Πέμπτη 5 Φλεβάρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «ΝΕΟΛΑΙΑ» μπορούμε να βρούμε:

-- Ρεπορτάζ με αφορμή το θάνατο 17χρονου αθλητή. Χρονικό προαναγγελθέντων θανάτων που αποκαλύπτουν τις τραγικές ελλείψεις στον προαθλητικό έλεγχο.

-- Το Σάββατο κυκλοφορεί ο «Οδηγητής» με ειδικό ένθετο με τα ντοκουμέντα του 11ου Συνεδρίου της ΚΝΕ.

-- Αρθρο, με αφορμή τη σύσταση θέσης αναπληρωτή υπουργού Ερευνας στο υπουργείο Παιδείας.

-- Πιο αποφασιστική προώθηση του πνεύματος της «επιχειρηματικότητας» στα σχολεία θέλουν Ευρωπαϊκή Ενωση και ΟΟΣΑ.

-- Προτάσεις και εκπτωτικά κουπόνια για θεατρικές παραστάσεις.

ΘΑΝΑΤΟΙ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ
Ενα τραγικό χρονικό προαναγγελθέντων θανάτων...

Ο «Ριζοσπάστης», με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ στις 4 Δεκέμβρη 2014, είχε αναδείξει το θέμα της έλλειψης δομών προαθλητικού ελέγχου ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες

Ο αιφνίδιος θάνατος 17χρονου αθλητή πριν από μερικές μέρες στο κλειστό γυμναστήριο της Ελευσίνας σε αγώνα μπάσκετ μεταξύ τοπικής ομάδας και αντίστοιχης του Κορυδαλλού για τις ερασιτεχνικές κατηγορίες, προκάλεσε ένα ακόμα ισχυρό σοκ. Και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η μαύρη λίστα με αντίστοιχα περιστατικά θανάτων νεαρών αθλητών είτε παιδιών είτε εφήβων που χάνουν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια προπόνησης ή άθλησης συνεχώς αυξάνεται. Τόσο, ώστε - δυστυχώς - για όσους γνωρίζουν καλύτερα τι συμβαίνει, να αποτελούν «χρονικό προαναγγελθέντων θανάτων».

Τέτοιου είδους περιστατικά επαναφέρουν στο προσκήνιο μια σειρά από σημαντικά ζητήματα για την υγεία των αθλούμενων και σε αυτές τις λεγόμενες ευαίσθητες ηλικίες. Ζητήματα που εάν είχαν λυθεί θα μπορούσαν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη και φυσικά σε αρκετές περιπτώσεις να απέτρεπαν ακόμα και τη μοιραία κατάληξη. Σε αυτά τα ζητήματα συμπεριλαμβάνονται ο προαθλητικός έλεγχος στις μικρές ηλικίες, η κάρτα αθλητή, ο αυστηρός έλεγχος των διάφορων πιστοποιητικών που απαιτούνται, οι συνθήκες διεξαγωγής μιας προπόνησης ή ενός αγώνα στα ερασιτεχνικά πρωταθλήματα ή στις μικρότερες κατηγορίες (παίδων κ.τ.λ.).

Είναι αυτά τα ζητήματα για τα οποία αν και θα έπρεπε να υπάγονται στη μέριμνα της ίδιας της Πολιτείας εντούτοις οι πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί μέχρι τώρα απ' τις εκάστοτε κυβερνήσεις (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, προηγουμένη συγκυβέρνηση) όχι απλά δεν ασχολήθηκαν με αυτά τα θέματα αλλά ούτε τα έλαβαν ποτέ υπόψιν. Αποτέλεσμα βέβαια και εδώ, όπως φυσικά συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις, η οποιαδήποτε λύση μπορεί να δοθεί να προσφέρεται μόνο από τον ιδιωτικό τομέα, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τα ιατρικά ζητήματα και φυσικά με διόλου ευκαταφρόνητο κόστος.

Προαθλητικός έλεγχος μόνο επί πληρωμή και με ελλείψεις


Ο «Ριζοσπάστης» με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ στις 4 Δεκέμβρη 2014 είχε αναδείξει το θέμα του προαθλητικού ελέγχου ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες και την κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Αυτή που έχει να κάνει με την ανυπαρξία ενός συγκεκριμένου πλαισίου λειτουργίας για δημόσιο προαθλητικό έλεγχο που θα προσφέρονται δωρεάν οι απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις σε νεαρούς αθλητές ή ακόμα και μαθητές. Εξετάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να λειτουργήσουν προληπτικά, αλλά και ανατρεπτικά για μια σειρά παθήσεων χωρίς να αποδειχθεί αργά και μοιραία όπως έχει συμβεί σε περιστατικά στο παρελθόν. Το πόσο σημαντικός είναι αυτός ο τομέας, αποδεικνύεται από μια αναφορά στο τι θα πρέπει να περιλαμβάνει και το πότε και πού θα πρέπει να εφαρμόζεται. Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί, η εφαρμογή ενός σωστού και πλήρους προαθλητικού ελέγχου στα σχολεία θα έλυνε αρκετά σημαντικά θέματα που αφορούν στις δραστηριότητες των παιδιών εντός και εκτός σχολείου.

