενική μόρφωση».

4. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να απαντήσει και από τη δική της πλευρά στο πάγιο αστικό αίτημα για στροφή στην πρώιμη επαγγελματική εκπαίδευση, προωθώντας την «ελκυστικότητά της», δένοντάς την πιο στενά με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και της αγοράς. Η αλλαγή σελίδας στην επαγγελματική εκπαίδευση που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, είναι φύκια για μεταξωτές κορδέλες για τους νέους των ΕΠΑΛ. Πρώτα απ' όλα γιατί παραμένει η πρόβλεψη του νόμου 4186/2013 της ΝΔ για καθορισμό ειδικοτήτων με βάση τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων. Και αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής και αυριανός εργαζόμενος θα είναι κυριολεκτικά έρμαιο της αγοράς, θα πιστοποιείται συνεχώς (κάτι που προφανώς δεν καταργεί η κυβέρνηση) από τις επιχειρήσεις.

Οι αλλαγές στα ΕΠΑΛ συνδέονται και με τη συζήτηση για «τομές» σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Ακούγεται, για παράδειγμα, η αποπροσανατολιστική προπαγάνδα περί λυκειοποίησης του Γυμνασίου. Εντοπίζονται σοβαρά προβλήματα από την προσαρμογή του Γυμνασίου στην προετοιμασία για τις πανελλαδικές, τελικά όμως ανοίγει ο δρόμος στη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών - «σούπα», στα πρότυπα της «διαθεματικής» προσέγγισης. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η συζήτηση για ενοποίηση ειδικοτήτων και κατάργηση των επιμέρους μαθημάτων (π.χ. Φυσικές Επιστήμες), σε αντίθεση με τη διακριτή διδασκαλία των επιμέρους αντικειμένων όπως η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία, η οποία πατάει στους διαφορετικούς αντικειμενικούς νόμους του υλικού κόσμου.

Ακούγεται, μάλιστα, η άποψη του Α. Λιάκου για τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Ο Α. Λιάκος αναφέρεται στην ανεπάρκεια του τριετούς Γυμνασίου να δώσει επιστημονικό υπόβαθρο στους μαθητές. Ρωτάμε εμείς: Γιατί τότε δεν επεκτείνεται η δουλειά αυτή σε όλο το Λύκειο, επεκτείνοντας τη Γενική Παιδεία - ενιαία - έως τα 18 χρόνια; Προφανώς γιατί το Λύκειο στην αντίληψη της κυβέρνησης - και όλων των αστικών κυβερνήσεων - αποτελεί βαθμίδα προετοιμασίας για τις εξετάσεις, αλλά και για την πρώιμη και κυρίως πολλές φορές εκβιαστική επιλογή επαγγέλματος. Το τετραετές Γυμνάσιο ανοίγει το δρόμο σε ένα ακόμα πιο ελιτίστικο Λύκειο. Η επίκληση ότι δεν μπορεί μια στιγμή στις εξετάσεις να καθορίζει για πάντα το μέλλον του νέου, είναι υποκριτική. Επί της ουσίας, γενικεύει έναν ατέλειωτο εξεταστικό μαραθώνιο εντός Λυκείου (συνυπολογισμός βαθμών του Λυκείου για την πρόσβαση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ), που θα λειτουργεί αποτρεπτικά στην επιλογή του Γενικού Λυκείου, φέρνοντας έτσι το «όνειρο» της κυβέρνησης για ελκυστικά ΕΠΑΛ πιο κοντά στην πραγματικότητα. Αν η κυβέρνηση ενδιαφερόταν πραγματικά για τον πόνο και το άγχος των παιδιών της λαϊκής οικογένειας μπροστά στις πανελλαδικές εξετάσεις, τότε θα μπορούσε να ικανοποιήσει τα αιτήματα για δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι, για τη δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας. «Δόξα τω θεώ», η τροπολογία πάει σύννεφο...