Σύμφωνα με τις οδηγίες, η πρόληψη ξεκινά από τους ελέγχους στα δόντια, στην καρδιά, στην όραση, στην ακοή και τη σπονδυλική στήλη. Ειδικά η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες απαιτεί πιο συχνή εξέταση, ανά διετία ή τριετία, ανάλογα με την ένταση του αθλήματος. Για σχολικό αθλητισμό ο έλεγχος είναι αρκετός κάθε 3 - 4 χρόνια, μέσα από τον οποίο μπορούν να διαγνωστούν, π.χ., καρδιακές παθήσεις που είναι εν δυνάμει επικίνδυνες (όπως η υπερτροφική καρδιοπάθεια). Την ίδια ώρα, όμως, η απουσία ενός δημόσιου δικτύου υπηρεσιών, προκειμένου να προσφέρονται δωρεάν σε αθλητές καθιστά την πραγματοποίηση των παραπάνω εξετάσεων για τις οικογένειες των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων ουσιαστικά αδύνατη. Στην περίπτωση, μάλιστα, που κάποιος θελήσει να πραγματοποιήσει ένα σωστό προαθλητικό έλεγχο τότε θα πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη, αφού θα πρέπει να απευθυνθεί κυρίως σε ιδιωτικά ιατρικά κέντρα με το ποσό που απαιτείται για τις εν λόγω εξετάσεις να θεωρείται υπέρογκο (περίπου 80 ευρώ είναι το κόστος επίσκεψης μόνο για καρδιολόγο - οφθαλμίατρο). Ετσι, σε πολλές περιπτώσεις επιλέγεται η μέση λύση που έχει να κάνει με την πραγματοποίηση μικρού μέρους των εξετάσεων που φυσικά δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη πρακτική.

Στο ...παζάρι η Κάρτα Υγείας για μαθητές, αθλητές

Το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» στις 4 Δεκέμβρη 2014
Το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» στις 4 Δεκέμβρη 2014
Ενα άλλο θέμα που έχει χρόνια τώρα παραπεμφθεί από τους αρμοδίους στις... καλένδες είναι οι περίφημοι σχεδιασμοί για την Κάρτα Υγείας είτε των μαθητών είτε των αθλητών. Μια... βόλτα στο χώρο του διαδικτύου είναι ικανή για να διαπιστώσει κάποιος ότι για το συγκεκριμένο θέμα η μόνη λύση που μπορεί να δοθεί είναι απ' τα ιδιωτικά ιατρικά κέντρα, με το κόστος να ξεκινά από τα 70 ευρώ περίπου, κυρίως για τις βασικές εξετάσεις. Παρά τις όποιες μεγαλόστομες εξαγγελίες παλιότερων Υπουργών Αθλητισμού και Υγείας για σχεδιασμό ενός πλάνου με δωρεάν εξετάσεις τίποτε δεν εφαρμόστηκε στην πράξη. Αντίθετα, όπου υποτυπωδώς εφαρμόστηκε επικράτησαν και πάλι οι αγοραίες λογικές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για αυτό αποτελεί η περίπτωση της Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (ΕΠΟ), που, όταν πριν από λίγα χρόνια εφάρμοσε το σχέδιο για την Κάρτα Υγείας των ποδοσφαιριστών επέβαλε χαράτσι 30 ευρώ για κάθε αθλητή βάσει σύμβασης ιδιωτικής τράπεζας χορηγού της. Σε άλλα αθλήματα απαιτήθηκε η ύπαρξή της χωρίς όμως η ομοσπονδία ή η Πολιτεία να δίνουν τη λύση, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να στραφούν στην αναγκαστική λύση του ιδιωτικού τομέα.

Πιστοποιητικά ...«φαντάσματα»

Σημαντικό θέμα που χρήζει μάλιστα ιδιαίτερης προσοχής είναι και η κατάσταση που επικρατεί σήμερα με τα πιστοποιητικά των αθλούμενων, που απαιτούνται, προκειμένου να εκδοθούν τα δελτία ενός σωματείου για να συμμετάσχει σε κάποιο πρωτάθλημα. Σε αρκετές περιπτώσεις, στο παρελθόν έχει αποδειχθεί ο ανύπαρκτος ή εικονικός έλεγχος ή ακόμα και το σφράγισμα απλά του πιστοποιητικού από ένα ...γνωστό γιατρό, ο οποίος ίσως και να μην έχει δει ποτέ τους ίδιους τους αθλούμενους.

Το συνολικό κόστος για ένα σωματείο, που, ή δεν θα μπορέσει να το καλύψει ή θα το μετακυλίσει στους αθλούμενους, οδηγεί σε πολλές περιπτώσεις σε λύσεις του ...ποδαριού. Ακόμα και η αλλαγή των κανονισμών τα τελευταία χρόνια που απαιτούσαν σφραγίδα δημόσιου νοσοκομείου (παλιότερα ίσχυε από οποιονδήποτε γιατρό) δεν έλυσε το πρόβλημα, που έχει να κάνει με το σωστό έλεγχο, αφού χρειάζεται ένα πιο οργανωμένο πλαίσιο με τη συμβολή της ίδιας της Πολιτείας, μέσω π.χ. της Ομοσπονδίας.

Συνθήκες προπόνησης και διεξαγωγής αγώνα

Μπορεί στην περίπτωση του 17χρονου από την Ελευσίνα να υπήρχε γιατρός στο γήπεδο που πρόσφερε αρχικά τις πρώτες βοήθειες στον άτυχο νέο, ωστόσο οι πληροφορίες έκαναν λόγο για 45λεπτη καθυστέρηση στην έλευση του ΕΚΑΒ. Το ίδιο το ΕΚΑΒ σε διευκρινιστική ανακοίνωση κάνει λόγο για άφιξη στο 20λεπτο από τη στιγμή που έγινε η κλήση. Ωστόσο, με βάση περιστατικά που έχουν συμβεί μέχρι σήμερα έχουν αποδειχθεί οι σημαντικές ελλείψεις που υπάρχουν στην ύπαρξη γιατρού ή ασθενοφόρου ιδιαίτερα σε αγώνες ερασιτεχνικών πρωταθλημάτων της επαρχίας.

Είναι πολλά τα παραδείγματα που τραυματίες αθλητές έχουν μεταφερθεί με ιδιωτικά αυτοκίνητα ακόμα και στην καρότσα αγροτικών (π.χ. περίπτωση στο ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο στην Κρήτη) σε Κέντρο Υγείας, αφού το ασθενοφόρο της περιοχής δε λειτουργούσε ή δεν ήταν διαθέσιμο. Σε κάποιες άλλες, τις πρώτες βοήθειες έδωσαν προπονητές, μέλη αποστολών των ομάδων ακόμα και θεατές με στοιχειώδες γνώσεις, επειδή στο γήπεδο δεν υπήρχε γιατρός. Και βέβαια εάν όλα αυτά συμβαίνουν στους αγώνες, εξίσου επικίνδυνη είναι η κατάσταση πολλές φορές και κατά τη διάρκεια των προπονήσεων.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Προωθούν την επιχειρηματικότητα στην Εκπαίδευση

Σε «αξία» που οφείλει να καλλιεργείται μέσα από την Εκπαίδευση ανάγεται η «επιχειρηματικότητα» και σε αυτήν την κατεύθυνση υλοποιούνται και σχεδιάζονται πρωτοβουλίες από πλευράς του μεγάλου κεφαλαίου και των μηχανισμών του.

Ειδικά στο ζήτημα «επιχειρηματικότητα στην Εκπαίδευση» αφιερώθηκε η Σύνοδος υπουργών Παιδείας της ΕΕ (12 Δεκέμβρη). Το Συμβούλιο υιοθέτησε συμπεράσματα για την επιχειρηματικότητα στην Εκπαίδευση και στην Κατάρτιση, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ανάπτυξης επιχειρηματικών δεξιοτήτων από μικρή ηλικία και της σύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με τον κόσμο της καπιταλιστικής αγοράς.

Εκεί, μεταξύ άλλων, κατέληξαν ότι οι επιχειρηματικές δεξιότητες πρέπει να απευθύνονται σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και κατάρτισης και όσο το δυνατό ευρύτερα στη διδακτέα ύλη, με τρόπο τέτοιο που να επιτρέπει τη διαρκή ανάπτυξή της. Επίσης, σημείωσαν ότι οι συνεργασίες των ιδρυμάτων εκπαίδευσης - κατάρτισης με επιχειρήσεις, ειδικά μικρομεσαίες, μπορεί να βοηθήσουν στη στενότερη συνεργασία μεταξύ του κόσμου της εκπαίδευσης - κατάρτισης και του κόσμου της εργασίας. Κάτι που μεταφράζεται σε επιχειρήσεις που μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, προκειμένου να φέρουν στα μέτρα τους τους μελλοντικούς εργαζόμενους. Που παρεμβαίνουν ανοιχτά και πολύμορφα, όχι μόνο με φυσική παρουσία, στο χώρο όπου διαμορφώνονται οι προσωπικότητες, στο σχολείο και μάλιστα από νωρίς.

Στο ίδιο Συμβούλιο, αποφασίστηκε επίσης μεταξύ άλλων να διερευνηθεί η χρήση του προγράμματος «Entrepreneurship360» ως εργαλείου στήριξης των σχολείων και δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι μια κοινή πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΟΟΣΑ που στόχο έχει την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ειδικά στα σχολεία και τους φορείς επαγγελματικής κατάρτισης. Στόχος να παρέχει παραδείγματα καλής πρακτικής που θα αξιοποιηθούν στα σχολεία. Στο πλαίσιο ακριβώς της ανταλλαγής «καλών πρακτικών», στη σχετική ιστοσελίδα αναφέρεται η περίπτωση του δημοτικού σχολείου Talbot στις ΗΠΑ, όπου οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν κυβέρνηση, τράπεζα, να κάνουν αιτήσεις για δουλειά προκειμένου να προσληφθούν, να πουλούν και να αγοράζουν και άλλα που υποτίθεται ότι προετοιμάζουν τα παιδιά στην πραγματική ζωή. Σημειώνεται δε ότι στη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου προγράμματος συμβάλλουν εταιρείες όπως η «Boeing», η «Intel», το ίδρυμα «Bill» και «Melinda Gates», αλλά και πολλές τοπικές επιχειρήσεις, στις οποίες όπως αναφέρεται «βρήκε ανταπόκριση η ιδέα ότι μαθητές δημοτικού λαμβάνουν εξαιρετική προετοιμασία για τη μελλοντική τους επαγγελματική ζωή».

«Η επιχειρηματική εκπαίδευση έχει στόχο να αναπτύξει στους μαθητές ένα αίσθημα πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας που θα τους βοηθήσει σε δικές τους πρωτοβουλίες και εταιρείες αλλά επίσης και στην εργασία τους και την καθημερινή ζωή τους. Περιλαμβάνει την προώθηση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας και τη δυνατότητα στους μαθητές να καθορίσουν, να σχεδιάσουν και να διαχειριστούν τα δικά τους πρότζεκτ», αναφέρεται σχετικά με το πρόγραμμα. Και γίνεται καθαρό, για ακόμα μια φορά, ότι η έννοια επιχειρηματικότητα δεν αφορά την αυτοαπασχόληση (πώς θα μπορούσε άλλωστε σε μία περίοδο που τα μονοπώλια κυριαρχούν και εξαφανίζουν τους μικρούς ιδιοκτήτες επαγγελματοβιοτέχνες), αλλά την καλλιέργεια της αντίληψης ότι τα συμφέροντα των εργαζομένων ταυτίζονται με αυτά των επιχειρήσεων. Να μάθουν να καλλιεργούν τη δημιουργικότητά τους μόνο και μόνο για να την αφιερώσουν στην αύξηση της κερδοφορίας των αφεντικών τους.