Αυτόνομα επιχειρηματικά πανεπιστήμια, το «ιδανικό» της κυβέρνησης

Στα πανεπιστήμια, ο νόμος - πλαίσιο της Διαμαντοπούλου, που ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση είχε υποσχεθεί ότι θα «σκίσει» μαζί με τα μνημόνια, διατηρείται αυτούσιος με επιμέρους βελτιωτικές διορθώσεις, που διευκολύνουν την εφαρμογή του. Με τον πρόσφατο νόμο για την Ερευνα, διευκολύνεται η αξιοποίηση (ξεπούλημα) των υποδομών των ΑΕΙ, με όρους ιδιωτικής επιχείρησης - ΝΠΙΔ. Σε αυτό το πνεύμα εντάσσεται άλλωστε και η προκλητική (αν μη τι άλλο) πρόταση του Λιάκου για μετατροπή των ΑΕΙ σε επιχειρηματικά mall, που όσο και να θέλει να δείχνει αφελής, στην ουσία αποκαλύπτει την εικόνα - πρότυπο που έχει όλο το αστικό σύστημα και τα κόμματά του για τα πανεπιστήμια και τη λειτουργία τους. Από μια άποψη, μάλιστα, η πρόταση αυτή είναι ακόμα πιο προχωρημένη και από την αντίστοιχη που είχε κάποτε καταθέσει η Διαμαντοπούλου, όταν μιλούσε για ελληνικά ΑΕΙ στα πρότυπα των αμερικάνικων «valley».

Πέρα, όμως, από τις θεσμικές ρυθμίσεις που ενισχύουν την επιχειρηματική λειτουργία των ΑΕΙ, προχωρά όλο το πλαίσιο της ευρωενωσιακής στρατηγικής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα με πρωτοφανή ταχύτητα και σφοδρότητα. Προχωρά έτσι η κατηγοριοποίηση σχολών, πτυχίων και αποφοίτων, με άξονα το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και την εναρμόνισή του στο αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Πρόκειται για την πεμπτουσία της Δια Βίου Μάθησης - περιπλάνησης, τους ατομικούς δρόμους μάθησης και τα προσωποποιημένα τελικά πτυχία που ζητούν οι επιχειρήσεις για να διαλέγουν ακριβώς τον εργαζόμενο που χρειάζονται σε μια δεδομένη φάση και για όσο τον χρειαστούν. Ενδεικτικό αυτής της πολιτικής που εφαρμόζει και η σημερινή κυβέρνηση, είναι ότι ακόμα και αυτή η ρύθμιση που υπήρχε στο προσχέδιο νόμου για την Ερευνα και αφορούσε στη δυνατότητα των ΤΕΙ να «συνεπιβλέπουν» διδακτορικά, αποσύρθηκε, προκειμένου να συντηρείται και να ενισχύεται η ανορθολογική διάκριση των Ιδρυμάτων σε α' και β' κατηγορίας, σε ιδρύματα θεωρίας και εφαρμογής.

Στο ίδιο πλαίσιο, προχωρούν οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, με άξονα την εφαρμογή των πιστωτικών μονάδων, εισάγονται μαζικά προαπαιτούμενα για να προϋπαντήσουν τους κύκλους σπουδών. Και όλα αυτά, στην ουσία, πέρα από το χτύπημα στην ίδια την επιστήμη, στη διδασκαλία του επιστημονικού αντικειμένου, συνιστούν κυρίως ένα χτύπημα στους φοιτητές και σπουδαστές, που αναγκάζονται να δουλεύουν για να τα βγάλουν πέρα με τις σπουδές τους, που σπουδάζουν μακριά από τα σπίτια τους. Τελικά, αντικειμενικά ενισχύεται η ταξικότητα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εξωθούνται παιδιά από τα φτωχότερα στρώματα να πεταχτούν εκτός σπουδών.

Πολύ χαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι το πόρισμα της αντίστοιχης Επιτροπής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που διορίστηκε από την κυβέρνηση στα πλαίσια του «Εθνικού διαλόγου» (προπέτασμα καπνού, όπως πάντα). Στο απολογιστικό σημείωμα της αρμόδιας Επιτροπής, ο Α. Λιάκος δε θα μπορούσε να το πει πιο ωμά: στόχος είναι η «ελαχιστοποίηση της δημόσιας χρηματοδότησης», ώστε να καλύπτει μόνο λειτουργικά έξοδα, μισθοδοσία και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων! Επιπλέον, ανέφερε, μεταξύ άλλων, την ανάγκη αναμόρφωσης του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, την επαναξιολόγηση των ΤΕΙ και το κλείσιμο όσων δεν αντέχουν στην «αξιολόγηση» και δεν ανταποκρίνονται στην αγορά, την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών με τους όρους των επιχειρήσεων, την ενίσχυση της λειτουργίας των ΑΕΙ με ιδιωτικο-οικονομικούς όρους.