Από πλευράς χάραξης πολιτικών, η ΕΕ καλεί να αξιοποιηθεί και η «Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τη Μαθητεία», για να ενθαρρυνθούν πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη και διεύρυνση επιχειρηματικών δεξιοτήτων στο πλαίσιο της μαθητείας και άλλων προγραμμάτων βασισμένων στην εργασία. Υπενθυμίζεται ότι η «Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τη Μαθητεία», στην οποία μετέχουν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εργοδότες μαζί και με το ενσωματωμένο συνδικαλιστικό κίνημα, στήθηκε για να διευρύνει τη μαθητεία, με πρόσχημα την καταπολέμηση της ανεργίας, να διευρύνει δηλαδή τη φθηνή και χωρίς δικαιώματα δουλειά για τους νέους, με περισσότερο λόγο στις επιχειρήσεις.

Και ενώ τα παραπάνω σηματοδοτούν την αγωνία να ενταθεί ο προσανατολισμός του σχολείου προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, ήδη από το 2002 στα ελληνικά σχολεία (από παλιότερα σε άλλες χώρες) υλοποιούνται τα προγράμματα επιχειρηματικότητας του οργανισμού Junior Achievement. Στην Ελλάδα, μάλιστα, τη σχετική πρωτοβουλία είχε ο ΣΕΒ και η ιδέα υιοθετήθηκε πρόθυμα τότε από το υπουργείο Παιδείας. Στόχος του είναι, μέσα από διαγωνισμούς, πρότζεκτ, επισκέψεις σε επιχειρήσεις, επαφή με στελέχη κ.ο.κ, οι μαθητές «να αποκτήσουν ικανότητες εύρεσης εργασίας», να μάθουν «τα γνωρίσματα μιας ελεύθερης οικονομίας και το ρόλο των επιχειρήσεων σ' αυτήν» κ.λπ. Οι θεματικές που περιέχονται στα προγράμματα του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/JA Greece για φέτος είναι οι εξής: Οικονομία και εγώ (Γυμνάσια),  Επιχείρηση σε δράση (Γυμνάσιο), Η δική μου Επιχείρηση! (Γυμνάσιο),  More than money - Ξοδεύοντας έξυπνα - (Α' Γυμνασίου), Στη σκιά ενός στελέχους (Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια),  Εικονική Επιχείρηση (Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια), Τράπεζες σε Δράση (Λύκειο),  Διαγωνισμός Κοινωνικής Καινοτομίας (Γ' Γυμνασίου - Λύκεια),  Διαγωνισμός Καινοτομίας (Γενικά - Επαγγελματικά Λύκεια).

Ακριβώς αυτό το πνεύμα της «επιχειρηματικότητας» υπάρχει στα σχολικά βιβλία και σε διάφορα προγράμματα. Συνολικά, ο προσανατολισμός είναι να εμφυσήσουν μέσα και από το σχολείο πνεύμα «καπιταλιστικής αγοράς» στις νεανικές συνειδήσεις και στην αυριανή εργατική δύναμη. Εκεί που έπρεπε να υπάρχουν η πραγματική γνώση, η αμφισβήτηση, η αυτοπεποίθηση για τη δύναμη που πραγματικά έχει ο άνθρωπος.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
5 1/2 ιστορίες για την κρίση. Σήμερα η πρεμιέρα

Σήμερα είναι η πρεμιέρα για το πρώτο θεατρικό έργο της ομάδας ΑντίχειραΣ στο θέατρο «Τζένη Καρέζη».

5 ½ φανταστικές ιστορίες βασισμένες σε πραγματικά δημοσιεύματα εφημερίδων την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Ενας μάγος, που τα μαγικά του κόλπα δεν ήταν ούτε μαγικά, αλλά ούτε και κόλπα! Κάποιες μυστηριώδεις καλοντυμένες γυναίκες μέσα σε μια κρεαταγορά, που κοιτάζουν ένα κομμάτι κρέας να σαπίζει. Μια ρευματοκλοπή σε μια πολυκατοικία που βυθίστηκε στο σκοτάδι. Μια καμηλοπάρδαλη που περισσεύει σ' ένα ζωολογικό κήπο, ένας άστεγος που ζει σ' ένα νεκροταφείο. Σε μια αποβάθρα ακούστηκε μια ανακοίνωση που έλεγε...

Κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00 στο θέατρο «Τζένη Καρέζη». Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ και 5 ευρώ για άνεργους (με την κάρτα του ΟΑΕΔ) και φοιτητές.

Παίζουν: Αντώνης Γουγής, Ελίνα Καπετάνου, Ηρα Ρόκου, Γιώργος Τσαγκαράκης.

Σκηνοθεσία: Θαλασσιά Αντωνοπούλου, Σύλληψη - Κείμενο: Ομάδα ΑντίχειραΣ, Μουσική: Βιβή Φιλιππίδου, Επιμέλεια κίνησης/χορογραφίες: Ολγα Σπυράκη, Σκηνικά: Αλέξης Γκούμας, Βαγγελιώ Νικολάου, Κουστούμια: Ματίνα Μπουκουβάλα, Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
«Μήδεια» του Μποστ στο Θέατρο Στοά

Η «Μήδεια» του Μποστ ανεβαίνει στο θέατρο Στοά (Μπισκίνη 55, Ζωγράφου), με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από το θάνατο του σπουδαίου ζωγράφου και συγγραφέα Μέντη Μποσταντζόγλου (Μποστ). Η «Μήδεια» πρωτοανέβηκε το 1993. Ο Μποστ μετατρέπει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη σε μια κωμικοτραγική φιγούρα και παράλληλα με αριστοφανικές μεταφορές και συνεχείς παρερμηνείες καυτηριάζει τη νεοελληνική πραγματικότητα.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Θανάσης Παπαγεωργίου ενώ τη μουσική συνέθεσε ο Βασίλης Δημητρίου. Σκηνικό - κοστούμια: Μποστ, χορογραφία Μαρία Αλβανού, ενώ την επιμέλεια του σκηνικού και των κοστουμιών έχει κάνει η Λέα Κούση.

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Λήδα Πρωτοψάλτη, Θανάσης Παπαγεωργίου, Παύλος Ορκόπουλος, Ευδοκία Σουβατζή, Εύα Καμινάρη, Θοδωρής Τούμπανος, Νίκη Χαντζίδου, Κοραλία Τσόγκα, Χριστίνα Πλατανιώτη, Ιωάννα Παυλίδου, Ελευθερία Στεργίδου.

Παραστάσεις: Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο στις 9.00 και Κυριακή στις 7.00 μ.μ.

«Οδηγητής» με τα ντοκουμέντα του 11ου Συνεδρίου της ΚΝΕ

Το πρωτοσέλιδο του «Οδηγητή» που θα κυκλοφορήσει το Σάββατο
Το πρωτοσέλιδο του «Οδηγητή» που θα κυκλοφορήσει το Σάββατο
Με τα ντοκουμέντα του 11ου Συνεδρίου της ΚΝΕ κυκλοφορεί το Σάββατο 7 Φλεβάρη, το μηνιαίο φύλλο του «Οδηγητή». Στο φύλλο του Φλεβάρη σε ειδικό ένθετο, θα υπάρχει η απόφαση του 11ου Συνεδρίου της ΚΝΕ, που πραγματοποιήθηκε στις 18-21 Δεκέμβρη του 2014, με σύνθημα «Πρωτοπόρα νεολαία του ΚΚΕ μαχητικά στο δρόμο για το σοσιαλιστικό αύριο χωρίς κρίσεις, πολέμους, εκμετάλλευση», καθώς και το νέο Καταστατικό της Οργάνωσης που ψηφίστηκε στο Συνέδριο. Θα δημοσιευτεί, επίσης, στο κυρίως φύλλο του «Οδηγητή» και το κλείσιμο που έγινε από το απελθόν ΚΣ στο 11ο Συνέδριο.

Στην εφημερίδα της ΚΝΕ αυτόν το μήνα θα υπάρχει πλούσια μετεκλογική σχολιογραφία, καθώς και ένα δισέλιδο θέμα με τίτλο «Τι αλλάζει στην Ευρώπη... και μένει ίδιο για το λαό και τη νεολαία». Σ' αυτήν την ενότητα αναδεικνύεται ότι παρά τη διαφορετική διαδρομή, η νέα κυβέρνηση θα ακολουθήσει την ίδια αντιλαϊκή κατεύθυνση. Η εφημερίδα της ΚΝΕ προβάλλει, παράλληλα, την ανάγκη η νεολαία να μη δείξει καμιά αναμονή, να απαιτήσει την ανάκτηση των απωλειών, καθώς και να διεκδικήσει την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών της.

Για αυτό το φύλλο του «Οδηγητή» και τη σημασία του μίλησε στο «Ριζοσπάστη» ο Νίκος Ρεμπάπης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, τονίζοντας ότι «το πρώτο φύλλο του "Οδηγητή" μετά τις εκλογές κυκλοφορεί με άρθρα, σχολιασμούς και ανταποκρίσεις που επιδιώκουμε να βοηθήσουν τις Οργανώσεις της ΚΝΕ στο μαζικό πολιτικό άνοιγμα που πραγματοποιούμε αυτήν την περίοδο, στη συζήτηση με τους νέους και τις νέες που το προηγούμενο διάστημα δώσαμε μαζί κρίσιμες αναμετρήσεις, μάχες, πολύ περισσότερο με τους χιλιάδες νέους που βιώνουμε τα ίδια προβλήματα. Αυτό υπηρετούν και οι στόχοι διακίνησης που έχουν βάλει οι Οργανώσεις σε όλη την Ελλάδα. Στόχος μας είναι να σπάσει το κλίμα αναμονής που καλλιεργείται. Κυβέρνηση μπορεί να άλλαξε, αλλά ο πραγματικός αντίπαλος είναι εδώ. Είναι εδώ το καπιταλιστικό σύστημα, οι απαιτήσεις των εκμεταλλευτών, η ΕΕ και οι κατευθύνσεις της, που, όπως και αν εφαρμοστούν, βάζουν στο στόχαστρο τα δικαιώματα στη δουλειά, στη μόρφωση, στη ζωή μας συνολικά. Η συγκυβέρνηση που προέκυψε θα κινηθεί στα ασφυκτικά πλαίσια της ΕΕ και του συστήματος. Αυτό ήδη κάνει, με διαφορετικό τρόπο από την προηγούμενη».