Δεν υπάρχει «success story» για τα λαϊκά μορφωτικά δικαιώματα

Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να δημιουργήσει την εικόνα ενός «success story» στην Εκπαίδευση, επιλέγοντας ταυτόχρονα τον αντίπαλο που το συμφέρει, προκειμένου να φαίνεται ότι ασκεί προοδευτικό εκπαιδευτικό έργο. Αντιπαρατίθεται, για παράδειγμα, στη φράση του Μητσοτάκη περί μαθητών - πελατών, ενώ η κυβέρνηση έχει κυριολεκτικά λερωμένη τη φωλιά της στη νομιμοποίηση της εμπορευματοποιημένης Εκπαίδευσης, στο να καθορίζει τελικά η τσέπη των γονιών τη μόρφωση των παιδιών. Παράλληλα, εντοπίζει υπαρκτά προβλήματα στο αστικό εκπαιδευτικό σύστημα, προκειμένου να ντύσει ως προοδευτική την εκπαιδευτική της πολιτική.

Το ΚΚΕ έχει συνολική εναλλακτική εκπαιδευτική πρόταση, που δεν χωρά στην εκμεταλλευτική κοινωνία, στις επιταγές της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Αυτή η πρόταση μας δίνει τη δυνατότητα και σήμερα να επεξεργαζόμαστε αιτήματα και στόχους πάλης που μπορούν να ανακουφίσουν τη λαϊκή οικογένεια, να καθυστερούν μέτρα. Κυρίως, να δημιουργείται ταξικό κριτήριο στις λαϊκές μάζες για το τι φταίει για την κατάσταση στην Παιδεία και πώς αυτή μπορεί να αλλάξει. Η συζήτηση αυτή δεν είναι ακαδημαϊκή. Γίνεται υλική δύναμη για δουλειά στο κίνημα σήμερα.

Είναι ευθύνη των κομμουνιστών σε όλους τους χώρους της Εκπαίδευσης, να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια ώστε το κίνημα να βρεθεί προετοιμασμένο για τη μάχη, για να μην πληρώσουν τα «σπασμένα» της κρίσης και στην Παιδεία οι εργαζόμενοι. Να αναδείξουμε ότι οι περιορισμένες δαπάνες για την Παιδεία περπατάνε παράλληλα με χρήμα για την επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, για μια σειρά δραστηριότητες για την προώθηση της επιχειρηματικότητας. Να δώσουμε απλά και κατανοητά ότι η πιθανότητα ανάκαμψης της οικονομίας δεν σημαίνει ανάκληση των απωλειών και στην Παιδεία. Αντίθετα, προϋποθέτει τη συνέχεια των μεταρρυθμίσεων αυτών.

«Success story» για το λαό δεν υπάρχει. Υπάρχει, όμως, ο μονόδρομος της πάλης του κινήματος, στον οποίο οι κομμουνιστές θα δώσουμε μαχητικά τον καλύτερό μας εαυτό.


Του
Κυριάκου ΙΩΑΝΝΙΔΗ*
*Ο Κ. Ιωαννίδης είναι υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΠΑΤΡΑ
Ημερίδα για την τοξικοεξάρτηση στη νεαρή ηλικία

Η Αντιδημαρχία Παιδείας του Δήμου Πατρέων, η Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αχαΐας, το Εθνικό Συμβούλιο κατά των Ναρκωτικών (ΕΣΥΝ) και το ΚΕΘΕΑ ΟΞΥΓΟΝΟ, συνδιοργανώνουν σήμερα Τετάρτη, στις 6.30 μ.μ., στην Αγορά Αργύρη, Ημερίδα με θέμα: «Η τοξικοεξάρτηση στη νεαρή ηλικία».

Το πρόγραμμα της Ημερίδας περιλαμβάνει εισήγηση του Προέδρου του ΕΣΥΝ Πάτρας, Χρήστου Γκρεκιώτη, με θέμα: «Σκληρά - Μαλακά» Μύθοι και Πραγματικότητα, και εισήγηση της ψυχολόγου Αννας Βιέρου, μέλους του θεραπευτικού Προσωπικού του ΚΕΘΕΑ ΟΞΥΓΟΝΟ, με θέμα: «Ο ρόλος των γονέων ως προστατευτικός ή ανασταλτικός παράγοντας για την χρήση ουσιών».