Αναφορικά με τη δημοσίευση των ντοκουμέντων του 11ου Συνεδρίου σε αυτό το φύλλο, ο Ν. Ρεμπάπης τονίζει: «Πιστεύουμε ότι η απόφαση του Συνεδρίου είναι όπλο να ανταποκριθούμε και στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται. Γιατί με τα ντοκουμέντα του 11ου Συνεδρίου, τη συζήτηση που προηγήθηκε στις Συνδιασκέψεις, το ίδιο το Συνέδριο, βάλαμε στόχο να δυναμώσουμε ιδεολογικά, οργανωτικά, πολιτικά, σε όλα τα επίπεδα. Να μεγαλώνουμε συνεχώς την ικανότητά μας να δρούμε μέσα στη νεολαία, μαζί με τους νέους και τις νέες των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, να αποκτούμε συνεχώς προετοιμασία να δράσουμε σε όλες τις συνθήκες. Με στόχο να πρωτοστατούμε στους αγώνες της νεολαίας, να συμβάλλουμε στη συμμετοχή της στην ταξική πάλη, στους λαϊκούς αγώνες. Για να διαμορφώνεται μία νεολαιίστικη πρωτοπορία αναμέτρησης με το σύστημα της ανεργίας και της εκμετάλλευσης, διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας. Για να διαμορφώνεται μια νεολαιίστικη πρωτοπορία που θα συμβάλει στη ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, στην ενίσχυση της Λαϊκής Συμμαχίας ρήξης και ανατροπής με τα μονοπώλια και τον καπιταλισμό».

Πλούσια ύλη για πλήθος θεμάτων

Πλούσια είναι, επίσης, η αρθρογραφία και η ύλη του «Οδηγητή» για άλλα μέτωπα που αφορούν τη νεολαία και όχι μόνο. Ετσι, σε αυτό το φύλλο, μπορεί να διαβάσει κανείς διάφορα άρθρα και θέματα:

Για τους φοιτητές άρθρο, με θέμα «Θα τους χαρίζουμε "αιώνια" τις σπουδές και το μέλλον μας;» και ανταποκρίσεις από σχολές.

Θέματα για τους μαθητές:

  • Σχολιασμός του βιβλίου «Πολιτική Παιδεία» της Β' Λυκείου.
  • Περιλήψεις συλλογικών ερευνητικών εργασιών με τη ματιά των μαθητών από το 2ο πανελλαδικό διαγωνισμό που διοργανώνουν η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής».
  • Η ουσία του νέου λυκείου παραμένει. Δυναμώνουμε τον αγώνα μας για τη μόρφωση και τη ζωή που μας αξίζει.

Για τους νέους εργαζόμενους θα υπάρχει άρθρο βασισμένο στην ανακοίνωση του ΠΑΜΕ, ενώ στις σελίδες του «Οδηγητή» φιλοξενείται επίσης και μια επιστολή σπουδαστή από Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ).

Στα διεθνή περιλαμβάνεται ένα άρθρο για τις εξελίξεις στην Ουκρανία.

Επίσης, στο φύλλο περιλαμβάνονται ιστορικά αφιερώματα με αφορμή:

  • Τα 70 χρόνια από τη Συμφωνία της Γιάλτας.
  • Τα 72 χρόνια από την ίδρυση της θρυλικής ΕΠΟΝ, μέσα από μαρτυρίες παλιών ΕΠΟΝιτών από παλαιότερη έκδοση του «Οδηγητή».

Στις σελίδες του πολιτισμού, οι αναγνώστες θα διαβάσουν ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα στον ποιητή Νίκο Καββαδία, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από το θάνατό του, καθώς και διάφορες προτάσεις για παραστάσεις.

«Επιτέλους! Εχουμε υπουργείο Ερευνας»

Στο οργανόγραμμα της νέας κυβέρνησης περιλαμβάνεται θέση αναπληρωτή υπουργού Ερευνας και Καινοτομίας. Η σύσταση και η πλήρωσή της έγιναν αντικείμενο επικοινωνιακής εκμετάλλευσης, ακόμα και σε διεθνές επίπεδο (π.χ. δημοσίευμα στον ιστότοπο του Nature με τίτλο «Η νέα ελληνική κυβέρνηση εγείρει ελπίδες για την επιστήμη»1). Τι σηματοδοτεί, όμως, η εξέλιξη αυτή; Τι συμπεράσματα μπορεί να βγουν για τις προσδοκίες από τη νέα κυβέρνηση;

Στις ράγες της ευρωενωσιακής στρατηγικής

Πριν από λίγους μήνες, με αφορμή τη συζήτηση για το νέο νόμο για την Ερευνα, υποστηρίζαμε ότι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ συμπλέουν «με τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ και τις στοχεύσεις του κεφαλαίου». Σημειώναμε, επίσης, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έβγαζε κιχ για το «ότι η κυβερνητική πολιτική είναι εφαρμογή των αντιδραστικών στοχεύσεων της ευρωενωσιακής στρατηγικής» καθώς και για τη «ρητή αναφορά που υπάρχει στο σχέδιο νόμου περί ενίσχυσης ερευνητικών προγραμμάτων προς όφελος του ΝΑΤΟ»2.

Στις προαναφερθείσες εκτιμήσεις σημειώναμε ότι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ συνεπάγονται «υποταγή της ανάπτυξης των ερευνητικών αντικειμένων, του ερευνητικού δυναμικού και των ερευνητικών υποδομών στα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων που έχουν να προσδοκούν από την καπιταλιστική ανάπτυξη σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων και αναγκών».

Βεβαίως όταν είσαι στην αντιπολίτευση ακόμα και στην αξιωματική, έχεις περιθώριο με ορισμένες γενικόλογες διακηρύξεις να τοποθετείσαι σε ορισμένα ζητήματα. Οταν όμως είσαι στην κυβέρνηση, εκεί αποκαλύπτεται πιο ανάγλυφα ο χαρακτήρας της πολιτικής σου. Δεν ξέρουμε τι θα εξαγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ για τα ζητήματα της Ερευνας. Μπορούμε όμως και με βάση την επιλογή στελέχωσης του χαρτοφυλακίου του αναπληρωτή υπουργού Ερευνας και Καινοτομίας να προβλέψουμε ποιος είναι ο προσανατολισμός του.

Τα συμφέροντα του κεφαλαίου, εικόνισμα στο προσκεφάλι

Η επιλογή του κ. Φωτάκη ως αναπλ. υπουργού επιβεβαιώνει το εύστοχο αυτών των παρατηρήσεων, καθώς έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της ευρωενωσιακής πολιτικής για την Ερευνα. Την περίοδο 1994 -1997 ήταν πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου (ο επί της ουσίας δραγουμάνος της εκάστοτε κυβέρνησης - τότε ΠΑΣΟΚ - στα ερευνητικά κέντρα) στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Από το 1997 έως το 2001, επί κυβέρνησης Σημίτη, είχε διοριστεί μέλος του Εθνικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Ερευνας. Από το 2010 συμμετέχει στην ομάδα της ΕΕ που αξιολογεί το Πρόγραμμα Πλαίσιο για Ερευνα και Τεχνολογία και διαμορφώνει τις ερευνητικές προτεραιότητες στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού «Ευρώπη 2020». Ακόμα, προεδρεύει στη συμβουλευτική ομάδα της ΕΕ σχετικά με τις Ερευνητικές Υποδομές (ESFRI) και προΐστατο στην ομάδα ειδικών για το ρόλο των πανεπιστημίων και των ερευνητικών φορέων στην πολιτική της «έξυπνης εξειδίκευσης» για την περιφερειακή ανάπτυξη3. Το δε ΙΤΕ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας και Ερευνας), το ερευνητικό κέντρο του οποίου μέχρι πρότινος ο κ. Φωτάκης ήταν πρόεδρος, συμμετέχει ενεργά σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από το ΝΑΤΟ και τον αμερικανικό στρατό4. Συνέδραμε τις προσπάθειες του πρώην πρωθυπουργού κ. Σαμαρά και του υπουργού Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη από διάφορες θέσεις. Μεταξύ άλλων, επελέγη το Δεκέμβρη του 2013 ως ο μόνος εκπρόσωπος ερευνητικών κέντρων στο «Συμβούλιο Καινοτομίας», ένα όργανο που αποτελεί «σημείο επαφής των επιχειρήσεων και της επιστημονικής κοινότητας με την πολιτική ηγεσία»5. Ακόμα, γνωμοδοτούσε για λογαριασμό της Υπηρεσίας Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αξια αναφοράς είναι η συμβολή του για το «1ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Προγραμματικής Περιόδου 2014 - 2020» στις 4 Απρίλη 2013. Πρόκειται για την πανηγυρική εκδήλωση όπου ο κ. Σαμαράς ανέπτυξε το αναπτυξιακό του όραμα για την Ελλάδα.

Ποιες θέσεις για την Ερευνα θα προωθήσει το νέο υπουργείο;

Το γεγονός ότι το ΙΤΕ που προέδρευε ο κ. Φωτάκης θεωρείται το πιο επιτυχημένο παράδειγμα προσαρμογής ελληνικού ερευνητικού φορέα στα επιχειρηματικά πρότυπα για την Ερευνα, σίγουρα κάτι λέει ως προς αυτό. Αλλωστε, ο κ. Φωτάκης επιχαίρει για το ότι «από το ΙΤΕ έχουν αναδυθεί πολλές εταιρείες που γιγαντώθηκαν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό (βλ. "Forthnet")», επιδεικνύοντας το πώς αντιλαμβάνεται το δημόσιο χαρακτήρα της Ερευνας που υποτίθεται ότι προασπίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Σε συνθήκες ανελέητου πετσοκόμματος της κρατικής επιχορήγησης για την Ερευνα, κόμπαζε ότι «στο ΙΤΕ ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού μας προέρχεται από τα ετήσια έσοδα και εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης». Αρα, μέχρι τη «σταδιακή αύξηση των κονδυλίων για την Παιδεία και την Ερευνα από τον κρατικό προϋπολογισμό ανάλογα με την οικονομική κατάσταση της χώρας» που εξαγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ (δηλαδή του Αγίου ανήμερα...), όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω...

Αλλωστε, στη διαβούλευση για τον προηγούμενο νόμο για την Ερευνα (30/1/2012), ο κ. Φωτάκης ζητούσε θέσπιση κινήτρων «για την ενθάρρυνση της ουσιαστικής συμμετοχής επιχειρήσεων για τη δημιουργία ερευνητικών υποδομών ή την εκμετάλλευση των ερευνητικών δυνατοτήτων των δημόσιων ερευνητικών φορέων» και ως τέτοια πρότεινε: «α) Φορολογικά - ασφαλιστικά, όπως η απόσβεση σε μία χρήση κόστους ερευνητικής υποδομής για εγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα ή η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών νεοπροσλαμβανόμενου ερευνητικού προσωπικού (...) β) Δημόσια χρηματοδότηση όλου του κόστους ερευνητικού προγράμματος που θα αναθέσει ιδιωτική επιχείρηση σε δημόσιο ερευνητικό φορέα (...) γ) Διάθεση κεφαλαίων "σποράς" σε νέες επιχειρήσεις τεχνολογικού χαρακτήρα που αναπτύσσουν συνέργειες με δημόσιους ερευνητικούς φορείς»6. Δηλαδή, μείωση του κόστους και μεγιστοποίηση του κέρδους για τον επιχειρηματία - εκμεταλλευτή της εργασίας του ερευνητικού προσωπικού, καθώς και παροχή «ζεστού» χρήματος στις επιχειρήσεις από την αφαίμαξη του λαού.