Θα ακολουθήσει συζήτηση και θα απαντηθούν οι όποιες ερωτήσεις κατατεθούν σχετικές με το θέμα.

ΚΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Εκδηλώσεις παρουσίασης των θέσεων του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο

Ενταγμένες στην εκδήλωση της ΚΕ για το Λαϊκό Διδασκαλείο Πελοποννήσου που θα γίνει στα Τρόπαια Αρκαδίας στις 29 Μάη

Εκδηλώσεις πραγματοποιεί η ΚΟ της Πελοποννήσου στο πλαίσιο της εκδήλωσης της ΚΕ για το Λαϊκό Διδασκαλείο Πελοποννήσου, που θα πραγματοποιηθεί στα Τρόπαια Αρκαδίας στις 29 Μάη, με ομιλητή τον Δ. Κουτσούμπα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Η σειρά εκδηλώσεων που ξεκινά από σήμερα, αφορά την παρουσίαση των θέσεων του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας και τα 70χρονα του ΔΣΕ.

Στο πλαίσιο αυτό, το Σάββατο 28 Μάη θα γίνει εκδήλωση αφιερωμένη στο Διευθυντή του Λαϊκού Διδασκαλείου Πάνο Γεωργόπουλο, στη γενέτειρά του Κερπινή Αρκαδίας, στις 12 το μεσημέρι. Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει αποκαλυπτήρια μνημείου του ΚΚΕ για τον ηρωικό κομμουνιστή Πάνο Γεωργόπουλο, αλλά και τους άλλους Κερπινιώτες σκοτωμένους αγωνιστές της δεκαετίας του '40. Η εκδήλωση οργανώνεται από την Κομματική Οργάνωση της Πελοποννήσου. Θα μιλήσει η Στέλλα Χρηστέα, μέλος του Γραφείου Περιοχής Πελοποννήσου.

Επίσης, την Κυριακή 22 Μάη 2016, στις 7.30 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Αργους, θα γίνει εκδήλωση για τα 70 χρόνια του ΔΣΕ. Θα μιλήσει ο Θανάσης Κολιζέρας, μέλος του Γραφείου Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ. Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει προβολή ντοκιμαντέρ, θεατρικό δρώμενο, έκθεση για τα 70χρονα του ΔΣΕ και έκθεση φωτογραφίας για την τοπική δράση του ΔΣΕ στην Αργολίδα.

Το υπόλοιπο πρόγραμμα των εκδηλώσεων για την παρουσίαση των θέσεων του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο έχει ως εξής:

  • Σήμερα, Τετάρτη 18 Μάη, στις 7.00 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Τρίπολης. Θα μιλήσει η Στέλλα Χρηστέα, μέλος του Γραφείου Περιοχής Πελοποννήσου.
  • Την Κυριακή 22 Μάη, στις 8.30 μ.μ., στην πλατεία Οθωνος στην Καλαμάτα. Θα μιλήσει ο Κυριάκος Ιωαννίδης, υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ. Στο χώρο θα λειτουργεί έκθεση με υλικά που αναφέρονται στη λειτουργία του Λαϊκού Διδασκαλείου Πελοποννήσου. Η έκθεση θα είναι στη συγκεκριμένη πλατεία και το Σάββατο 21/5, από τις 10 π.μ. έως τη 1 μ.μ. και την Κυριακή 22/5 από τις 6 μ.μ. έως το τέλος της εκδήλωσης.
  • Επίσης, την Κυριακή 22 Μάη, στις 6.30 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Σπάρτης. Θα μιλήσει η Αγγελική Γκούσκου, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ. Στην εκδήλωση θα προβληθούν και αποσπάσματα της ταινίας «Παιδαγωγικό Ποίημα», που βασίζεται στο γνωστό ομώνυμο έργο του μεγάλου Σοβιετικού Παιδαγωγού Αντον Μακαρένκο.
  • Την Τετάρτη 25 Μάη 2016, στις 7.30 μ.μ., στο Δημαρχείο Κορίνθου. Θα μιλήσει ο Σπύρος Μαρίνης, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ. Στον ίδιο χώρο θα λειτουργεί και η έκθεση για το Λαϊκό Διδασκαλείο Πελοποννήσου.
  • Εκδήλωση παρουσίασης της πρότασης του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας πραγματοποιείται σήμερα Τετάρτη και στον Πειραιά, στα γραφεία της ΚΟ Πειραιά (Καραΐσκου 119 - πλατεία Κοραή, 4ος όροφος), στις 7 μ.μ. Θα μιλήσει η Μαριάνα Οργέττα, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ.
Πεζοπορία στα αντάρτικα μονοπάτια του Παρνασσού