Μετά από αυτά, γιατί να μην τον φωνάξουν και στον ΣΕΒ; Ετσι, στις 6 Νοέμβρη 2012 (προαναγγέλλοντας, ίσως, 6 μήνες νωρίτερα, την... ιστορική ομιλία Τσίπρα στο ίδιο ακροατήριο) μίλησε σε εκδήλωση του ΣΕΒ με θέμα «Παραγωγική Ανασυγκρότηση και Τεχνολογικές Προτεραιότητες». Η ομιλία θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και για τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης: «Το θέμα μας είναι (...) το πώς η γνώση μπορεί να μεταφραστεί σε οικονομική ανάπτυξη (σ.σ. δηλαδή, σε κερδοφορία και ανταγωνιστικότητα των μεγάλων επιχειρήσεων). (...) Το πιο σημαντικό (...) είναι η ύπαρξη οικοσυστημάτων παραγωγής γνώσης, παραγωγής καινοτομίας, οικοσυστημάτων τα οποία τροφοδοτούν το τρίπτυχο της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας (σ.σ. με δυο λόγια, όλα να χορεύουν στα... νταούλια που χτυπά το κεφάλαιο). Και το ερώτημα είναι (...) πώς μπορεί αυτή η σύνθετη διαδικασία να διευκολυνθεί, να συντομευτεί (...) (σ.σ. δηλαδή, πώς πιο γρήγορα και ανεμπόδιστα θα αποδίδει κέρδη για τις επιχειρήσεις η εκμετάλλευση του ερευνητικού έργου); Για μένα, η απάντηση βρίσκεται κύρια σε ζητήματα τα οποία είναι θεσμικά, που ξεκινάν από την άρση διαφόρων θεσμικών στρεβλώσεων που υπάρχουν στο σύστημα, την άρση προβλημάτων που συνδέονται με τη γραφειοκρατία, κάτι που πραγματικά σκοτώνει κάθε τέτοιου τύπου πρωτοβουλία και, βέβαια, κατά κύριο λόγο, με τη δημιουργία πολιτικής (σ.σ. ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση...). (...) Το να καλλιεργούνται προσδοκίες για γρήγορες αλλαγές, αυτό μάλλον σε απογοήτευση μπορεί να οδηγήσει, παρά σε κάποιο θετικό αποτέλεσμα (σ.σ. λέτε να εννοεί κάτι για τις προσδοκίες από τη νέα κυβέρνηση; Μπα...)»7!

Οταν κατατέθηκε πρόσφατα ο νέος νόμος για την Ερευνα και ενώ εκδηλώνονταν κινητοποιήσεις στο χώρο ο ΣΥΡΙΖΑ τον κατήγγειλε ως απαράδεκτο και ζητούσε την απόσυρσή του, ενώ οι βουλευτές του έλεγαν ότι έχουν ήδη στο συρτάρι τους το νέο νόμο που θα προτείνει η μελλοντική - τότε - κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Φανταζόμαστε ότι κάτι θα πρέπει να ήξερε επ' αυτού και ο κ. Φωτάκης, ως μελλοντικός υπουργός, όταν, κληθείς στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, δήλωνε ότι «η κατάθεση του νέου νόμου για την Ερευνα είναι ένα ιδιαίτερα θετικό γεγονός και η άμεση εφαρμογή του είναι σοβαρή αναγκαιότητα», επισημαίνοντας ότι απαιτούνταν βελτιώσεις, «όπως αυτές που προτείνει η Σύνοδος των Προέδρων των Ερευνητικών Κέντρων». Αφού τελικά αυτές οι «βελτιώσεις» πέρασαν, πώς θα πρέπει πλέον να κρίνουμε την προεκλογική εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ περί «αναστολής» του;

«Ολα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν»

Αυτός ο στίχος έρχεται συχνά στο στόμα πολλών. Το παράδειγμά μας επιβεβαιώνει αυτό που έλεγε και προεκλογικά το ΚΚΕ, ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ είναι δέσμιοι των ίδιων στρατηγικών στοχεύσεων κι ας μην ταυτίζονται στον τρόπο που επιλέγουν να τις προωθήσουν. Είναι αποκαλυπτικό για το τι σημαίνει κυβέρνηση της «αριστεράς», της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων και της «υγιούς επιχειρηματικότητας». Δεν έχουμε λοιπόν τίποτα προς όφελος του λαού να περιμένουμε την πολιτική που θα ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση και στον τομέα της Ερευνας.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

1. http://www.nature.com/news/new-greek-government-raises-hopes-for-science-1.16804

2. Βλ. «Αποκαλυπτικές πλευρές της στρατηγικής αντίληψης του ΣΥΡΙΖΑ για την Ερευνα», «Ριζοσπάστης» 23/11/2014.

3. http://www.iesl.forth.gr/downloads/people/cvgr/116.pdf

4. http://project-nanotec.com/forth.html

5. http://www.kathimerini.gr/62258/article/oikonomia/epixeirhseis/systa8hke-to-symvoylio-kainotomias-sto-ypoyrgeio-anapty3hs

6. http://www.opengov.gr/ypepth/?c=11190

7. http://www.livemedia.gr/video/32068


Του
Δημήτρη ΚΟΙΛΑΚΟΥ*
*Ο Δημήτρης Κοιλάκος είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org