Στις 29 Μάη, η πεζοπορία που οργανώνουν το ΚΣ της ΚΝΕ και το Τμήμα Αθλητισμού και Φυσικής Αγωγής του ΚΚΕ

Στα χνάρια των μαχητών της 2ης μεραρχίας του ΔΣΕ, με διοικητή το θρυλικό Διαμαντή (Γιάννη Αλεξάνδρου), αλλά και των ανταρτών του ΕΛΑΣ που έδρασαν στην περιοχή κατά τη ναζιστική κατοχή, θα βαδίσουν την Κυριακή 29 Μάη, νέοι και μεγαλύτεροι που θα ανταποκριθούν στο κάλεσμα του ΚΣ της ΚΝΕ και του τμήματος Αθλητισμού και Φυσικής Αγωγής της ΚΕ του ΚΚΕ για να περπατήσουν στα αντάρτικα μονοπάτια του Παρνασσού. Η δραστηριότητα αυτή, που έχει στόχο να γνωρίσουν οι νέοι και οι νέες την ιστορία αυτή, τις ηρωικές σελίδες που έγραψαν οι κομμουνιστές και άλλοι πρωτοπόροι αγωνιστές πολεμώντας ενάντια σε ντόπιους και ξένους ιμπεριαλιστές, για ένα καλύτερο αύριο, για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό, πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά, μετά την περσυνή απόλυτα πετυχημένη πεζοπορία που οργανώθηκε στα αντάρτικα μονοπάτια της Πάρνηθας. Ταυτόχρονα η πεζοπορία, για την οποία ήδη έχουν αρχίσει οι δηλώσεις συμμετοχής στις οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, έχει κι ως στόχο την εξοικείωση των νέων με τη φυσική άσκηση, σε ένα μοναδικό φυσικό τοπίο, με τη -σχετικά απαιτητική- διαδρομή να διασχίζει κομμάτι των μονοπατιών που συνδέουν τον Παρνασσό με την Πάρνηθα. Η ανάβαση θα ξεκινήσει από το Ζεμενό, στο δρόμο Λιβαδειάς - Αράχωβας, σε ένα πανέμορφο ελατόδασος, ενώ ο τερματισμός θα γίνει το απόγευμα της ίδιας μέρας στο Δίστομο, όπου θα πραγματοποιηθεί και εκδήλωση.

Πληροφορίες και οδηγίες για τη συμμετοχή στην πεζοπορία

Η αναχώρηση από την Αθήνα θα γίνει στις 29/5, στις 6.30 π.μ., από την πλατεία Καραϊσκάκη. Η αναχώρηση από το σημείο αφετηρίας στο Χάνι Ζεμενού θα γίνει στις 9.30 π.μ., ενώ η εκδήλωση στο Δίστομο θα πραγματοποιηθεί στις 5 μ.μ. Οι δηλώσεις συμμετοχής γίνονται στις τοπικές Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ και στο email kne@kne.gr. Συμμετοχή: 10 ευρώ.

Μέρος της διαδρομής στο ελατόδασος
Μέρος της διαδρομής στο ελατόδασος
Η διάρκεια της διαδρομής είναι περίπου 5 ώρες, μέσα σε μονοπάτι. Οι συμμετέχοντες πρέπει να φοράνε ελαφρύ αρβυλάκι ή αθλητικά παπούτσια, μακρύ ελαφρύ παντελόνι ή φόρμα, μακρυμάνικο πουκάμισο ή ελαφριά μπλούζα και καπέλο. Ακόμα, πρέπει να έχουν μαζί τους παγούρι με νερό 1 ή 1,5 λίτρο, γυαλιά ηλίου, ένα δεύτερο φανελάκι και ζευγάρι κάλτσες και λίγα τρόφιμα (ξηρά τροφή, σταφίδες ή τοστ) σε ένα μικρό σακίδιο πλάτης. Καλό είναι, επίσης, να έχουν μαζί τους κι ένα ελαφρύ αντιανεμικό - αδιάβροχο.


Στο διάσελο της Κίρφης
Στο διάσελο της Κίρφης




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org